• 1
  • 2
2009-03-13, 23:52
Medlem
Svenska Frimurare Lägret är en frimurarorden som var aktiv 1951-2006, men verkar nu hålla på med att starta upp aktiviteterna igen. De har en välmatad hemsida (www.frimurarelagret.se) med många artiklar om frimureri. Intressant då det inte finns så många andra sidor om frimureri på svenska. De har andra antagningskrav och andra grader än Svenska Frimurare Orden.

Någon som har varit aktiv där som kan dela sina erfarenheter? Någon som varit på besök? Någon som vet mer om ritualerna och om de är lika/skiljer sig åt från de som Svenska Frimurare Orden använder. Motsvarar deras grader de som Svenska Frimurare Orden har?
Citera
2009-03-15, 20:25
Medlem
i.b.ms avatar
Har inte besökt dem och kommer inte att göra det så länge som besök där är grund för uteslutning.

Vad gäller ritualer så arbetar de efter en variant av de engelska ritualerna, det vill sga tre grader, lärling, medbroder och mästare (entered apprentice, fellowcraft och master mason) Eventuellt så kanske de har även en fjärde grad, royal arch men tror faktiskt inte det. SFMOs tre första grader motsvarar de engelska tre första graderna med vissa skillnader i lösen och hemliga tecken beroende på att vårt svenska frimureri tog omvägen via frankrike och har fler grader.
Citera
2009-03-23, 20:47
Medlem
De skall ha en grad som kallas Kungliga Bågen, och jag antar att det är den eller någon liknande.

Blåmureriet
Lärling
Gesäll/medbroder
Mästare

Märkesmästareorden
Märkesmurare
Märkesmästare

Kungliga och Utvalda Mästares Orden (Kryptiska riten)
Kunglig Mästare
Utvald Mästare
Trefaldigt Upplyst Mästare

Den Urgamla och Ärevördiga Orden av Heliga Kungliga Bågen
Frände av den Kungliga Bågen

Den Heliga Orden av Högpräster enligt Melkizedeks Sätt
Högprästgraden

Marint frimureri
Sjöman av den Kungliga Arken
Noah
Citera
2009-03-24, 08:56
Medlem
i.b.ms avatar
Ahhh intressant...

De har plockat in fler av de engelska och amerikanska sidograderna på samma sätt som man gjort i Finland. I Finland så kan man besöka de flesta av de här graderna när man har grad VI i vårt system. Den kryptiska riten ingår i den amerikanska York rite och de graderna saknar motsvarighet enligt vad jag har hört i vårt system...
Svårigheten för Frimurarlägret är förmodligen att få nog med medlemmar för att verkligen kunna arbeta i alla de här graderna och inte bara ha de på pappret.
Citera
2009-04-24, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av i.b.m
Ahhh intressant...

De har plockat in fler av de engelska och amerikanska sidograderna på samma sätt som man gjort i Finland. I Finland så kan man besöka de flesta av de här graderna när man har grad VI i vårt system. Den kryptiska riten ingår i den amerikanska York rite och de graderna saknar motsvarighet enligt vad jag har hört i vårt system...
Svårigheten för Frimurarlägret är förmodligen att få nog med medlemmar för att verkligen kunna arbeta i alla de här graderna och inte bara ha de på pappret.

Så den kryptiska riten saknar motsvarighet i det svenska systemet. De övriga, finns det likheter mellan andra grader i deras system och grader som SFMO arbetar efter? Har du själv besökt några av dessa grader i Finland eller på annat ställe?
Citera
2009-08-12, 21:31
Medlem
Citat:
... med vissa skillnader i lösen och hemliga tecken beroende på att vårt svenska frimureri tog omvägen via frankrike och har fler grader.

Sent om sider en fråga om ett gammalt inlägg:
Hur fungerar det med lösen och hemliga tecken, är det en uppsättning per grad eller en uppsättning man lär sig när man initieras som sedan gäller alla grader?
Citera
2009-08-12, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hattin
Sent om sider en fråga om ett gammalt inlägg:
Hur fungerar det med lösen och hemliga tecken, är det en uppsättning per grad eller en uppsättning man lär sig när man initieras som sedan gäller alla grader?
Det är frågor du nog inte ska räkna med att få några svar på.
Citera
2009-08-13, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindq
Det är frågor du nog inte ska räkna med att få några svar på.
Ok. Var ju inte ute efter att tecknen och lösen skulle avslöjas så jag trodde det skulle gå bra. Jag förstår och respekterar att ni vill hålla vissa delar hemligt.
Citera
2009-08-14, 17:07
Medlem
joppes avatar
Intressant att se att det har funnits svenska versioner av Royal Arch.
Citera
2009-09-27, 18:57
Medlem
Odurs avatar
Citat:
Har inte besökt dem och kommer inte att göra det så länge som besök där är grund för uteslutning.
Ursäkta att jag hoppar in här i en avsomnad tråd, men varför blir en medlem i S.F.M.O utesluten om han besöker S.F.L? Lägret verkar ju inte ha nåt emot orden, utan ser gärna en kontakt emellan. Åtminstone får jag den uppfattningen när jag läser vad lägret skriver på sin sida:

Citat:
Kan man vara medlem i Svenska Frimurare Lägret och det kristna frimureriet samtidigt?
Svenska Frimurare Lägret respekterar den kristna frimurareorden, och också att den valt att gå en något annorlunda väg än det internationella majoritetsfrimureriet. S.F.L. välkomnar som besökare varje medlem från reguljär loge till sina loger. Om någon medlem av den kristna frimurarorden, eller annan frimurareorden, skulle ansöka om medlemskap även hos oss så finns det inga hinder från vår sida om han uppfyller medlemskriterierna i övrigt. Dock finns inte möjligheten att recipiera i de blå graderna om man samtidigt är medlem i annan blå loge.
Citera
2009-09-27, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odur
Ursäkta att jag hoppar in här i en avsomnad tråd, men varför blir en medlem i S.F.M.O utesluten om han besöker S.F.L? Lägret verkar ju inte ha nåt emot orden, utan ser gärna en kontakt emellan. Åtminstone får jag den uppfattningen när jag läser vad lägret skriver på sin sida:

Detta är - såvitt jag förstår - en regel som gäller i alla reguljära frimurarloger i världen. För att man inte ska ge sken av att erkänna en loge eller storloge som (ännu?) inte är erkänd som reguljär, får medlemmar av de reguljära logerna inte besöka de icke-reguljära.
Citera
2009-09-27, 19:50
Medlem
Odurs avatar
Så Lägret är alltså inte erkänt internationellt? Vad krävs iså fall för att de skall bli det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in