2009-03-13, 00:33
Medlem
-meCCa-s avatar
Någon som har tips på hur man får till bra bilder i ridhus, är skitsvårt att få till något ljus som duger och dom rackarna rör ju på sig hela tiden!
Har provat de flesta inställningarna som finns, har en vanlig enkel digitalkamera (sanyo?). Man kan ju sätta egna inställningar ist f dom vanliga, vad ska det vara för bästa resultat?
Citera
2009-03-13, 00:38
Medlem
Max Powers avatar
Omöjligt att svara på då vi inte har en aning om vad man kan göra för insällningar.

Har du provat med blixt?
Citera
2009-03-13, 00:43
Medlem
Frinks avatar
Gissningsvis handlar det om en stor öppen yta med uselt ljus och hästarna som ska fotas står inte still.
Kort och gott, det är en dödfödd idé att försöka få vettiga bilder med en kompaktkamera.
Citera
2009-03-13, 00:47
Medlem
Max Powers avatar
Ridhus? Okej, jag tänkte på stall.

Skaffa en systemkamera och ett ljusstarkt objektiv.
Citera
2009-03-13, 01:04
Medlem
Inte lätt alls, men det går! Beror i och för sig lite på hur ridhuset är funtat, men om det åtminstone har något slags ljusinsläpp och man plåtar dagtid (gärna en solig dag) så brukar det gå vägen även med halvsunkiga kompaktkameror.

Beroende på kameramodell förvisso, men sammanfattningsvis handlar det givetvis om att öppna bländaren så mycket så möjligt och ha så kort exponeringstid som möjligt. När bilderna blir rätt jävla mörka brukar det bli ganska ok.

Försök följa med hästen i rörelsen och räkna med att ungefär en av tjugo bilder ser bra ut, öppna eventuellt i photoshop och dra lite i levels så kan det bli riktigt snyggt. Jag har iallafall lyckats få hyfsade bilder på skritt, trav och vid hela ett (1) tillfälle även galopp. Bilderna blir mörka och rätt mystiska, men samtidigt ganska estetiskt tilltalande.

Ingen patentlösning såklart, men testa!
Citera
2009-03-13, 05:47
Medlem
mmas avatar
Ridhus är ett klassiskt svårt ställe att fota, lite som inomhushallar, man kan tycka själv det är så ljust och endå vill kameran ha 1 sek i slutartid.

Sök på ridhus på http://www.fotosidan.se/ i deras forum så får du mycket läsning.
Citera
2009-03-13, 07:39
Medlem
systems avatar
Förutom svaren du redan fått:

Be dem tända upp alla lampor som finns. Det är inte sällan som föreningarna snålar med belysningen då det enbart är träning.

Läs kamerans bruksanvisning.
Citera
2009-03-14, 01:01
Medlem
-meCCa-s avatar
Har testat med alla möjliga förinställda val, men utan resultat... Både på träning, och nu senast tävling (med bra ljus) men det går inte att få till det... Det är hoppning, så det går ju fort också! Man vill ju helst få till det där perfekta hoppet, mitt i språnget. Det bästa som jag lyckades med var några flygande bommar i bäckmörker (att bommarna flög var nog inte kamerans fel )
Jag har inte möjlighet att köpa någon hi-techgrej, utan det får bli den som finns... Tack för hjälpen, bara att skriva mer! Vem vet, en dag kanske det faktiskt funkar, annars får jag väl vänta på utomhussäsongen helt enkelt!
(Jag har en sanyo;vpc-t850, 8.1 pixlar, om det säger er något)
Citera
2009-03-14, 07:49
Medlem
Plt Comdrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max Power
Har du provat med blixt?
Använd inte blixt. Fråga innan i alla fall (du lär få nej).

För att vara så stora, är hästar riktigt hariga och en oväntad blixt kan få dem att flippa ut totalt.

Systemkamera som levererar bra bilder trots höga iso-tal och ljusstarkt objektiv är vad du behöver.
Citera
2009-03-16, 00:08
Medlem
-meCCa-s avatar
Nja jag knäpper på min egen, hon fattar inte att sånt ska vara jobbigt/läskigt så det är lugnt! Får blixta hejvilt men det blir ändå bara svart..
Jo visst skulle det vara bra att kunna köpa systemkamera och sånt, men ekonomin är tyvärr inte helt obegränsad!
Men hade ju hoppats på att det gick att trolla men så var inte fallet alltså..!
Citera
2009-03-17, 22:00
Medlem
Att få skarpa, ljusa bilder i ett ridhus utan ett ljusstarkt objektiv är i princip omöjligt, men det finns vägar att gå, blir kanske inte några perfekta stilstudier på ekipagen dock. Vet inte vad du har för inställningsmöjligheter men om du kan så vrid upp ISO-talet, ger visserligen brusiga och korniga bilder fast det är det kanske värt. Sedan kan du ju testa att panorera, alltså följa med hästen med kameran så att den blir skarp och bakgrunden suddig, benen brukar inte bli så skarpa däremot men efter lite träning så får du i alla fall en skarp hästkropp + ryttare.

Själv brukar jag föredra att filma i ridhus, även om kvaliteten blir usel, men då ser man i alla fall vad man gör för fel osv och så kan man plocka ut lite stillbilder därifrån sedan om man vill. Med min Canon Ixus brukar det bli ljusare när man filmar i alla fall.

Lycka till!
Citera
2009-03-17, 22:57
Medlem
-meCCa-s avatar
Okej det ska jag testa
TACK!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto