Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2003-10-02, 02:49
Medlem
Jaha då var det dags med nästa problem.

Mitt internet strular , eller rättare sagt kanske det är IE6 som strular.
Om jag lämnar datorn ett tag , det varierar men mellan 30min-24timmar...så verkar IE få fnatt och vägrar visa sidor. (sidan kan inte hittas och allt vad det heter)
Hände senast nu i natt , gled ner i köket och fixade lite krubb och samtidigt hade jag ftp , flashback och imdb igång.
Skyfflar i mig krubbet framför nå dynga på tv:n , går sen till datorn och ska surfa vidare, men då blir det " sidan kan inte hittas" hur jag än beter mig.

Det enda som hjälper är en omstart.

Tilläggas bör att ftp:n står och går som vanligt , inga problem där med brutna upp/ner-laddningar.

Det verkar som att jag inte får gå ifrån datorn för länge , ibland kan det räcka med en halvtimme ... men ibland kan datorn stå på flera dagar utan att det blir problem?!

Är det nån som vet vad det kan bero på?

J*vligt tacksam för svar.
Mvh
Kyle_Troy
Citera
2003-10-02, 08:19
Medlem
moles avatar
Titta efter om du inte har nån konstig skärmsläckare som går igång i bakgrunden
Se även i aktivitetshanteraren o leta efter skumma program som kan tänkas köra där
Citera
2003-10-02, 09:20
Medlem
xatrixs avatar
Har du kollat efter spyware i allmänhet? Ladda hem lavasofts Ad-aware:

http://www.lavasoft.de
Citera
2003-10-02, 10:56
Medlem
Khaymans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyle_Troy
Hände senast nu i natt , gled ner i köket och fixade lite krubb och samtidigt hade jag ftp , flashback och imdb igång.
Skyfflar i mig krubbet framför nå dynga på tv:n , går sen till datorn och ska surfa vidare, men då blir det " sidan kan inte hittas" hur jag än beter mig.

Om du kör Win2k/XP så skulle det kunna vara problem med DNS tjänsten, kanske? Testa att starta om tjänsten "DNS client" med services.msc och se om det hjälper..

Du kan ju testa att försöka pinga typ www.sunet.se i ett dos fönster och se om det är DNS som strular också iofs.

Khay.
Citera
2003-10-02, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mole
Titta efter om du inte har nån konstig skärmsläckare som går igång i bakgrunden
Se även i aktivitetshanteraren o leta efter skumma program som kan tänkas köra där

Jag har ingen skärmsläckare , och vad jag vet så har jag inga skumma program som kan jävlas.

Citat:
Ursprungligen postat av xatrix
Har du kollat efter spyware i allmänhet? Ladda hem lavasofts Ad-aware:

http://www.lavasoft.de

Jag brukar köra Ad-aware en gång i veckan , brukar ha ett par "trackers" stup i kvarten.
Vet dock inte varifrån dom kommer eller om dom kan ställa till problem.

Citat:
Ursprungligen postat av Khayman
Om du kör Win2k/XP så skulle det kunna vara problem med DNS tjänsten, kanske? Testa att starta om tjänsten "DNS client" med services.msc och se om det hjälper..

Du kan ju testa att försöka pinga typ www.sunet.se i ett dos fönster och se om det är DNS som strular också iofs.

Khay.

Jag kör med XP... är det "riskfritt" att starta om DNS-clienten ?
Bifogar bild på pingen.

Tack för er hjälp.
/K_T

ps. jag har fått starta om datorn en gång idag redan på grund av det här problemet...fan va jobbigt.Ds
Citera
2003-10-02, 16:15
Medlem
Caesars avatar
Vad har du för ISP? Måste du logga in när du startar explorer första gången du surfar varje dag?
Citera
2003-10-02, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caesar
Vad har du för ISP? Måste du logga in när du startar explorer första gången du surfar varje dag?

Telia adsl , japp jag måste logga in.
Jag har testat nåt som heter "connection keeper" också , men utan framgång.
Enda fördelen med det är att jag slipper logga in.

/K_T
Citera
2003-10-02, 16:23
Medlem
Liftarens avatar
Att tömma IEs cach kan hjälpa. Görs under: Verktyg > Internet alternativ. Klicka på "Ta bort filer" i mittrutan märkt Tillfälliga Internet-filer.

/L
Citera
2003-10-02, 16:52
Medlem
Caesars avatar
Citat:
Telia adsl , japp jag måste logga in.
Jag har testat nåt som heter "connection keeper" också , men utan framgång.
Enda fördelen med det är att jag slipper logga in.

/K_T

Kan vara det som är problemet. Jag har för mig att det går att få Telia att ändra hur lång inaktivitet du får ha innan du blir avloggad... Prova annars att logga på igen istället för att starta om datorn!

Görs här:
http://login1.telia.com
Citera
2003-10-02, 16:57
Medlem
Khaymans avatar
Citat:
Jag kör med XP... är det "riskfritt" att starta om DNS-clienten ?
Bifogar bild på pingen.

Att starta om "DNS-client" är helt ofarligt.
Den där pingen - var den ifrån när allt har skitit sig? I så fall så är det inte DNS som strular.

Eftersom din FTP fortsatte glatt att ladda ner filer så tror jag inte på connection keeper problem.

Kan du testa med en annan webläsare? Opera t.ex?

Khay.
Citera
2003-10-02, 18:12
Medlem
xatrixs avatar
Citat:
Jag brukar köra Ad-aware en gång i veckan , brukar ha ett par "trackers" stup i kvarten.
Vet dock inte varifrån dom kommer eller om dom kan ställa till problem.
Trackers som Ad-aware hittar är cookies som sajter du besökt lämnar efter sig.
Citera
2003-10-02, 20:13
Medlem
Kyle, jag tror det är som nån sa DNS probs, ring telia support och be att få reda på
DNS till nån annan ort t.ex Sthlm,s om du bor på västkusten eller vice versa,
skriv in de nya DNS addresserna (1 eller 2, spelar nog ingen roll) i kontrollpanelen-->Nätverk-->Tcp/IP-->DNS-Konfiguration... hoppas det hjälper.

Att du kan "gama" eller utnyttja Ftp.n men inte surfa tyder på detta prob...

Mvh A.S.A.B
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in