2009-03-13, 16:42
Medlem
BoISarens avatar
Det här inlägget handlar om den här trådstarten i Veckas brott-forat
https://www.flashback.org/showthread.php?t=867165

Trådstarten innehåller endast en rubrik och texten "Ursrprunligen skrivet på Corren.se". Detta är vad trådskaparen har åstadkommit på egen hand. I övrigt finns det en artikel inklippt i trådstarten.

Jag ansåg att denna trådstart inte dög då det inte innehöll någon frågeställning eller något annat om vad som skulle diskuteras. Jag anmälde detta med en slentrianmässig motivering: "Kass trådstart om ett intressant ämne", eller något liknande. Jag anmälde tråden mellan inläggsnummer 12 och 17 någonstans, jag har inte riktigt koll när faktiskt.

Jag får då svar från moderator:
Citat:
Jo, men vi får nog dessvärre låta den leva...
Mitt svar till moderatorn:
Citat:
Tråden jag rapporterade var en hel artikel, kopierad rakt av, utan någon som helst frågeställning. Det enda egenhändigt producerade som TS skriver i sin trådstart är: "Ursrprunligen skrivet på Corren.se". Ska det verkligen räcka?

Dylika trådstarter kommer alltså att få leva vidare i framtiden?
Svar från moderator:
Citat:
Ja, om tråden visar sig fungera med en urusel start kan vi inte låsa/radera den med hänvisning till förstainlägget... Det är ingenting vi egentligen tycker om, men en tråd som har börjat sitt leva sitt eget liv och som fungerar kan vi inte låsa pga att starten på den är miserabel...
Mitt svar:
Citat:
Då gäller det bara att få en tråd att leva innan en moderator hinner se att den är rapporterad? Det brukar ju gå ganska fort att få en del inlägg.

Här är en del trådar som låsts efter att det har börjat diskuteras:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=765509
https://www.flashback.org/showthread.php?t=720031
https://www.flashback.org/showthread.php?t=656302
https://www.flashback.org/showthread.php?t=742461

Jag sa också att jag förmodligen skulle ta upp det i Flashback-forat, vilket välkomnades av moderatorn.

Så nu gör jag det med frågan om det är tillräckligt att endast lämna en länk till en tidningsartikel (eller en inklippt artikel) i trådstarter om det börjar diskuteras i tråden innan en moderator hinner se tråden eller en anmälan av densamma?

Jag vill också ifrågasätta kvaliteten på, de 16 första, svaren i tråden det handlar om, och om dessa verkligen utgör ett berättigande för tråden trots den dåliga trådstarten. Kom ihåg att jag anmälde tråden iaf före inlägg 18. Inläggen därefter är ointressanta för det den här tråden handlar om.

Jag är nog en av dem som klistrar in flest länkar och, delar av, artiklar i trådar i Brott & straff-forat, men det är när det händer något nytt i ämnet och inte i trådstarten. Klistrandet för, i dessa fall, debatten framåt med tanke på att de tar upp saker som ämnet handlar om och som, oftast, inte nämnts i tråden. I de fall jag länkar och klipper in en artikel i trådstarter så försöker jag också få till ett diskussionsunderlag. Detta borde vara ett minimikrav på en trådstart enligt mig.

Grundfrågan är alltså om en trådstart får se ut hur som helst om det hinner komma igång en diskussion innan den usla starten uppmärksammas av moderator?
Jag vill också veta om det är antalet inlägg, och inte kvaliteten på dem, som avgör om en diskussion anses pågå i en tråd med en dålig trådstart.
Citera
2009-03-13, 16:46
Medlem
kamikaze_kids avatar
Det startas ju trådar hela tiden med enbart länkposter, särskilt i veckans brott. - Tror inte heller det skulle funka och låsa alla. Fast jag håller med om att man kan anstränga sig mer än och klippa & klistra.
Citera
2009-03-13, 16:47
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamikaze_kid
Det startas ju trådar hela tiden med enbart länkposter, särskilt i veckans brott. - Tror inte heller det skulle funka och låsa alla. Fast jag håller med om att man kan anstränga sig mer än och klippa & klistra.

