2009-03-15, 04:00
Medlem
Jag har haft 2-3 veckors helvete nu det senaste efter att ha testat självhypnos som kul grej. Det tog ett tag innan jag kopplade att det var hypnosen som ställde till det. Trodde jag höll på att bli psykiskt sjuk. Det började helt plötsligt en dag ur tomma intet och fortsatte dag efter dag. Har inte kört överdrivet mycket, några gånger i veckan i en månads tid typ. Materialet har mestadels varit den där suggestionshypnosen där man ska kunna komma utan att röra sin kropp. Men även andra avslappningvideos på Youtube samt någon annan ”jag är bra”-boost har förekommit.

Mina symptom var att mina sinnen blev förvrängda t ex kände jag knappt någon smärta eller ansträngning i musklerna. Fick sämre hörsel samt mindre känslighet. Kände ingen njutning vid beröring. Inre processer som hunger, mättnad och trötthet kände jag knappt av. Vart totalt vaken och blev aldrig trött under dagarna. Ingenting kändes tråkigt men inte direkt roligt heller etc etc.

Det må låta som ett trevligt tillstånd men allt som gör en mänsklig är som bortblåst. Kändes som jag bara var en hjärna som gick omkring i världen och betraktade världen mer än jag var inne i världen. I det tillståndet jag var skulle jag kunna göra vad som helst, då jag inte hade några rädslor eller hämningar. Synen blev wack också. Såg färger starkt som fan och fokus blev väldigt intensivt. Varje gång man vred huvudet kändes det som en ny värld även om man var i huset man varit i hur många år som helst. Perspektivet blev knas också så jag kändes jättestor och objekt i världen blev mindre så att det kändes som man var i ett dockhus typ.

När det var som värst i början fick jag tidsloopar eller skiftningar vilket fick mig att må väldigt dåligt, så jag låg bara i soffan flera dagar i streck...nästan apatiskt. Hade ingen koll alls på vad tid var. Sexuallusten var noll i princip. Det var ju kopplat till hypnosen nu.

Jag gjorde det bara som en kul grej utan att veta effekterna av det. Som tur är verkar jag få tillbaka lite funktion varje vecka och jag är väl 70% återställd nu. Nu den senaste veckan har det dock inte hänt så mycket, så man börjar ju undra om man någonsin ska komma tillbaka till den man var.

De positiva aspekterna var ju att muskelminnet blev helt otroligt. Jag kunde lira gitarr och innebandy som en gud nästan utan att bli ansträngd. Kreativiteten ökade och man var ju helt klarvaken hela tiden (på gott och ont). Blev dessutom otroligt smart då jag kunde hämta info från hjärnan blixtsnabbt. Känslan kan väl beskrivas som om hjärnan tog energi från olika sinnen och lade det på hjärnverksamhet.

Men satan vad jag uppskattar de mänskliga aspekterna nu. Stabila sinnen is the shit!

Jag skulle gärna vilja veta om någon har erfarenhet av självhypnos eller hypnos överhuvudtaget? Bör man vara orolig för att få men för livet? Jag kontaktade en hypnotisör som sade att jag inte ska vara orolig. Men snart har det gått en månad sedan jag körde självhypnosen och jag är fortfarande inte reko . Någon som har något tips på hur man kan hjälpa sinnena att hitta tillbaka?
Citera
2009-03-15, 04:45
Medlem
monti garbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qayotee
Jag skulle gärna vilja veta om någon har erfarenhet av självhypnos eller hypnos överhuvudtaget? Bör man vara orolig för att få men för livet? Jag kontaktade en hypnotisör som sade att jag inte ska vara orolig. Men snart har det gått en månad sedan jag körde självhypnosen och jag är fortfarande inte reko . Någon som har något tips på hur man kan hjälpa sinnena att hitta tillbaka?

