• 1
  • 2
2009-03-14, 23:48
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Från början tror alla människor att resten av djuren är som de, att de tänker likadant och upplever omvärdlden på samma sätt fast i en djurkropp. Detta tror vi för att de kan röra på sig, gå runt göra ljud m.m. Växter tror vi är samma som t.ex. stenar, jord annat dött.

Men i verkligheten behöver det inte vara någon skillnad på ett djur och en växt. Bara för att djuret kan låta och springa runt behöver det inte kunna tänka bättre än en växt. En växt kan också vara ledsen eller glad och må på olika sätt. T.ex är en katt och ett vanligt träd ungefär samma.
Citera
2009-03-14, 23:56
Medlem
relativs avatar
Haha okej. Tack för infon.
Citera
2009-03-15, 00:07
Medlem
Mm, många experiment har utförts på växter. Vad skall diskuteras?
Citera
2009-03-15, 02:51
Bannlyst
Skulle älska att ha dig brevid mig nån gång då jag blir sådär berusad på krogen.

OnT:
Växter kan ju inte tänka särskilt bra då de inte har hjärnor!
Fast då tänker du såklart att - nämen det finns det ju människor också som inte har!...

Nja, alla människor har faktiskt hjärnor, fast det är bara en bråkdel som använder dom till intellektuella saker som du och jag.
Även de som inte använder den till större saker måste ändå använda den till något vi kallar för känslor mm.
Sen, har människor ett nervsystem också som gör att de kan känna smärta och allt sånt också precis som djuren.
Senast redigerad av aoblab 2009-03-15 kl. 03:01.
Citera
2009-03-15, 03:50
Medlem
gisslans avatar
Skönt med strikt informativa trådstarter. Nu känner jag mig upplyst och kan gå vidare till andra sysslor.
Citera
2009-03-15, 11:51
Medlem
rückblendes avatar
Jag förstår inte på vilket sätt en katt och ett träd är ungefär samma.
Ett träd får sin energi från fotosyntes, det får inte en katt. En katt har olika känslor för att den har en hjärna som klarar av det, ett träd har ingen hjärna.
Det är ju löjligt att jag ska behöva sitta här och räkna upp dom ganska uppenbara skillnaderna på en katt och ett träd.
Jag hävdar å det bestämdaste att växter inte "tror" någonting!
Citera
2009-03-15, 12:35
Medlem
victoryouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
Från början tror alla människor att resten av djuren är som de, att de tänker likadant och upplever omvärdlden på samma sätt fast i en djurkropp. Detta tror vi för att de kan röra på sig, gå runt göra ljud m.m. Växter tror vi är samma som t.ex. stenar, jord annat dött.

Men i verkligheten behöver det inte vara någon skillnad på ett djur och en växt. Bara för att djuret kan låta och springa runt behöver det inte kunna tänka bättre än en växt. En växt kan också vara ledsen eller glad och må på olika sätt. T.ex är en katt och ett vanligt träd ungefär samma.

Om vi inte har en aning om hur växter, djur, stenar och människor faktiskt fungerar så har du helt rätt. Vi kan då inte veta om en sten kan tänka eller inte, eller om våran granne i verkligheten är en avancerad robot. Men tack vare några hundra år med forskning kan vi nu med rätt bra argument säga att vanliga växter sannolikt inte kan tänka eller känna smärta, men att djur kan detta.

Skiljelinjen tycks gå ungefär vid existensen av ett centralt närvsystem. Om man inte har detta finns ingen central plats tankarna kan existera och samordnas. De "känslor" växter har är typ hormonreaktioner av lokal eller total karaktär, til följd av sin naturliga utväckling eller som konsekvens av olika påverkningar utifrån. I mycket vid tolkning kan man då säga att en växt är ledsen eller glad.

Men tankar och känslor är ju inte samma sak. Tankar i vanlig betydelse kräver strukturerad samordning av olika inntrykk och det är inte möjligt utan någon sorts central processering i form av ett hierarkiskt närvsystem med någon sorts hjärna.

Kan man i tänka sig att man någon gång i framtiden kan skapa en växt som verkligt kan tenka, eller att det kan utvecklas naturligt? Det tror jag säkert. Men att detta finns i verkligheten i dag tror jag är oerhört osannolikt.
Citera
2009-03-15, 14:21
Medlem
asdf011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aoblab
Växter kan ju inte tänka särskilt bra då de inte har hjärnor!
Precis, känns som tråden kan låsas nu.
Citera
2009-03-15, 14:26
Medlem
MaxDLs avatar
Jag fick min post borttagen för nån inte tyckte det var lämpligt att jag skrattade till TS text
Citera
2009-03-15, 14:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Jag fick min post borttagen för nån inte tyckte det var lämpligt att jag skrattade till TS text

Duktigt gjort av moderator, det här är seriösa grejer, finns inte utrymme för skratt och sånt när man pratar om de viktigaste sakerna här i livet.
Hoppas du fortfarande skäms.
Senast redigerad av aoblab 2009-03-15 kl. 14:50.
Citera
2009-03-15, 15:03
Medlem
Unixxals avatar
Har också tänkt den tanken.

Men asså, kattor och hundar kan ändå tänka någorlunda såsom:
Mat! Snäll Matte! AJ, Värme! En katt kompis! Är sömnig.

Så jag tror djur kan tänka någorlunda. Medans växter inte kan tänka. De kan troligen bara leva.

Så det finns nog skillnad på djur och växter !
Citera
2009-03-15, 16:01
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Du fick den borttagen för att "TS hahaha" inte tillförde något till diskussionen.

/Mod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in