• 1
  • 2
2003-10-01, 02:11
Medlem
Azraels avatar
Fr alla er som lever i villfarelsen att motorcyklar r snabbare n bilar s rekomenderar jag nedladdning av Jeremy Clarksons "Head to head".
Dr kr de en R1:a mot en Porsche 911 p Thruxtonbanan och hojen har inte en chans. Kan sga att jag blev en smula frvnad.
Man bara vet ju p ngot vis att en hoj alltid r snabbare n en bil. S r det ju. Det vet alla. Men ack s fel man kan ha.
Hojen r snabbare p rakorna men har inte en suck i kurvorna. Och d finns det nd bilar som r betydligt snabbare n en standard 911.

I samma program hedrar de Eddie Kidd genom att gra en remake p hans hopp med mc ver fjorton bussar. Fast de hoppar med en buss ver fjorton hojar...
Skrattade s jag skrek. Hoj-mos!
Citera
2003-10-01, 14:55
Medlem
Stockos avatar
Finns ju lite olika stt att mta "snabbhet". 0 - 100 vinner ju i regel bilar eftersom man inte klarar att hlla nere hojen s man fr ner all kraft i backen. 100 - 200 dr emot, dr ker dom flesta bilar p sp. 200 - 300 r nnu vrre.
Det sger sig sjlv, vissa motorcyklar har effekt/vikt-frhllande p ver 1.0, kan inte komma p ngon bil som har det. =)

Fr mig knns det dock fullstndigt oviktigt, det r roligare att kra hoj helt enkelt.
Citera
2003-10-01, 17:24
Medlem
leg0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stocko
Fr mig knns det dock fullstndigt oviktigt, det r roligare att kra hoj helt enkelt.

hller me till 110%
Citera
2003-10-01, 22:50
Medlem
pilens avatar
0-100km/h r det sporthojarna som tar greppet, just fr de har s jvla mkt grepp och ypperligt effektfrhllnade till vikten. Ngon tidigare debattr sa att bilen tar sporthojen till 100km/h pga fraren inte kan gasa s mkt fr d flyger han av. Fel fel fel... Grnsen fr vad du kan gasa innan du slr runt ligger fr sporthojarna runt 1G, s visst fr du hlla i dig, lika mkt som nr du hnger dig i en stng och det klarar du vl?

100-200 vinnter sportjojen igen pga. hk/kg.

200-300 gr mig mer osker, jag tror de flesta sporthojar tar en sportbil (typ Porsche 911 GT2, Lambourghini Murcielago osv...) upp till 240-250km/h men sen s kommer sporthojen f det mycket tungt pga uselt CW-vrde. En MC har luftmotstnd som en ladugrdsvgg i jmfrelse mot bil. En bli ligger p 0,25-0,35 medans en MC har runt 0,95 och uppt (vet inte vad glidarhojarna har). S 250-300km/h vinner en bra sportbil.
Citera
2003-10-05, 18:31
Medlem
PumpOmatics avatar
Sger bara en sak. Westfield XTR2.... Det bsta av 2 vrldar, till ett skit pris om ser till prestandan.
Kostar som en ny volvo men gr som en McLaren F1. Mys.
Gr att ven att gatregga.

Att bygga en sdan och sedan turboconverta den r en av mina strsta drmmar. =) Om det blir verklighet av min drm s lr det ju bli min ddsdom ocks.

http://www.xtr2.net/
http://www.westfieldcars.co.uk/
http://www.roadster.se/

XTR2 r ven testad mot Pagani Zonda p BBC. Vad kan man sga.... Pris kontra prestanda. Helt verlgsen. XTR2 kostar ca 350 tusen kronor om man bygger den p egen hand, vilket man br... En Zonda kostar 350 tusen DOLLAR.
Citera
2003-10-05, 18:44
Medlem
Azraels avatar
En vanlig gammal Lotus Super Seven kr ju ocks ifrn alla sporthojar med marginal (eftersom den kr ifrn Porschen som i sin tur kr ifrn alla sporthojar).
Westfielden r ju nice (Westfield r frn brjan ett plagiat p Lotus Super Seven), i synnerhet med hayabusamotor. En turbo p den och vips s har man 360hk. Vad vger den? runt 400kg vl?

Det var ju det som var s sknt med programmet; att ni kan dividera hur mycket ni vill om mc hit och dit, bil hit och dit osv. Faktum kvastr. En riktigt snabb hoj har inte en chans mot en halvsnabb bil p bana. Tnk om de hade valt tex en Pagani istllet fr en halvtrtt gammal Carrera. D hade hojen inte bara blivit frnkt - den hade blivit vldtagen.
Citera
2003-10-06, 12:18
Medlem
Stockos avatar
Jag r lite frvirrad nu. Sg nmligen tv andra filmer med porsche carrera mot R1 och i bda tv s lekte R1:an med porschen. Porschen hade inga mjligheter att kra ifrn R1:an utan istllet va mc-fraren tvungen att sl av fr att inte kra p porschen i baken.
Citera
2003-10-06, 13:05
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael

Det var ju det som var s sknt med programmet; att ni kan dividera hur mycket ni vill om mc hit och dit, bil hit och dit osv. Faktum kvastr. En riktigt snabb hoj har inte en chans mot en halvsnabb bil p bana. Tnk om de hade valt tex en Pagani istllet fr en halvtrtt gammal Carrera. D hade hojen inte bara blivit frnkt - den hade blivit vldtagen.

