• 1
  • 2
2009-03-15, 15:25
Bannlyst
Det är så att jag bor i en etta och har ett yngre par till grannar vägg i vägg. Det hörs ständiga buller och klampande från deras lägenhet. Då dom aldrig verkar sova, är uppe till ca 05:00 och det börjas igen runt ca 08:00, hela dagar/kvällar/nätter. Dom går aldrig ut ur lägenheten verkar det som.

Det går varken att sova på nätterna eller ha en lugn minut under dagarna.
Jag har lämnat en lapp men inget har ändrats, även så har jag kontaktat bostadsbolaget, men dom verkar inte ha gjort ett skit.

Vad fan ska man göra?
Citera
2009-03-15, 15:31
Moderator
Ruskigbusss avatar
Ring på dörren och prata med dem?
Citera
2009-03-15, 15:34
Medlem
Jermuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tremens
Det är så att jag bor i en etta och har ett yngre par till grannar vägg i vägg. Det hörs ständiga buller och klampande från deras lägenhet. Då dom aldrig verkar sova, är uppe till ca 05:00 och det börjas igen runt ca 08:00, hela dagar/kvällar/nätter. Dom går aldrig ut ur lägenheten verkar det som.

Jag har lämnat en lapp men inget har ändrats, även så har jag kontaktat bostadsbolaget, men dom verkar inte ha gjort ett skit.

Vad fan ska man göra?

För en "loggbok" beträffande störningarna; när, var, hur!

Prata med din hyresvärd. Om inte hyresvärden vill agera skicka in en ansökan till hyresnämnden angående ett s.k. åtgärdsföreläggande. Du yrkar att hyresnämnden ska förelägga hyresvärden att vidta åtgärder så att bristen i din lägenhet upphör (i det här fallet att störningarna upphör).

Om det är så allvarliga brister så att ett sådant åtgärdsföreläggande ska meddelas får ju nämnden ta ställning till när ärendet är utrett i behövlig ordning.
Citera
2009-03-15, 15:35
Bannlyst
Jag har exakt samma problem!

Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Ring på dörren och prata med dem?

Så man ska ringa på och prata med dem?
Ja vilket bra tips, har aldrig tänkt på.
Citera
2009-03-15, 15:41
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aoblab
Jag har exakt samma problem!

Så man ska ringa på och prata med dem?
Ja vilket bra tips, har aldrig tänkt på.

Ja, nu vet jag inte hur det är med dej, men trådskaparens åtgärder verkar vara att skriva en lapp och i övrigt sucka och beklaga sej, något som de störande inte märker särskilt mycket av.
Citera
2009-03-15, 15:53
Medlem
GaiNs avatar
Vidare verkar det, av TS beskrivning, som om det är missbrukare. Förmodligen Amfetaminbrukare. Knacka på och tala med dem är nog bästa sättet. Missbrukare brukar i regel vara vänligt folk. Har dock sett hur det kan se ut nedanför brevinkastet i sådana lyor själv. Det är ofta inte små berg med reklam och annat, vilket gör att din arga lapp får föga effekt. Been there, done that.

Må väl
GaiN
Citera
2009-03-15, 16:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GaiN
Vidare verkar det, av TS beskrivning, som om det är missbrukare. Förmodligen Amfetaminbrukare. Knacka på och tala med dem är nog bästa sättet. Missbrukare brukar i regel vara vänligt folk. Har dock sett hur det kan se ut nedanför brevinkastet i sådana lyor själv. Det är ofta inte små berg med reklam och annat, vilket gör att din arga lapp får föga effekt. Been there, done that.

Må väl
GaiN

Då jag bor i ett ganska så attraktivt område så tror jag inte dom är missbrukare, men visst man vet ju aldrig.
Jag kommer att kontakta hyresvärden igen imorgon, och hoppas dom pratar med idioterna.
Citera
2009-03-15, 16:13
Medlem
aCeees avatar
Citat:
Då jag bor i ett ganska så attraktivt område så tror jag inte dom är missbrukare, men visst man vet ju aldrig.
Jag kommer att kontakta hyresvärden igen imorgon, och hoppas dom pratar med idioterna.
Eller så gör du det som nästan inga Svenskar vågar, konfrontera dessa själv. Oftast mer effektivt annars blir det hela "H*n vågar fan inte ens säga till på egen hand" - situationen.
Citera
2009-03-15, 16:23
Medlem
GaiNs avatar
Citat:

Nej, det kan du aldrig veta. Har själv som missbrukare bott i två av Göteborgs "finare" områden. De lever väl troligtvis på FK eller liknande, och har diagnoser för att få all möjlig hjälp och stöd i sådanna här frågor. Inte heller säkert att någon vet om vad de ev. håller på med. Tiderna och rutinerna verkade bara i allmänhet vara vad som går att applicera på en viss typ av missbrukare. Speciellt då de inte tycks lämna bostaden. Sedan kan det ju vara annat som är orsaken till detta, men bara en tanke.

Må väl
GaiN
Citera
2009-03-15, 17:35
Medlem
Khapis avatar
Citat:

Vad fan ska man göra?

Det svenska systemet fungerar tyvärr så, att man får reda upp såna här situationer själv. Trots att Sverige är så byråkratiserat det kan bli så när man väl behöver få något fixat så får man ta i med hårdhandskarna själv. Det hjälper inte särskilt mycket att vara resonabel och laglydig. Kissa i deras brevlåda.
Citera
2009-03-15, 18:00
Medlem
Jermuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khapi
Det svenska systemet fungerar tyvärr så, att man får reda upp såna här situationer själv. Trots att Sverige är så byråkratiserat det kan bli så när man väl behöver få något fixat så får man ta i med hårdhandskarna själv. Det hjälper inte särskilt mycket att vara resonabel och laglydig. Kissa i deras brevlåda.

Läs vad jag skrev!

Citat:
Ursprungligen postat av Jermuk
För en "loggbok" beträffande störningarna; när, var, hur!

Prata med din hyresvärd. Om inte hyresvärden vill agera skicka in en ansökan till hyresnämnden angående ett s.k. åtgärdsföreläggande. Du yrkar att hyresnämnden ska förelägga hyresvärden att vidta åtgärder så att bristen i din lägenhet upphör (i det här fallet att störningarna upphör).

Om det är så allvarliga brister så att ett sådant åtgärdsföreläggande ska meddelas får ju nämnden ta ställning till när ärendet är utrett i behövlig ordning.

http://www.domstol.se/Domstolar/Hyre...na/ansokan.pdf
Citera
2009-03-15, 19:43
Medlem
Khapis avatar
Tremens: Är det samma grannar som du skrev om i din förra störningstråd? https://www.flashback.org/showthread.php?t=743833
Eller hittar du nya störningsmoment här och där?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in