2009-03-13, 22:31
Medlem
sekias avatar
Har ett ganska konstigt och vldigt irriterande fel p min iMac, den funkar inte. Hr kommer historien:

Hade nyss dragit formatering p datorn och dragit in Leopard med skiva, krt datorn ett par dagar. Efter uppdatering av iTunes + ett par smgrejer till s mrkte jag att datorn startade upp rtt segt efter uppdateringen, tnkte inte mer p det frrn tv dagar senare... (Rtt lng felbeskrivning fr komplett historia)

Mitt upp d jag kollar runt p datorn i periodpaus under hockey s hnger sig datorn fr frsta gngen sedan jag kpte den (13 mnader sedan) stnger av den med powerknappen. Nr den nu ska starta upp s str den bara och laddar och laddar med pplet, startar om igen och nu blir det en bl skrm med laddningsrutan kommer upp d och d, i blaktig frg. Tnkte att det kanske r verhettning s jag lter den st i en timme innan jag startar om den igen, samma fel som frsta gngen.

Lgger nu i skivan igen, och tnker att det kanske r ngot mjukvarufel, jag hade brjat kra med extern hrddisk som pumpats p stenhrt senaste dagarna + OneSwarm som hashade och hll p, s tnkte att ngon av dessa faktorer spelade in, s tnkte formatera om. Efter fyra frsk s kom jag in installen, vl dr s kunde jag inte formatera eller ngonting, gick ut och in igen och tillslut fick jag till formatering (Fanns ingen partition trots att det borde gjort det, s skapade ny) men d jag ska installera s gr det inte fr det finns ingen tidigare version (Trots att det gtt tidigare).

Tutar i Tigerskivorna, och efter ett par frsk s brjas det installeras, det flyter p relativt bra om n jvligt segt, sedan startas Tiger upp och instllningsguiden kommer upp, sista steget dr s hnger sig datorn, avvaktar ver 20 minuter. Lter datorn vila ver natten, och sedan startar Tiger upp normalt dagen efter, stner ner datorn och stoppar i leopardskivan, kommer inte in, tar ur den och nu kommer jag inte in i Tiger igen. r bara vitt, ingen laddning ht, och s r situationen just nu. Mnga olika fel som sger emot varandra.

Har en 2gb sticka som inte r apple original (Minne) och tar ut den, samma fel, tar ur appleoriginalet och testar - samma resultat. Ingenting hnder frutom vitt.

Ngon som r duktig p felskning och kan ge mig tips p vad detta kan vara? Det r en iMac 24" med 2,XXghz dual core CPU (Den billigaste 24" inkpt i Januari/Februari 2008) vad kan det vara fr fel? hur lser jag problemet? r det lika bra att slnga den t helvete och f ut p frskringen om en mnad d de gamla 24" iMac inte finns kvar lngre?

Sorry fr det lnga inlgget, men all info lr behvas

EDIT: Testade starta upp den p ett annat eluttag nu (Har haft problem med dem och inte f tillrckligt med strm) och den startar upp till en bl skrm i Tiger (Laddningsrutan blir klar osv) och nu str den bara och laddar
Senast redigerad av sekia 2009-03-13 kl. 22:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in