Fyra hjul r snabbare n tv p bana men skillnaden r inte s stor
att en lite halvsnabb bil tar en snabb hoj. Sen hnger det mkt p
fraren givetvis.
Citera
2003-10-06, 14:54
Medlem
Jag har ocks svrt att tro det dr med Porsche vs. R1.

Bilsport och Allt om MC gjorde ett test mellan en Dodge Viper och en Yamaha R1 runt 1998 eller s och d vann Vipern.
Citera
2003-10-07, 05:02
Medlem
unikums avatar
350 papp fr en bil helt utan bekvmligheter som AC, stereo mm och som bara gr att kra med i fint vder och som man fr bygga ihop sjlv tycker jag r asdyrt iaf. Den r vl inte krocksker fr 5 re heller. Rullande likkista. Hade jag haft 350 papp inte fan hade jag kpt en XTR2 iaf. Jag hade hellre kpt en beg sportbil fr dom pengarna. En bil jag kan kra ret om med.
Hade jag haft 100 mille s hade jag inte heller kpt en utan en Ferrari eller McLaren F1.
Citera
2003-10-07, 15:02
Medlem
Bil vs hoj

Bana:

Dr vinner en sportbil mot en sporthoj. Jmfrelsen R1-911 lter mycket mjlig fr bilen att vinna, i normala fall det troliga resultatet (det beror en del p banans karaktr). Bilarna har s mycket bttre grepp n motorcyklarna s att vad en cykel vinner p rakan frlorar den i kurvorna och mer drtill. Om vi tar Repsol Honda RC211V jmfrt med WilliamsF1 BMW FW25 s vinner F1-bilen verlgset. Bda fordonen r ju bland det mest extrema som tillts inom reglementet fr banracing inom respektive klass. Om vi tittar p fordon fr gatubruk s kommer fler faktorer in. De skall vara krbara p allmn vg. Med andra ord s kr du inte med banracingdmpare, bullerniver skall vara acceptabla, den skall inte fastna p farthinder, slicks r frbjudet (Ok. I F1 ocks, men nd vinner en F1:a mot en GP-cykel), komfort skall (oftast) finnas i bilen, man vill ha passagerarste/sten i bilen och ofta finns det p motorcykeln. + All utrusting som krvs fr att kunna registrera fordonet (lampor, blinkers, hastighetsmtare, vindrutetorkare mm) D beror det det mycket p hur kompromissen ser ut och d kan "gathojar" sl "gatbilar" fr att hojarna r mer racing-inriktade (mindre kompromiser), men ser man p vad som r tekniskt mjligt s r hojarna fullstndigt chanslsa mot bilar p bana. Ni som nu kommer att hvda att cyklarna vinner i hamnen och kr s fort att det inte fr stlla upp har helt rtt, men om man tar en bra gatbil s spar bilen fortfarande cyklarna. Att rkna Subaru Impreza WRX (ganska vanlig i hamnen) som sportbil r p grnsen, den gr hyfsat men har lngt kvar till riktiga sportbilar.

Ngon nmde motorcyklars vikt/effektfrhllande r 1/1. Ja, fr de mest extrema gathojarna i Sverige nr man rknar torrvikt. I banracing kan man ungefr rkna med 1/1 inklusive frare om inte mer i BDE bil- och mc-sammanhang. BMWn vger ca 600 kg med frare och r p kanske 800 hkr (ej officell siffra)...

0-100, 0-160, 0-200, 0-300 samt 1/8 Mile (201m), 1/4 Mile (402m), 0-1000m

Bilar vinner allt, om vi utgr frn kompromisslsa byggen. med gatubilar och gathojar gller samma resonemang som ovan. Minst kompromisser vinner. Skulle vilja se den cyklel som spar 4.98 p 402m...

Ni som nmde att cyklar vinner p 100-200, samma resonemang som tidigare. Cyklarna vinner fr att de r mer kompromisslsa, men tnk p att en dragracer gr 0-300 strax under fyra sekunder.
Citera
2003-10-07, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pilen
0-100km/h r det sporthojarna som tar greppet, just fr de har s jvla mkt grepp och ypperligt effektfrhllnade till vikten. Ngon tidigare debattr sa att bilen tar sporthojen till 100km/h pga fraren inte kan gasa s mkt fr d flyger han av. Fel fel fel... Grnsen fr vad du kan gasa innan du slr runt ligger fr sporthojarna runt 1G, s visst fr du hlla i dig, lika mkt som nr du hnger dig i en stng och det klarar du vl?

100-200 vinnter sportjojen igen pga. hk/kg.

200-300 gr mig mer osker, jag tror de flesta sporthojar tar en sportbil (typ Porsche 911 GT2, Lambourghini Murcielago osv...) upp till 240-250km/h men sen s kommer sporthojen f det mycket tungt pga uselt CW-vrde. En MC har luftmotstnd som en ladugrdsvgg i jmfrelse mot bil. En bli ligger p 0,25-0,35 medans en MC har runt 0,95 och uppt (vet inte vad glidarhojarna har). S 250-300km/h vinner en bra sportbil.

0-100 vinner en sportbil. Att sga att en cykel har bttre grepp r ljligt. Hur mycket gummi har du p bakdcket p en sporthoj? Jmfr med en bil.... Samt s har du en motor p upp till 180 hkr och ett vrid 110 Nm. Hur skulle det kunna spa en seris gatubil? ven om vikt/effekt r 1/1? Det r fullstndigt ointressant med vikt effektfrhllande s lnge bilen r s stark att den spinner (tro mig, en bil p 500hkr och bra vrid spinner i 150km/h p trean) Det r greppet det handlar om och dr vinner bilen.

100-200 r dr som cyklar har strst chans att sl en hyfsad sportbil.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in