2009-03-14, 17:47
Medlem
Absus avatar
https://www.flashback.org/showpost.php?p=15611300&postcount=580

med referens till: https://www.flashback.org/showpost.php?p=15611285&postcount=578

Moderatorn har alltså ingen skyldighet att ta bort personuppgifter, där man spekulerar om personen? Det enda som inte är acceptabelt är att koppla samman FB-konton och personuppgifter?
Citera
2009-03-14, 18:26
Medlem
tattoosandbeers avatar
Ja jag vet inte direkt, men kan ju bara säga enligt mina moraliska regler att man lägger fan inte ut en människa sådär bara...
Citera
2009-03-14, 18:41
Medlem
Absus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tattoosandbeer
Ja jag vet inte direkt, men kan ju bara säga enligt mina moraliska regler att man lägger fan inte ut en människa sådär bara...

Jag tycker som du, även fast det endast var någon sorts spekulationer.
Citera
2009-03-14, 18:48
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Regel 1.06 gäller enbart om man sammankopplar en användare på Flashback med antingen en verklig person eller ett annat konto.
Citera
2009-03-14, 19:11
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Regel 1.06 gäller enbart om man sammankopplar en användare på Flashback med antingen en verklig person eller ett annat konto.
Kanske att du ändå som moderator borde upplysa medlemmarna om att det inte är tillåtet enligt personuppgiftslagen att sprida den typen av uppgifter?
Citera
2009-03-15, 08:13
Medlem
tattoosandbeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Kanske att du ändå som moderator borde upplysa medlemmarna om att det inte är tillåtet enligt personuppgiftslagen att sprida den typen av uppgifter?

Just det som jag sitter och undrar om å, menar kasta ut någons kompletta person nr och adress måste ju bryta emot PUL lagen?

Annats så är det alltså helt ok för mig att lägga ut alla mina fiends kompletta person nr och hitta på att dom är misstänkta för tex våldtäkt eller dyl så dom blir riktigt trakasserade?

Ja du....
Citera
2009-03-15, 09:16
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Sist jag kollade var det inget som egentligen hade prövats i domstol och ingen visste vad som gällde. Kan du hänvisa till något rättsfall där det faktiskt har prövats?
Citera
2009-03-15, 09:27
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tattoosandbeer

Annats så är det alltså helt ok för mig att lägga ut alla mina fiends kompletta person nr och hitta på att dom är misstänkta för tex våldtäkt eller dyl så dom blir riktigt trakasserade?

Ja du....
Det hade inte varit ok enligt regel 0.9.
Citera
2009-03-15, 09:56
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Sist jag kollade var det inget som egentligen hade prövats i domstol och ingen visste vad som gällde. Kan du hänvisa till något rättsfall där det faktiskt har prövats?
Jag får väl backa något från mitt uttalande. Enligt Datainspektionen kan man antingen lägga ut strukturerade eller ostrukturerade personuppgifter om andra människor. Strukturerade uppgifter lagras i databas eller annan registerform och ostrukturerade uppgifter återfinns mer i löpande text.

I fallet som hänvisas till gäller enligt min bedömning att det rör sig om ostrukturerade uppgifter, och här gäller då färre regler än vid strukturerad databehandling. Det är i princip alltid tillåtet att publicera ostrukturerade personuppgifter så länge man inte kränker personen i fråga.

http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgiftslagen/publicering-pa-internet/
Citera
2009-03-15, 10:56
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Jag får väl backa något från mitt uttalande. Enligt Datainspektionen kan man antingen lägga ut strukturerade eller ostrukturerade personuppgifter om andra människor. Strukturerade uppgifter lagras i databas eller annan registerform och ostrukturerade uppgifter återfinns mer i löpande text.

I fallet som hänvisas till gäller enligt min bedömning att det rör sig om ostrukturerade uppgifter, och här gäller då färre regler än vid strukturerad databehandling. Det är i princip alltid tillåtet att publicera ostrukturerade personuppgifter så länge man inte kränker personen i fråga.

http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgiftslagen/publicering-pa-internet/
Jag själv vet inte riktigt hur det ska tolkas och det kan nog bli en ganska så segdragen rättegång om det väl prövas. Inläggen skrivs som löpande text och kan därmed klassas som ostrukturerade, men samtidigt är alla inläggen sökbara och allt indexeras, så sett ur den aspekten kan nog en del få det till att det är synnerligen strukturerat.
Som så ofta har lagstiftningen svårt att hänga med tekniken, vilket verkar bli ett allt större problem.
Citera
2009-03-15, 15:35
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Så det betyder att man inte behöver mörka bokstäver med asterisker?

Skriver man ut uppgifter på detta viset, som TS menar, så har man iaf brutit mot etik och moral anser jag.
Handlar det om gärningsmän i krim så spelar det ingen roll, men att lägga ut offer tycker jag är fult.
Citera
2009-03-15, 16:00
Medlem
Rostmannens avatar
Citat:

Ja men att outa en "verklig" person är helt okej.

Hade varit kul om alla outade i tex krim forat skulle stämma FB pga att deras namn förekommit här.
Senast redigerad av Rostmannen 2009-03-15 kl. 16:02.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in