• 1
  • 2
2009-03-13, 17:34
Medlem
SkinnyFistss avatar
Någon annan som spelar det här? Släpptes i Sverige nu idag och jag var den enda som förbokat det på Game.

Har hört mycket positivt om serien, inte minst Levels recension i januari så jag har höga förväntningar.
Mina första intryck såhär efter en timme är att karaktärerna verkar mer intressanta än i något annat JRPG jag spelat tidigare och att handlingen verkar som att den kan utvecklas till något riktigt bra.
De två enda negativa aspekterna jag stött på än så länge är att spelet verkar berätta allt som händer i handlingen tre eller fyra gånger och att huvudkaraktären är stum, vilket inte egentligen är något dåligt i sig, men det innebär att en del av berättandet sker via text som förklarar vad som händer och vad huvudkaraktären tänker.. och den här texten byter konstant mellan presens och imperfekt vilket känns otroligt klumpigt.

Sedan en liten grej som jag inte kan bestämma mig för om det är negativt eller helt fantastiskt.. men av den timme jag spelat så har cirka 30 sekunder bestått av "spelande" (med andra ord: jag har fått välja dialogval och spara) och resten av handling.. o_O
Citera
2009-03-14, 01:30
Medlem
SkinnyFistss avatar
Haha, om spelet är SÅ okänt förstår jag verkligen varför det ska vara så svårt att hitta Persona 3 i butik.
Citera
2009-03-14, 09:17
Medlem
Postboxens avatar
Nevermind..
Citera
2009-03-14, 16:28
Medlem
SkinnyFistss avatar
Hahaha, jesus christ. Jag kom just till första "grottan" efter fyra timmars spelande. Innan detta hade jag deltagit i hela två strider under hela min speltid.

Men det är skönt att spelet kommit igång på allvar nu. Får se om jag får någon som helst respons på den här tråden. Är ju lite tråkigt när typ det enda bra som kommit ut ur JRPG-genren på flera år blir såhär förbisett.
Citera
2009-03-14, 16:38
Medlem
Absus avatar
Verkar väldigt dåligt, faktiskt.
Om man gillar japanska högstadie-animes så är det säkert intressant... men jag skulle säga att valfritt Final Fantasy slår detta.
Citera
2009-03-14, 16:39
Medlem
grithors avatar
Har Persona 3 FES till ps2an, import versionen då.
Spelade det sisådär 15 timmar och tyckte det var riktigt kul, blir dock alltid uttråkad av spel tillslut hur bra spelet än är så har inte orkat fortsätta. Men av videoklipp och screenshots jag sett på Persona 4 så liknar det Persona 3 väldigt mycket.
Det jag gillade med Persona 3 var iaf all dialog och saker man kunde göra. Tex om man vill koncentrera sig mer på att bli bättre i skolan och skaffa relationer med folk i skolan, eller levla upp sitt party och samla Personas osv.
Citera
2009-03-14, 16:41
Medlem
fixade US versionen för några månader sen, spelet är ganska bra även fast jag håller med om att final fantasy spelen är bättre.
Citera
2009-03-14, 18:56
Medlem
SkinnyFistss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Absu
Verkar väldigt dåligt, faktiskt.
Om man gillar japanska högstadie-animes så är det säkert intressant... men jag skulle säga att valfritt Final Fantasy slår detta.

Nja, visserligen har jag, trots att jag aldrig sett eller spelat något i genren, haft ett visst intresse för just japansk high-school-drama.. men det är verkligen inte det som gjort mig så hypad, utan snarare allt prat om hur Persona-serien innehåller karaktärer med riktigt djup och filosofiska tankar bakom handlingen, något som inte bara saknas i genren utan i spelvärlden i stort.

Nu har jag så klart inte märkt av SÅ mycket av detta ännu, men om det är något jag verkligen uppskattat så är det att det i alla fall försöker vara vuxet. Det har varit en hel del sexuella anspelningar, men alla har känts som att de faktiskt har en vettig grund i karaktärerna och inte bara finns där för att sälja spelet till fler finniga tonåringar.

Språket känns också ovanligt moget, och karaktärerna undviker visserligen de allra grövsta svordommarna, men jag tror då det dröjer ett tag innan vi får se ett Final Fantasy-spel med karaktärer som använder ord som "shit" och "bitch".

Det är en stark kontrast emot senaste spelet jag klarade av, Killzone 2, som innehåller tio gånger så grovt språk, men som inte ens känns en tiondel så vuxet.

Sedan tycker jag inte det är särskilt rättvist att jämföra något JRPG med Final Fantasy då det trots allt är den stora jätten i genren. Jag älskar den serien, men med tanke på alla år det tar för en ny del att släppas så vore det ju skönt om genren kunde spotta ut något annat vettigt däremellan.
Citera
2009-04-09, 21:02
Medlem
SkinnyFistss avatar
Har spelat 52 timmar och tja, vad ska man säga?
Den genomgående handlingen har väl egentligen bara varit helt okej än så länge och grottorna känns riktigt långdragna om man försöker ta sig igenom hela på en dag (vilket ger en fler dagar att umgås med vännerna i spelet).

Karaktärerna är dock helt otroliga. De är fullständigt trovärdiga och deras enskilda handlingar är riktigt engagerande i deras realistiska utföranden. Det är underbart vilken gruppdynamik spelet bygger upp.

Sedan är det riktigt najs hur spelet än så länge har behållit sin balanserade svårighetsgrad. Man blir aldrig löjligt rik eller löjligt stark, och även om det GÅR att vinna vissa strider genom att bara välja attack så är det helt förödande för ens hälsa och skill points. Många av bossarna har jag vunnit över först när jag själv varit på gränsen till besegrad.

Blir helt klart att införskaffa Persona 3 när jag är klar med spelet.
Citera
2009-04-23, 00:08
Medlem
Kul att det finns en tråd om persona 4 här på fb, tråkigt dock att det inte är så mycket aktivitet i den.
Började spela det för några veckor sen och är nu helt fast. Har inte spelat föregångarna till det dock men kommer jag över dom en vacker dag så är det ju ett självklart köp.
Håller med om att grottorna är riktigt sega, och musiken till gör det inte bättre.
Drar mig verkligen för att springa runt och utforska tv-världen pga den låten som körs om och om igen.. en konstig techno-sörja som bara maler och maler.
Annars tycker jag musiken är rätt skön, lite söt j-pop.

Någon som har spelat klart det? jag har bara kommit till rise-biten, håller på att jobba mig igenom stripjointen.
Citera
2009-06-20, 00:40
Medlem
gamlanintendos avatar
Är uppe i +50 timmar nu och förvånas av att annars pålitliga Level gav det full pott i betyg. Bara en sån sak som att 95% av alla sidequests bara går ut på att ta med sig loot från besegrade fiender. Verkligen genomarbetat.

Väldigt mycket dödtid dessutom - många dagar kan man inte göra något vettigare än att fiska, käka mat eller umgås med en bekant utan att det blir någon scen.

De flesta av mina strider är av typen "kasta magi som skadar alla fiender med alla karaktärer". Tjatigt.

Men det är ändå ett helt okej spel.
Citera
2010-11-04, 13:01
Medlem
saftad_burks avatar
Har spelat ett par timmar nu och stör mig för jävligt på den vidriga björnen. Hur länge är den kvar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in