• 1
  • 2
2009-03-13, 14:27
Medlem
Måste ett aktiebolag alltid ha en revisor? Även om bolaget initialt inte har några intäkter?

Jag har för mig att alliansen lättade lite på kraven, men de kanske inte omfattade aktiebolag, utan bara andra bolagsformer?
Citera
2009-03-13, 14:29
Medlem
micaeles avatar
Ja, ett AB måste alltid ha en utsedd godkänd eller auktoriserad revisor. Finns inga lättnader på den punkten.
Citera
2009-03-13, 14:34
Medlem
Klyschans avatar
Från 2010 försvinner dock revisionsplikten för dom allra flesta företag.
Citera
2009-03-13, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klyschan
Från 2010 försvinner dock revisionsplikten för dom allra flesta företag.

OK, och det betyder att man då inte heller behöver ha en revisor eller?
Citera
2009-03-13, 14:40
Medlem
Klyschans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommissarien
OK, och det betyder att man då inte heller behöver ha en revisor eller?
Jag tror det. Fast någon måste ju ha ansvaret ändå... Kan egentligen ingenting om sånt här, men min revisorspolare gnäller rätt mycket om att revisionsplikten ska försvinna. Får lov att lämna över tråden till någon som faktiskt vet vad h*n snackar om.
Citera
2009-03-13, 15:30
Medlem
Revisionsplikten innebär inte att man måste sköta sin bokföring utan att den måste skötas av en auktoriserad revisor. Det är kravet på just det som lättas, vilket innebär att man kan använda sig av "billigare" revisorer (som lär ploppa upp då) eller rent av sköta bokföringen själv.
Citera
2009-03-13, 17:56
Medlem
Torrisis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Revisionsplikten innebär inte att man måste sköta sin bokföring utan att den måste skötas av en auktoriserad revisor. Det är kravet på just det som lättas, vilket innebär att man kan använda sig av "billigare" revisorer (som lär ploppa upp då) eller rent av sköta bokföringen själv.

Det är fel - redan idag får man sköta sin bokföring helt själv, vad revisionsplikten handlar om är att ett bolag (stämman) måste ha valt en auktoriserad eller godkänd revisor och att denna revisor årligen granskar bokföring och andra räkenskaper, verksamhetsberättelser och bokslut och avger en revisionsberättelse där revisorn klargör om bokföringen och bolagets ställning är klanderfri eller om det finns något att anmärka på.

Syftet är att olika externa intressenter, framförallt Skatteverket men också leverantörer, fodringsägare etc, skall få en inblick i om verksamheten sköts på ett seriöst sätt eller inte.

Anledningen till att revisionsplikten försvinner är därför att Skatteverket inte längre använder revisorerna som främsta medel för att upptäcka skattefusk. Kan tänka mig att revisionspliktens slopande ändå kommer innebära att många bolag måste ha någon form av revisor eftersom olika leverantörer och fodringsägare kommer kräva det för att vara beredda att göra affärer.
Citera
2009-03-13, 18:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Torrisi
Det är fel - redan idag får man sköta sin bokföring helt själv, vad revisionsplikten handlar om är att ett bolag (stämman) måste ha valt en auktoriserad eller godkänd revisor och att denna revisor årligen granskar bokföring och andra räkenskaper, verksamhetsberättelser och bokslut och avger en revisionsberättelse där revisorn klargör om bokföringen och bolagets ställning är klanderfri eller om det finns något att anmärka på.

Syftet är att olika externa intressenter, framförallt Skatteverket men också leverantörer, fodringsägare etc, skall få en inblick i om verksamheten sköts på ett seriöst sätt eller inte.

Anledningen till att revisionsplikten försvinner är därför att Skatteverket inte längre använder revisorerna som främsta medel för att upptäcka skattefusk. Kan tänka mig att revisionspliktens slopande ändå kommer innebära att många bolag måste ha någon form av revisor eftersom olika leverantörer och fodringsägare kommer kräva det för att vara beredda att göra affärer.

Du gömde att tillägga att det kostar också en jävla massa för att tvingas ha en extern revisor. Varför ska småföretag ska ha detta är idiotiskt och onödigt byråkratiskt och kostsamt.
Citera
2009-03-13, 18:47
Medlem
Brookuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torrisi
Kan tänka mig att revisionspliktens slopande ändå kommer innebära att många bolag måste ha någon form av revisor eftersom olika leverantörer och fodringsägare kommer kräva det för att vara beredda att göra affärer.
Möjligt att företag ställer dylika krav initialt. Men kvaliteten kommer höjas inom redovisningsföretag som en följd av avskaffandet av revisionsplikten. Högre kvalitet kommer följa i fotspåren, det är jag helt säker på. Plus att många revisorer sadlar om och byter sida vilket även det ger en generell höjning av kompetens. Även om det skiljer sig en hel del att jobba som revisor vs redovisningsekonom.
Småföretag utgör majoriteten av alla bolag och de gör allt för att spara in på kostnader. Där kommer revisionsbyråer tappa mark som tusan! Företagare vill slippa se den där patologiskt ospecificerade revisionsfakturan.
Citera
2009-03-13, 18:51
Medlem
Brookuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Du blandar ihop korten helt!

Revisor ≠ bokföring. Bokför en revisor det de själva ska revidera så uppstår en jävsituation.
Citera
2009-03-14, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brookus
Du blandar ihop korten helt!

Revisor ≠ bokföring. Bokför en revisor det de själva ska revidera så uppstår en jävsituation.

Tanken var i alla fall god?

Nej, det vart ju helt fel faktiskt.
Citera
2009-06-18, 15:43
Medlem
Kollade precis med skatteverket och det finns än så länge bara ett förslag på att revisionsplikten ska försvinna inget är beslutat alltså.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in