2009-03-15, 16:40
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostmannen
Ja men att outa en "verklig" person är helt okej.

Hade varit kul om alla outade i tex krim forat skulle stämma FB pga att deras namn förekommit här.
Frågan är om det är FB de ska stämma? FB är inte skyldigt att ta bort inlägg som bryter mot PUL. Det juridiskt riktiga är att stämma personen eller personerna som lägger ut uppgifterna.
Citera
2009-03-15, 16:44
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Så det betyder att man inte behöver mörka bokstäver med asterisker?

Skriver man ut uppgifter på detta viset, som TS menar, så har man iaf brutit mot etik och moral anser jag.
Handlar det om gärningsmän i krim så spelar det ingen roll, men att lägga ut offer tycker jag är fult.
Det har inte varit aktuellt på väldigt länge. Dels för att det inte behövs, och dels för att det rent juridiskt spelar marginell roll. Om ens någon.
Citera
2009-03-15, 16:48
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ja men att outa en "verklig" person är helt okej.

Hade varit kul om alla outade i tex krim forat skulle stämma FB pga att deras namn förekommit här.
Regel 1.06 finns för att ingen användare ska känna att denne inte kan posta information för att det kanske finns en risk för att det blir problem i verkliga livet. Anonymiteten är en grundläggande värdering på FB. Övriga personer skyddas av samma lagar som alla andra. Det är alltså inte mot reglerna att posta personuppgifter till en medlem så länge det inte görs en koppling eller hot om koppling mellan användarkontot och personuppgifterna.

Sen får du gärna peka på relevant lagrum som folket som outats i krim kan hänvisa till i samband med en eventuell stämning.
Citera
2009-03-15, 17:08
Medlem
Germanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Frågan är om det är FB de ska stämma? FB är inte skyldigt att ta bort inlägg som bryter mot PUL. Det juridiskt riktiga är att stämma personen eller personerna som lägger ut uppgifterna.
att nånting är lagligt enligt pul innebär inte att det inte kan klassas som brottsligt förtal, eller annat beroende på omständigheterna.
Citera
2009-03-17, 08:06
Medlem
tattoosandbeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Zorro
Det hade inte varit ok enligt regel 0.9.

Ja men tydligen så är det helt ok att outa folk ibland... Men sedan att det är ett offer å..ett ev offer som sagt, Finns det fan ingen etik och moral bland er mod´s? Tycker ni är duktiga på att låsa och kasta trådar och varna folk för allt möjligt konstigt men detta låter ni flyta på.... Ja du....
Citera
2009-03-17, 08:57
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tattoosandbeer
Ja men tydligen så är det helt ok att outa folk ibland... Men sedan att det är ett offer å..ett ev offer som sagt, Finns det fan ingen etik och moral bland er mod´s? Tycker ni är duktiga på att låsa och kasta trådar och varna folk för allt möjligt konstigt men detta låter ni flyta på.... Ja du....
Moralen är inget vi ska lägga oss i. Det finns ett regelverk vi ska följa. Utöver det ska vi inte lägga oss i vad som skrivs. Vill du ha till en ändring är det regelverket du ska försöka påverka, inte kritisera moderatorers etik och moral.
Citera
2009-03-17, 17:09
Medlem
tattoosandbeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Moralen är inget vi ska lägga oss i. Det finns ett regelverk vi ska följa. Utöver det ska vi inte lägga oss i vad som skrivs. Vill du ha till en ändring är det regelverket du ska försöka påverka, inte kritisera moderatorers etik och moral.

Det var inte menat mot någon spec mod, jag menade bar ai hel heten, Men igen, så det är alltså tydligen ok i FB att kasta ut alla personuppgifterna på ett ev offer? Jag fattar inte riktigt tydligen, men om det ej är så, varför får detta ske? Är det ok att outa en ev misstänkt gärningsman? Menar en misstänkt inte en dömd nu.

Men frågar igen, är det inte helt galet att hänga ut ett ev offer med kompletta personuppgifter?
Citera
2009-03-17, 17:16
Medlem
Rostmannens avatar
Citat:
Men frågar igen, är det inte helt galet att hänga ut ett ev offer med kompletta personuppgifter?

JO!
Om man är en normal människa i det svenska samhället.

Detta är Flashback, forumet som lever i en egen värld på en annan planet.

Här får man förstöra livet för alla som INTE är registrerad medlem på forumet.

Konstigt men sant.
Citera
2009-03-17, 17:27
Medlem
tattoosandbeers avatar
Citat:
JO!
Om man är en normal människa i det svenska samhället.

Detta är Flashback, forumet som lever i en egen värld på en annan planet.

Här får man förstöra livet för alla som INTE är registrerad medlem på forumet.

Konstigt men sant.

Ja du...men svaret jag fick förut var att så inte var fallet, menar att jag skulle hänga ut något offer för tex en våldtäkt, men tydligen så är ju reglerna olika...eller?
Citera
2009-03-17, 17:56
Medlem
Rostmannens avatar
Citat:
Ja du...men svaret jag fick förut var att så inte var fallet, menar att jag skulle hänga ut något offer för tex en våldtäkt, men tydligen så är ju reglerna olika...eller?

Jadu jag är ärligt talat lika förvirrad över reglerna här som många andra.
Det är ok att outa vem fan som helst, så länge det inte är eller kopplas till en FB medlem.

Weird.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in