• 1
  • 2
2009-03-14, 15:46
Bannlyst
Hej

Får några veckor sen var jag i slagsmål och fick ett ärr i ansiktet, det har börja läka väldigt bra nu och det är först nu dem senare dagarna man har börjat sett hur det kommer bli när det läkt färdigt. Och det är som jag befarade, ett litet rött märke där såret har varit.

Finns det något man kan göra åt dessa röda märken, för jag antar att dem är lite jobbiga att få bort, då jag har ett liknande på armbågen sen några år tillbaka. Jag vill hemskt gärna inte gå runt med ett rött märke i ansiktet

Salvor, metoder, vad som helst!

Tog 2 dåliga bilder så ni förstår bättre vad jag menar:
http://i39.tinypic.com/9ppf0w.jpg
http://i44.tinypic.com/2mgv56p.jpg
Citera
2009-03-14, 15:54
Medlem
IRMEs avatar
Ser ju inte ut att vara någon fara med det där? Kommer nog självläka efter ett tag.
Citera
2009-03-14, 15:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Ser ju inte ut att vara någon fara med det där? Kommer nog självläka efter ett tag.

Tror du :/ ? Jag börjar bli orolig, för jag har ju liknande ärr på armbågen so msagt, och dom har vart där i fflera år, och kommer antagligen aldrig läka helt. Just dem röda märkerna är så fula!
Citera
2009-03-14, 16:12
Medlem
Snurrens avatar
Det såg ju inte ut att vara några djupa sår, men rent generellt ska man skydda alla är från solen i minst ett år, gärna två. Man kan sätta på dubbla lager kirurgtejp, eller ett lager tejp och så solstift på det. Fick det tipset av en läkare som själv sprang runt flera somrar med tejp efter att ha gjort en underbettsoperation.

Några år senare ramlade jag av min cykel och kanade in i en trottoarkant med tinningen före (jo jag fick hjärnskakning också). Ett tiotal stygn senare sa en bedrövad läkare att "det här kommer nog inte att läka snyggt", men jag körde tejp två somrar och under några solsemestrar och jag har inte minsta antydan till färgförändring nu 20 år senare, varken rött eller vitt. Det är bara lite "knöggligt". Han lät så ledsen när han sa det så jag skulle gärna velat visa upp det.

Får man tjock ärrvävnad kan det behandlas med en specialtejp som apoteket kan beställa hem, i min dotters fall betalade försäkringsbolaget för den dyra tejpen. Men även vanlig kirurgtejp har en viss uttunnande effekt om man börjar tejpa i tid.
Citera
2009-03-14, 16:13
Medlem
Mig-Ni-Jacks avatar
Det där kommer inte att bli någonting, tro mig.
Citera
2009-03-14, 16:19
Bannlyst
Alright, tack för alla tips!

Hoppas verkligen inte att det komemr bli något, men kanske ska kontakta läkare/apoteket i fall att, så dem kan avgöra vad som behövs och inte. går gärna inte med tejp hela somnarn i ansiktet heller =) haha.
Citera
2009-03-14, 16:31
Medlem
Snurrens avatar
Kör lite solstift för säkerhets skull. Se till att tona ut det bara så att det inte blir en skarp gräns.
Citera
2009-03-14, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Kör lite solstift för säkerhets skull. Se till att tona ut det bara så att det inte blir en skarp gräns.

Skulle du kunna ta en bild på ditt ärr, så vi får se hur det har läkt?
Citera
2009-03-14, 16:48
Medlem
Snurrens avatar
Ja kanske det, om jag får hjälp av någon när det är dagsljus. Då ser man att det är knöggligt men ingen färgförändring. Jag önskar att fler kände till detta. Precis samtidigt som jag råkade ut för olyckan fick en man på mitt jobb ett snitt i tinningen i precis samma område och storlek. Hans ärr var först ilsket rött och sedan blev det vitt.
Citera
2009-03-16, 17:02
Bannlyst
Visst, ska se om jag inte kan fixa en bättre bild.

så länge kan jag ju berätta att jag var på apoteket idag, och snackade med nån om mitt ärr. Hon gick iväg en sväng, för att senare komma tillbaka med en salva , som kostar 400:-

Kommer inte riktigt ihåg salvans namn, men hon sa att den var till för exakt såna här saker. Har också hört talas om en salva som heter "Cicatrix" Som sägs ska vara väldigt bra, den kostar också runt 350-400:- men om man verkligen vill bli av med sitt är, så kanske det är värt det i längden...

Tips om salvor tack
Citera
2009-03-17, 01:48
Bannlyst
bump
Citera
2009-03-17, 03:01
Medlem
funeralmasters avatar
lugna ner sig

Citat:
Ursprungligen postat av Limpfittz
Tror du :/ ? Jag börjar bli orolig, för jag har ju liknande ärr på armbågen so msagt, och dom har vart där i fflera år, och kommer antagligen aldrig läka helt. Just dem röda märkerna är så fula!

Ärr får man inte på några dagar, ens några veckor.
Du talar om normal läkningsprocess.
Jag har inte sett dig i verkligheten (friskrivningsklausul)
För övrigt liknar dina bilder bara normal acne med påföljande inflammation runt.

Armbågen är roligare... vi som sitter mycket vid datan vet... och är tex högerhänta. Vänster armbåge ofta öm, värkande till o med sårig...
plus man sitter ibland med armbåge på bord mm. En slityta helt enkelt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in