2011-10-07, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteskolk
Kunden har alltid rätt.
Var fan har du fått det ifrån? Mongo, pizzerian bestämmer fortfarande helt själva över sin prissättning!
Citera
2011-10-07, 20:26
Medlem
Även om TS agerande kan diskuteras är det ett problem att ta ut en avgift för en sallad UTAN att nämna det på menyn. Argumentet "det står ingenstans" låter närmast som en turistfälla för min del, detta då jag erfarit liknande saker inom det segmentet. D.v.s konceptet att ta extra betalt utan att ange att det just handlar om extra tillval. Andra exempel jag upplevt är restauranter som "bjuder på bröd" utan att ange att det kostar extra då man äter en dagens. Att brödet kostar lär man sig då notan kommer.....

Om nu salladen INTE ingår bör det ju anges, t.ex "Kebabrulle 39 kronor, Kebabrulle inkl sallad 42 kronor" eller "sallad 3 kronor, inkluderat med pizza" o.dyl. Då är saken klar.

Men att INTE någonstans ange att den kostar 3 kronor extra eller ej ingår och slänga ur sig vansinniga kommentarer som "heter det kebabsallad?" o.dyl tyder mer på obefintlig servicenivå än allt annat. För min del har jag alltid tolkat "pizzasallad" som en salladstyp, inte som en "sallad som hör till en pizza".

Jag protesterar helt klart om man försöker lägga på "dolda extrakostnader" som inte tydligt framgår på menyn.
Citera
2011-10-07, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schampoflaskan
Och ja, det känns ganska ovärt att betala en sån skitsumma som 3 till 8 kronor med sitt kort för lite sallad innan sin måltid. Det är väl inte många som går runt med enkronor idag precis.
Massor av folk går omkring med mynt i fickorna. Men jag har aldrig fattat det där med att man inte vill betala några kronor med kortet, varför? Det kostar dig inte ett skit att betala med kortet (om du har ett normalt visa/maestro/mastercard från din bank), däremot kostar det för restaurangen/affären att göra transaktionen. Vill de prompt ha 3 kronor för salladen och du har bara kort? Fine, dra kortet då. Det kostar mer för restaurangen att göra transaktionen än de ynka 3 kronorna, dig kostar det 3 kronor och inte ett skit mer.

Så varför är det "ovärt" att dra kortet?
Citera
2011-10-07, 20:34
Medlem
Gurgla890s avatar
Där jag bor finns det pizzerior på nästan varje gata och pizzasalladen ingår till allt om man äter där, står alltid ett salladsbord så man kan ta pizzabröd och pizzasallad och dressing om man vill.
Citera
2011-10-07, 20:35
Medlem
Citat:
Vad som förvånar mig är inte att mitt beteende klandras (vilket i viss mån är befogat), utan nivån på det. Jag gjorde det inte bättre, men det hade inte blivit något om han sagt att tänk på det till nästa gång. Situationen blev istället på gränsen till hotfull från hans sida när han ställde sig så nära mig det gick, pratade med högt tonläge och gestikulerade.

Jag antar att ni som skriver mongo, retard och andra smickrande omdöme eller berömmer de som gör det, själva är världens bästa människor och skulle hanterat detta på ett beundransvärt vis.

Någon nivå får det väl ändå vara?

Skatteskolk
Om jag varit du i det läget, att jag utgick ifrån att pizzasallad var ok att ta efter att jag ätit upp min kebab och bagaren rusade ut och gormade om att salladen inte ingick för mig, så hade jag ursäktat mig och sagt något i stil med "oj, sorry, trodde att det var ok för det har det alltid varit på andra ställen jag käkat på, sorry mitt fel. 3 kronor sa du? Har tyvärr inga kontanter på mig, ok att dra det på kortet?". Sedan kan du väl kalla det beundransvärt om du vill, jag vet inte. Men så hade jag hanterat situationen, jag definitivt aldrig i livet ställt mig och kaxat om "jag ska ge dig en riktigt riiiiiktigt dålig recension på rejta".
Citera
2011-10-07, 21:09
Medlem
Skatteskolks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GJJ
Om jag varit du i det läget, att jag utgick ifrån att pizzasallad var ok att ta efter att jag ätit upp min kebab och bagaren rusade ut och gormade om att salladen inte ingick för mig, så hade jag ursäktat mig och sagt något i stil med "oj, sorry, trodde att det var ok för det har det alltid varit på andra ställen jag käkat på, sorry mitt fel. 3 kronor sa du? Har tyvärr inga kontanter på mig, ok att dra det på kortet?". Sedan kan du väl kalla det beundransvärt om du vill, jag vet inte. Men så hade jag hanterat situationen, jag definitivt aldrig i livet ställt mig och kaxat om "jag ska ge dig en riktigt riiiiiktigt dålig recension på rejta".

