2007-07-25, 13:04
Medlem
Knullkungens avatar
2 frågor om avlarming av varor?

Till att börja med 2 påpekanden

1. Om detta är fel forum så får gärna moderator sparka tråden i rätt riktning.
2. Jag har inga planer på att snatta/begå några olagligheter och uppmanar givetvis inte ngn annan att göra detta
Jag och en polare satt och fyllsnackade i helgen och 2 relaterade frågeställningar dök upp som vi skulle vilja ha svar på.

Följande scenario gäller. Man går in i en butik som har många olika avdelningar men en gemensam larmbåge ut ex. vis Åhléns, Copp Forum etc. och tar en väska som finns till försäljning. Man fyller väskan med grejer man ej vill betala och går till kassan. Där betalar man för väskan och lämnar sedan butiken. Om vi bortser från det uppenbara att en väska fylld med varor väger mer än en tom dito och att Perondalen säkert upptäcker att den innehåller saker man ej betalt för; avlarmas innehållet i väskan även när väskan avlarmas?

Den platta som finns vid kassan/på kassadisken, som personalen avlarmar varor emot, fungerar den även då personalen lämnar kassan för att hämta varor på lagret/ hjälpa en kund i en annan del av butiken. Om svaret ärja, kan man rent hypotetiskt avlarma varor själv, stoppa dem i fickan/ medhavd väska och knalla ut utan att betala?
Citera
2007-07-25, 15:34
Medlem
Gironas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
Till att börja med 2 påpekanden

1. Om detta är fel forum så får gärna moderator sparka tråden i rätt riktning.
2. Jag har inga planer på att snatta/begå några olagligheter och uppmanar givetvis inte ngn annan att göra detta
Jag och en polare satt och fyllsnackade i helgen och 2 relaterade frågeställningar dök upp som vi skulle vilja ha svar på.

Följande scenario gäller. Man går in i en butik som har många olika avdelningar men en gemensam larmbåge ut ex. vis Åhléns, Copp Forum etc. och tar en väska som finns till försäljning. Man fyller väskan med grejer man ej vill betala och går till kassan. Där betalar man för väskan och lämnar sedan butiken. Om vi bortser från det uppenbara att en väska fylld med varor väger mer än en tom dito och att Perondalen säkert upptäcker att den innehåller saker man ej betalt för; avlarmas innehållet i väskan även när väskan avlarmas?

Den platta som finns vid kassan/på kassadisken, som personalen avlarmar varor emot, fungerar den även då personalen lämnar kassan för att hämta varor på lagret/ hjälpa en kund i en annan del av butiken. Om svaret ärja, kan man rent hypotetiskt avlarma varor själv, stoppa dem i fickan/ medhavd väska och knalla ut utan att betala?

Alltså, det finns ju både klisterlarm, som avlarmas på magnetfältet vid kassan, och larmboxar, som inte avlarmas utan måste tas bort helt och hållet. Om du lägger i varor med klisterlarm (slipsar är det enda jag kommer på nu) och kassörskan drar väskan över bandet så borde det teoretiskt kunna funka, ja.
Lägger du däremot i DVD-filmer som ligger i boxar kommer dessa givetvis inte att larmas av :P

Och angående den andra frågan så kan det vara olika från butik till butik, men min erfarenhet är att magnetfältet alltid är igång, även om kassan inte är det. Med andra ord bör du kunna larma av varor i en obemannad kassa.
Fast kassörskorna brukar hålla uppsikt över kassorna och dessutom finns det ju karmeror, så jag skulle inte göra det.

Edit: Det finns ju klädlarm också, men de är som boxarna och måste tas bort helt och hållet.
Citera
2007-07-25, 15:41
Medlem
Giggis avatar
Det finns ju de larmen som läser streckkod för att larma av och då funkar det inte när de ligger täckta.