Att lägga till "Nån som får utslag på blatteradarn?" verkar ju räcka fint.
Citera
2009-03-13, 17:16
Medlem
micaeles avatar
Det är faktiskt en sak som tål att klargöras från ledningens håll, utan tvekan. I tid och otid låses trådar med motiveringen att bara en inklistrad artikel inte räcker som diskussionsunderlag, och att det skiljer sig mellan moderatorer är naturligt men i en liten grad anmärkningsvärt.
Citera
2009-03-13, 17:23
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamikaze_kid
Oftast finns det ett "Nån som vet mer" inlängt i trådstarten i de fallen. Men inte heller det är en säkerhet för trådöverlevnad. Trådar med endast en länk och "Nån som vet mer" kastas ofta med motiveringen att diskussionsunderlag saknas.
Citera
2009-03-13, 17:32
Medlem
Kvaliten på trådstarter har verkligen sjunkit överlag.

Det blir extra illa när moderatorer slår ihop två trådar där en kan ha en bra trådstart och den andra är en länk med 'Vad tycks?' under.
Att då få den dåliga trådstarten som första post saboterar för det mesta tråden helt..
Citera
2009-03-13, 18:14
Medlem
El Zorros avatar
Trådstarten bryter mot regel 0.8 och borde ha låsts bara därför.
Citera
2009-03-13, 18:19
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Zorro
0.08 ja.

Detta borde användas flitigare. Hela artiklar kopieras ofta in i inlägg.
Citera
2009-03-13, 18:34
Medlem
BagareBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Det är faktiskt en sak som tål att klargöras från ledningens håll, utan tvekan. I tid och otid låses trådar med motiveringen att bara en inklistrad artikel inte räcker som diskussionsunderlag, och att det skiljer sig mellan moderatorer är naturligt men i en liten grad anmärkningsvärt.
Att tillämpningen skiljer sig mellan olika moderatorer i samma delfora är inte acceptabelt men att det skiljer sig mellan olika delfora är nästan tvunget.
Det finns vissa delfora som bör ha anpassade regler då forat i sig har ett visst syfte.

Flashblack må vara ett diskussionsforum, men likväl som diskussionerna är en central del så är också yttrandet av obekväma ämnen ett av forumets viktigaste syften. Att man i vissa delfora endast "annonserar ut" saker och låter "annonseringen" stå för diskussionsunderlaget är enligt mig lika viktigt som att det i andra behövs en klar och helst nyskapande frågeställning för trådens existensberättigande.

Posten som den här tråden handlar om är väl iofs ett extremfall och bör ha låsts av en mängd anledningar, men jag ser inget principiellt fel med att man i vissa trådar låter ett påstående eller delar av en artikel skapa "frågeställningen" och sedan låta tråden leva sitt eget liv.

Som sagt, diskussionen är för Flashback central, men yttrandet av dolda eller obekväma ämnen minst lika viktigt.
Citera
2009-03-13, 18:43
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Zorro

Är det ironi? Källa står ju, då är det väl okej?

Många gnäller över att folk länkar till Aftonbladet eller liknande och "vill inte stöda vänsterjudemedian" och vill därför ha artikeln i tråden (att dessa mer än gärna länkar aftonbladet och liknande när det fyller deras syfte är en annan diskussion).
Citera
2009-03-13, 19:03
Medlem
Kämpendahls avatar
Jag tillhör dem som tycker att vi ska ha kvalitetskrav på trådstarter, men just för delforumet veckans brott behöver vi inte ta det så hårt. Poängen med delforumet är att vi ska kunna diskutera aktuella, och till och med pågående brott och det ska banne mig räcka med "Polis nyss mördad i Nyköping! Någon som råkar bo där och vet mer?".

För att få en kvalitetsstart på en tråd bör man själv invänta mer information än tre rader i en TT-artikel för att kunna bygga en vettig diskussion, som dessutom ingen får avvika från under resterande diskussion, för att inte riskera få inlägg raderade på grund av off topic.

Delforumet veckans brott skulle snabbt förstöras om samma krav på trådstarter gällde där som i många andra delforum. Här gäller det att följa brott när de är rykande aktuella, därav delforumets namn "Veckans brott".
Citera
2009-03-13, 19:16
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Är det ironi? Källa står ju, då är det väl okej?

Många gnäller över att folk länkar till Aftonbladet eller liknande och "vill inte stöda vänsterjudemedian" och vill därför ha artikeln i tråden (att dessa mer än gärna länkar aftonbladet och liknande när det fyller deras syfte är en annan diskussion).
Citaträtten omfattar inte hela artiklar. Det är alltså inte tillåtet att citera en hel artikel, utan det är ett upphovsrättsbrott även om källa anges. Detta enligt 22 § upphovsrättslagen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in