Det är alltid lätt att i efterhand komma på ett bättre agernade. Ditt hade ju förslagsvis varit okej. Min fråga var om det stod på menyn eller någonstans, men det gjorde det inte. Hade det framkommit att det kostat extra eller blivit en tolkningsfråga att det bara ingår till pizza, ja, då hade jag betalt. Nu kändes det dock inte ens lönt att erbjuda att betala.

Nu blev jag bara helt överraskad. Sen blev han sne vilket gjorde att jag blev dryg och oförskämd. Det är säkert en inte helt ovanlig reaktion.

Jag vill poängtera att diskussionen med kollegan var betydligt med sansad för han gormade och skrek inte. Vi var väl lika tjurskallig båda två, men det blev aldrig otrevligt. Han sa heller inget om tre kronor eller så. Det borde inte kollegan gjort heller.

Skälla ut en kund? Kom igen liksom. Lite smidig får man vara.

Skatteskolk
Citera
2011-10-07, 21:34
Medlem
Jag tycker det är en jävla stor skillnad på att äta pizzasallad innan maten eller till, men man går väl inte o tar den efteråt heller!
Citera
2011-10-07, 21:38
Medlem
Valhalls avatar
Jag har som alltid varit av den åsikten att om man handlar mat hos en pizzeria kan de väl åtminstone bjuda på lite sallad, men samtidigt måste jag säga att ifall de inte har den policyn så är det bara hiva upp och betala (vad är tre spänn att tjafsa om?)
Citera
2011-10-07, 21:50
Medlem
elimicmats avatar
Löjligt av TS, men nog fan anser jag pizzasallad får man vad man än beställer (inte take away).

Skulle ju vara som att få ta lingon (i salladsbaren) till köttbullar men inte till soppa när man är på restaurang. Överdrivet men....... Står det framme får man ta...

Men 3 spänn Principtomte
Citera
2011-10-07, 22:15
Medlem
FarbrorKanins avatar
Jag tycker att pizzerian visade en dumsnål attityd, 3 kr får dem knappast att gå i konkurs. Hade TS fått smaska i sig salladen utan gnäll hade han förmodligen kommit tillbaka fler gånger, vilket varit lönsamt i längden för pizzerian. Salladen kostar inte så mycket att svänga ihop, så vad gormar pizzabagaren om?
Citera
2011-10-07, 22:31
Medlem
anndreeaass avatar
idioter båda två,

Att ägaren tar upp att du inte får ta lite pizzassallad medans du väntar på maten som kostar 3 kronor är bara löjligt,

Men sen att du lackar över pizzasallad för 3 kroner är också urdumt, iaf när ud började överreagera,
Citera
2011-10-07, 22:44
Medlem
Djungeljockes avatar
Citat:
Hej,

Idag hade jag en mycket bisarr upplevelse på Time out i Jönköping. Det är en pizzeria som ligger vid Juneporten, typ vid SF-biografen. Jag beställde en kebab i bröd att äta där och efter jag käkat den tog jag lite pizzasallad och satte mig vid bordet. Nu börjar det märkliga.

Jag sitter vid mitt bord när en i personalen (P) säger till mig (J)...
P: Du får inte ta pizzasallad. Det ingår inte. Den kostar tre kronor.
J: Va? Var på meny står det?

Det står ingenstans... Han säger att det inte står på menyn. Och den anställde fortsätter käfta.

J: Jag hör att ni vill ha ett riktigt (riiiiktigt) dåligt omdöme på Rejta.

Han kommer fram och ställer sig så där supernära och talar med hög röst. Han är förbannad.

P: Du har beställt en kebab i bröd för 39 kronor. Heter det kebabsallad eller?

Som tack för bemötandet vänder jag mig om och kollar i resturangen. Det är väl sex-åtta personer till. Då höjer jag rösten så högt att jag nästan skriker...

J: Va?! Menar du att jag ska betala tre kronor för pizzasalladen? Det står ju inte ens att det kostar.

Sen lägger sig bordet snett bak i. Någon pratar typ på arabiska med P och de säger "pizzasallad" ett par gånger. Jag har ju ingen aning om vad som sades.

Jag är lite osäker på om ordningsföljden är som angedd. Jag tror det är så, men scenen jag ställde till med kom sist i alla fall. Hade han aldrig ställt sig så nära och skällt på mig hade jag aldrig jäklats.

Sen går P ut för att röka. En ny kund kommer in och P:s kollega tar emot honom. Då frågar jag kollegan vad P egentligen menade med att pizzasalladen kostar tre kronor. Jag får då samma svar, men på ett mycket mer civiliserat sätt. Opps, nu fick en till höra om bemötandet. ;-)

Och det får alla kompisar med och ni här. Har någon varit med om något liknade?

Det är synd för de har den beryktade smålandssåsen som iofs alla har här, men kycklingkebaben är så fin. Fast jag är inte värst sugen att käka där igen.

Skatteskolk

Någon borde kniva arabjäveln. Allt han äger och har, har han att tacka Sverige för och så kan han inte bjussa på lite sketen pizzasallad!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in