På många ställen är inte avlarmaren igång förrän man loggat in i kassan, detta för att undvika det som TS funderar på.
Citera
2007-07-25, 20:18
Medlem
Men på dvd boxar som e inplastade sitter det bara ett såntdär klistermärka av hårdplast på som man bara kan dra bort, grejjen e att dom får inte öppna förpackningar osv och sälja, så är typ en mp3 larmad sitter det på utsidan om ni förstår. Så var det förr iallfall.
Citera
2007-07-26, 01:39
Medlem
Amazon-mannens avatar
Klistermärket som du kallar det, är det det som ser ut som en vit plastbit, ca 2mm tjock? Innehåller en bit metall cirka 3x20 mm och tunn som alufolie,som avmagnetiseras.
Citera
2007-07-26, 12:16
Medlem
Trinnits avatar
Om de larmas av måste bero på vilket sorts larm, ofta måste larmen hamna ganska nära magnetplattan för att verkligen larmas av, och vissa larm måste plockas bort helt och hållet. På vissa ställen sitter avmagnetiseraren på själva scannern så att man måste scanna varan för att den ska larmas av, då måste du ha tillgång till kassan och att någon är inloggad.

Om personalen inte är där så är det ju såklart fritt att larma av hur mycket du vill på plattan och larmborttagaren innan de kommer tillbaka och upptäcker dig. Om det fungerar beror som sagt på vilka larm de har på varan.

Dock har jag funderat lite på vad som skulle hända om man hade med sig en magnet in (av typen som man hade i skolan, de stickorna med en vit och en röd ände) och drog den över larmet, skulle det avmagnetisera dem eller påverka på något annat sätt?
Citera
2007-07-27, 00:06
Medlem
Sherlias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trinnit
Om de larmas av måste bero på vilket sorts larm, ofta måste larmen hamna ganska nära magnetplattan för att verkligen larmas av, och vissa larm måste plockas bort helt och hållet. På vissa ställen sitter avmagnetiseraren på själva scannern så att man måste scanna varan för att den ska larmas av, då måste du ha tillgång till kassan och att någon är inloggad.

Om personalen inte är där så är det ju såklart fritt att larma av hur mycket du vill på plattan och larmborttagaren innan de kommer tillbaka och upptäcker dig. Om det fungerar beror som sagt på vilka larm de har på varan.

Dock har jag funderat lite på vad som skulle hända om man hade med sig en magnet in (av typen som man hade i skolan, de stickorna med en vit och en röd ände) och drog den över larmet, skulle det avmagnetisera dem eller påverka på något annat sätt?

bra fråga de undrar jag ochså. Jag så på mythbusters angående kredikkort och deras remser och dom remserva var ruskigt tåliga, bara den värsta av alla magneter dom hade kunde avmagnitisera kreditkorten och ni vet ju vilken klass de "västa" på mythbuster har. Larmen måste nog vara av av nån liknande typ och inte så lätta att magnitisera av, men då och andra sidan ahr jag aldrig sett en kasörska fasta med typ arband eller liknande i deras magneter så larmbrickerna är nog lite svagare kan jag gissa?
Citera
2007-11-04, 02:37
Medlem
hyperaktivtbarns avatar
Klädeslarm

Eftersom jag inte kan skriva i de arkiverade forumen så skriver jag här, rätta mig gärna om jag skriver i fel forum..

När larmet gå på ett klädeslarm, är det larmet på plagget som tjuter eller är det bågarna man går genom?

Tacksam för snabbt svar
Citera
2007-11-04, 03:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hyperaktivtbarn
Eftersom jag inte kan skriva i de arkiverade forumen så skriver jag här, rätta mig gärna om jag skriver i fel forum..

När larmet gå på ett klädeslarm, är det larmet på plagget som tjuter eller är det bågarna man går genom?

Tacksam för snabbt svar

bågarna man går genom
Citera
2007-11-04, 03:32
Medlem
kamikaze_kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hyperaktivtbarn

Tacksam för snabbt svar

Larmbågarna är dom som tjuter, Om du skall snatta så är ett tips att skaffa en apparat som stör ut larmbågarna.

Edit : Fast jag skulle satsat på att skaffa sig ett jobb och införhandla kläderna istället.
Citera
2007-11-04, 22:28
Medlem
hyperaktivtbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamikaze_kid
Larmbågarna är dom som tjuter, Om du skall snatta så är ett tips att skaffa en apparat som stör ut larmbågarna.

Edit : Fast jag skulle satsat på att skaffa sig ett jobb och införhandla kläderna istället.

Jag bara väntade på att moral snacket skulle komma..

Tack för tipset iallafall
Citera
2007-11-04, 22:42
Medlem
quinns avatar
Att klä in alarmet med aliminumfolie sägs ska förhindra bågarna att utlösas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem