• 8
  • 9
2021-11-14, 02:11
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Det finns inget analt med pytt. Kanske för folk som föddes efter att frysmaten uppfanns.

Det är som Asiens stekta ris, man hade traditionellt gårdagens kvarlevor i. Att tro att det måste finnas ditten och datten eller någon ratio är bara historielöst.

Att använda gammal kokt potatis som stått i kylen är precis som att använda gårdagens ris. Sen slänger man ner det man har. Toppa med ägg i alla fall.
Citera
2022-03-03, 19:07
Medlem
En helt vanlig pytt i panna men med creme fraiche i .. (typ gräddstuvat) oj vad gott ..
Citera
2022-03-03, 21:06
Medlem
manontheroofs avatar
Har nån lyft konceptet sweetchili sås på pytten?
Testa annars! Skadar inte om man råkar vara småfull eller ungkarl
Citera
2022-03-04, 18:20
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manontheroof
Har nån lyft konceptet sweetchili sås på pytten?
Testa annars! Skadar inte om man råkar vara småfull eller ungkarl

Finns gott om såser som höjer pytt i pannan.
Citera
2022-09-28, 12:23
Var och fyllde på matförrådet av olika basvaror, frågade butikschefen lite vad som går mest just nu, svaret blev, passa på att köpa pytt i panna i olika varianter, folka verka hamstra och säljer som smör i solsken, okej, blev att ladda upp med tre av varje vad som fanns i frysskåpet, förutom de övriga basvarorna, kassörska skämtade lite, ska ni ha fest eller

Tips: Testa eran favoritpytt, fryst eller egentillverkad, under tillagning, tillsätt sweet chilli sås.
(om ni inte redan testat)
Senast redigerad av explorers 2022-09-28 kl. 12:33.
Citera
2022-09-28, 13:09
Bannlyst
HP sås eller några droppar Worcester är väldigt gott till Pytt.

Ibland gör jag min variant av gräddstyvad pytt med Milda 4% grädde och buljongtärning samt par droppar Soja.

Det blir faktiskt pytt idag, kokade extra Potatis i Måndags för detta. Kokade även morötter samtidigt

Falukorv, lök, Morötter. Potatis. Fläskkottletter som jag köpte billigt idag sista datum.
Allt grovtärnas och steks med klick smör och lite rapsolja

Allkrydda och pepparmix, Lite Timjam. Någon droppe Worcester
Serveras med Rödbetor och Stektägg
Citera
2022-09-28, 19:24
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goodiefoodie
HP sås eller några droppar Worcester är väldigt gott till Pytt.

Ibland gör jag min variant av gräddstyvad pytt med Milda 4% grädde och buljongtärning samt par droppar Soja.

Det blir faktiskt pytt idag, kokade extra Potatis i Måndags för detta. Kokade även morötter samtidigt

Falukorv, lök, Morötter. Potatis. Fläskkottletter som jag köpte billigt idag sista datum.
Allt grovtärnas och steks med klick smör och lite rapsolja

Allkrydda och pepparmix, Lite Timjam. Någon droppe Worcester
Serveras med Rödbetor och Stektägg

Allkrydda ? det kan man undvika

Vill du göra en annan variant så kör stekt rå potatis och då menar jag inte i små tärningar utan i klyftor som får gå länge i stekpannan med mycket olja och smör och krydda upp det med timjan på slutet men krydda gärna innan och efter efter behag. Viktigt att reglera tempen
Citera
2022-09-28, 21:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Allkrydda ? det kan man undvika

Vill du göra en annan variant så kör stekt rå potatis och då menar jag inte i små tärningar utan i klyftor som får gå länge i stekpannan med mycket olja och smör och krydda upp det med timjan på slutet men krydda gärna innan och efter efter behag. Viktigt att reglera tempen

Låter hälsofarligt

Jag kommer köra min metod.
Jag tar bort de Potatisar som ska stekas dagarna efter 5minuter innan.
De kokar inte helt fullt ut. Till 75% omkring.

Kokar ändå alltid stor Kastrull potatis. För att ha till Stekning dagarna efter. Spara tid.
Bonus är ju att man Nu även sparar EL på såvis i dessa dyra EL tider.
Citera
2022-09-29, 19:40
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goodiefoodie
Låter hälsofarligt

Jag kommer köra min metod.
Jag tar bort de Potatisar som ska stekas dagarna efter 5minuter innan.
De kokar inte helt fullt ut. Till 75% omkring.

Kokar ändå alltid stor Kastrull potatis. För att ha till Stekning dagarna efter. Spara tid.
Bonus är ju att man Nu även sparar EL på såvis i dessa dyra EL tider.

Tänk inte påre så blir det mindre hälsofarligt ;-) nä ba skojar men du behöver ju inte äta det varje dag i drypande fett utan potatisen ska ju sen rinna av sig

Perfekta stekta kubade potatistärningar gör du mer eller mindre samma tvättningsprocess, frysningssätt som de som vill härma perfekta pommes. Men i detta fall stekar jag i smör

Men man skippa förkoka pären, räcker med att skölja av stärkelsen lite som klibbar i sockerbitsstora råa pärkuber sen steker du på i olja avslutar med smör, förkrydda efterkrydda
Citera
2022-09-29, 19:46
Medlem
vodericks avatar
När ja gick i högstadiet serverades det ofta pytt.
Många kallade dito rätt "Spytt i panna"
Tog mig många år efter högstadiet att åter få matlust på rätten
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här