2009-03-14, 18:30
Medlem
BesserWissers avatar
Hej!

En mycket dum fråga men det står still totalt och jag finner inget på google eller sök.

Vad är/var finns Windows Root på en pc med Windows 2003 Server? Jag har en uppgift där jag ska lägga en utdelad mapp i root så att inloggad klienter finner den. jag vete fan vart root finns?
Citera
2009-03-14, 18:30
Medlem
kanskeintes avatar
Direkt under C: kanske?
Citera
2009-03-14, 18:33
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanskeinte
Direkt under C: kanske?
Ok. SKumt, jag tyckte också att det skulle vara så och lade mappen där men när jag sedan loggar in med klientdatorn så hittar jag inte den utdelade mappen? Vart ska jag leta efter den? När jag går in i user, dokuments and settings och min user och utdelade mappar så är det tomt där. Ska jag kanske leta någon annanstans?
Citera
2009-03-14, 18:37
Medlem
Flytande_argots avatar
Mappa upp C: direkt då?

Välj "Anslut nätverksenhet" från verktygsmenyn i explorer och mappa direkt mot serverns IP-adress? Glöm inte dollar-tecknet eftersom C: är en dold administrativ share (har jag för mig?).

Typ:

\\192.168.10.101\c$

Där 192-adressen givetvis ersätts med korrekt IP istället.
Citera
2009-03-14, 18:40
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Mappa upp C: direkt då?

Välj "Anslut nätverksenhet" från verktygsmenyn i explorer och mappa direkt mot serverns IP-adress? Glöm inte dollar-tecknet eftersom C: är en dold administrativ share (har jag för mig?).

Typ:

\\192.168.10.101\c$

Där 192-adressen givetvis ersätts med korrekt IP istället.
Aha. Ok. tackar.
Citera
2009-03-14, 19:45
Medlem
Jag tycker ju förvisso att Windows Root borde vara %WINDIR%, alltså den katalog där Windows är installerat i, vanligtvis C:\Windows.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in