Tycker du ska ta kontakt med närmaste samtalsterapeut för att reda ut begreppen. Prata med en hypnotisör är säkert bra men dubbelt så bra att låta en terapeut prata med dig också, där du även kan få mycket tips, råd och dåd.
Citera
2009-03-15, 12:09
Bannlyst
Får man fråga vilka självhypnosvideos / böcker är det du har följt?
Citera
2009-03-15, 16:52
Medlem
Cirkuslivets avatar
Som ovanstående talare, länka gärna någon youtubevideo som du använt.
Citera
2009-03-15, 18:04
Medlem
Här är "komma utan att röra" av Isabella Valentine: http://www.zshare.net/audio/513731893376e850

Avslappningsterapi: http://www.youtube.com/watch?v=Xz-KD...rom=PL&index=7

Andningsrelaxande: http://www.youtube.com/watch?v=-j5Z4E2wkh4

...har inte kvar allt. Körde en "jag är bra"-hypnos också av någon känd men kommer icke ihåg vilken det var. Den var icke på Youtube.

Nu är jag nog en av de personer som är väldigt mottaglig för sådana här grejer, då jag uppnådde en stark eufori och har vild fantasi som kan ta mig långt. Men var beredd på att det kan välta ditt vanliga liv upp och ned trots att hypnos "inte ska vara farligt" som det så fint heter. Vet inte hur mycket det påverkade att jag samtidigt tränade upp min andning för sång. Kunde andas riktigt djupt med magen. Det var övningar jag gjorde varje dag.

Om det inte blir någon bättring nästa vecka får det nog bli en samtalsterapeut . Trodde aldrig jag skulle bli så här. Från stabilt liv till likgiltig supermänniska.
Senast redigerad av qayotee 2009-03-15 kl. 18:07.
Citera
2011-03-06, 17:48
Medlem
Jag tänker att du kanske börjat "släppa loss" inkapslade känslor. Vid hypnos börjar dom sakta puttra ut för dig och du har ingen riktig kontroll på det? Jag tror att trixet är att bara låta det hända, man skall dock inte fastna vid en utputtrad känsla, utan bara konstatera den och sedan försöka släppa den. Därefter medvetet ta sig tillbaka till någon slags nollpunkt/utgångspunkt. Förklarar lite flummigt och vet inte ens om jag är på rätt spår, men i alla fall...
Citera
2011-03-08, 05:55
Medlem
allt.o.ingets avatar
Din beskrivning låter väldigt mycket som mitt liv. Så där är det för mig hela tiden och jag har varit så i väldigt många år nu. Jag tror att du drabbats av en stor dos medvetenhet och kännedom om ditt jag i förhållande till omvärlden och du har nog inget annat val än att lära dig leva med det. Har man väl fått den där knivskarpa medvetenheten då blir man inte av med den.

Så behöver jag ju knappast nämna att du ska sluta med självhypnosen, men det är väl underförstått att du redan har gjort. Du måste hitta rutinerna och bygga upp din vardag från grunden. Det är även bra med avhållssamhet från allt som stör fokuseringen. Internet som exempel är ett gissel...
Citera
2013-03-14, 09:57
Medlem
Public Enemys avatar
Skulle tro att det är ditt bruk av svampar och andra trippkemikalier som påverkar dig snarare än självhypnos.
Citera
2019-11-24, 13:09
Medlem
Vasterass avatar

Jag är inte direkt utbildad på detta område men har personligen forskat i det.
Min teori är som följer:
Hela du är som ett isberg där ditt normala vakna jag är som den synliga toppen på isberget. Det som är under ytan är ditt undermedvetna och där sker mer än du normalt kan komma åt att förstå.
Drömmar tycks vara ett sett som det undermedvetna analyserar intagen information och även kommunicerar med ditt medvetna jag.

När du öppnar vägen mellan ditt normala vakna jag och ditt undermedvetna Så kan du få tillgång till ett informationsflöde som normalt inte ska upplevas. Som en dörr som inte alltid ska öppnas utan försiktighet och antagligen aldrig lämnas vidöppen.

Det var min teori och förklaring, jag hoppas att det kan vara till nytta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in