Citat:
Ursprungligen postat av Absu
Verkar väldigt dåligt, faktiskt.
Om man gillar japanska högstadie-animes så är det säkert intressant... men jag skulle säga att valfritt Final Fantasy slår detta.
Nja, visserligen har jag, trots att jag aldrig sett eller spelat något i genren, haft ett visst intresse för just japansk high-school-drama.. men det är verkligen inte det som gjort mig så hypad, utan snarare allt prat om hur Persona-serien innehåller karaktärer med riktigt djup och filosofiska tankar bakom handlingen, något som inte bara saknas i genren utan i spelvärlden i stort.
Nu har jag så klart inte märkt av SÅ mycket av detta ännu, men om det är något jag verkligen uppskattat så är det att det i alla fall försöker vara vuxet. Det har varit en hel del sexuella anspelningar, men alla har känts som att de faktiskt har en vettig grund i karaktärerna och inte bara finns där för att sälja spelet till fler finniga tonåringar.
Språket känns också ovanligt moget, och karaktärerna undviker visserligen de allra grövsta svordommarna, men jag tror då det dröjer ett tag innan vi får se ett Final Fantasy-spel med karaktärer som använder ord som "shit" och "bitch".
Det är en stark kontrast emot senaste spelet jag klarade av, Killzone 2, som innehåller tio gånger så grovt språk, men som inte ens känns en tiondel så vuxet.
Sedan tycker jag inte det är särskilt rättvist att jämföra något JRPG med Final Fantasy då det trots allt är den stora jätten i genren. Jag älskar den serien, men med tanke på alla år det tar för en ny del att släppas så vore det ju skönt om genren kunde spotta ut något annat vettigt däremellan.