Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
Till att börja med 2 påpekanden
1. Om detta är fel forum så får gärna moderator sparka tråden i rätt riktning.
2. Jag har inga planer på att snatta/begå några olagligheter och uppmanar givetvis inte ngn annan att göra detta
Jag och en polare satt och fyllsnackade i helgen och 2 relaterade frågeställningar dök upp som vi skulle vilja ha svar på.
Följande scenario gäller. Man går in i en butik som har många olika avdelningar men en gemensam larmbåge ut ex. vis Åhléns, Copp Forum etc. och tar en väska som finns till försäljning. Man fyller väskan med grejer man ej vill betala och går till kassan. Där betalar man för väskan och lämnar sedan butiken. Om vi bortser från det uppenbara att en väska fylld med varor väger mer än en tom dito och att Perondalen säkert upptäcker att den innehåller saker man ej betalt för; avlarmas innehållet i väskan även när väskan avlarmas?
Den platta som finns vid kassan/på kassadisken, som personalen avlarmar varor emot, fungerar den även då personalen lämnar kassan för att hämta varor på lagret/ hjälpa en kund i en annan del av butiken. Om svaret ärja, kan man rent hypotetiskt avlarma varor själv, stoppa dem i fickan/ medhavd väska och knalla ut utan att betala?
Alltså, det finns ju både klisterlarm, som avlarmas på magnetfältet vid kassan, och larmboxar, som inte avlarmas utan måste tas bort helt och hållet. Om du lägger i varor med klisterlarm (slipsar är det enda jag kommer på nu) och kassörskan drar väskan över bandet så borde det teoretiskt kunna funka, ja.
Lägger du däremot i DVD-filmer som ligger i boxar kommer dessa givetvis inte att larmas av :P
Och angående den andra frågan så kan det vara olika från butik till butik, men min erfarenhet är att magnetfältet alltid är igång, även om kassan inte är det. Med andra ord bör du kunna larma av varor i en obemannad kassa.
Fast kassörskorna brukar hålla uppsikt över kassorna och dessutom finns det ju karmeror, så jag skulle inte göra det.
Edit: Det finns ju klädlarm också, men de är som boxarna och måste tas bort helt och hållet.