2009-03-13, 01:50
Medlem
Dr.Js avatar
Köpte en bit fläskkarré på 2.6 kg för runt en vecka sedan och provsmakade en bit samma dag. Sen så lät jag den ligga inlindad i plast och folie i kylskåpet fram tills idag (står att den går ut den 14e). Nu tänkte jag steka en till bit men ser att en bit att köttet har grön färg och luktar lite illa. Är det bara att slänga, eller går den att rädda?

Snabba svar uppskattat!
Citera
2009-03-13, 02:03
Medlem
Åh fy tusan. Jag hade då inte ätit det. Hade slängt det!
Hur gick det, åt du upp det? Lever du?
Citera
2009-03-13, 02:05
Medlem
Gräddhyllans avatar
Fyfan va vidrigt Hört talas om en frys nångång? det brukar ju vara bättre att förvara mat där än i kylskåpet.
Citera
2009-03-13, 02:17
Medlem
Dr.Js avatar
Provade steka en bit, smakade och spottade ut direkt. Money down the fucking drain!

Tänkte slänga in den i frysen. Trodde jag hade några dagar på mig med tanke på utgångsdatumet, men tydligen inte. Oh well, vi lever och vi lär...
Citera
2009-03-13, 02:26
Medlem
oNesteruds avatar
Utgångsdatumet gäller ju obruten förpackning
Hur som helst var det synd på något så gott =)
Citera
2009-03-13, 10:25
Medlem
Snövits avatar
Mat som är grön och som inte ska vara det och luktar illa hade jag kastat alla gånger.
Citera
2009-03-13, 17:07
Medlem
Lukt och smak är överlägset alla bästföredatum i världen.

Rätt ofta håller sig mat längre än angivet datum, om det förvarats i riktig kyl (under 4 grader), i bra tät förpackning och om man haft "tur" när det packades (att det inte kommit in så mkt bakterier).

Öppnar man en köttförpackning ska man antingen tillaga allt på en gång eller frysa resten. Just en gryta tex kan man ju lika gärna göra 12 som 4 portioner av, knappt mer jobb
Citera
2009-03-13, 17:10
Moderator
Snuffelbutts avatar
Lukta, smaka och kasta! Och så enkelt var det med det

Men jag är imponerad över att du vågade steka dig en bit och smaka trots att det var både grönt och illaluktande!
Citera
2009-03-13, 17:16
Medlem
diemydarlings avatar
Tror att dom sprutar i nån gas i förpackningar med kött så att dom ska hålla längre.
Låter säkert som en skämt men jag tror bara det är koldioxid eller nåt sånt som har mindre syre så det ska hålla längre så bryter du föpackningen så håller det givetvis kortare tid.
Förmodligen kommer nån "vänlig själ" att rätta mig om jag har fel.
Citera
2009-03-14, 01:43
Medlem
Lostkids avatar
Har för mig att DePaul brukar rekommendera att
1. skölj av köttbiten med ljummet vatten.
2. Torka av med hushållspapper
3. Lukta på biten - luktar ok, se steg 4 annars släng.
4. Stek en provbit och lukta och smaka. Smakar det det minsta skumt så släng skiten.

Det är aldrig värt med matförgiftning.

Rätta mig gärna om jag missuppfattat saken.
Citera
2009-03-14, 02:07
Medlem
Dr.Js avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuffelbutt
Lukta, smaka och kasta! Och så enkelt var det med det

Men jag är imponerad över att du vågade steka dig en bit och smaka trots att det var både grönt och illaluktande!

Hehe, nu tror jag att du missuppfattade. Jag sa att "en bit" av köttet hade lite grön färg, inte nödvändigtvis den biten jag åt. Jag kanske är lite osäker, men inte helt dum i huvudet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in