Citat:

Ursprungligen postat av Miffeltoffel

Argh.
Det jag vill komma fram till är att ett 32bit OS stödjer upp till ungefär 3GB av den slags RAM som du sätter på moderkortet.
Beror litegrann på vilket grafikkort du har och så, men generellt på en dator idag, så brukar 1GB gå till att allokera grafikkortsminnet och minne för andra enheter.
Vilket även är anledningen till att du på en dator med 32bit OS och 4GB minne oftast ser det rapporterat som "3091MB RAM" eller därikring. För att när datorn har "reserverat" plats så att den kan hantera grafikkortets RAM-minne och övriga enheter, finns det oftast kring 3GB plats kvar för RAM-minnena som sitter på moderkortet, som 32bit OS klarar av att hantera.
Jag vet precis vad du syftar på, men jag tror att du har missförstått grundligt.

Nej jag har inte missförstått det utan försöker bara reda ut ditt 
fel,fel,fel som du skrev om mitt inlägg...
Fakta är att det finns ingen anledning att köra 64-bit os om du bara har 4GB minne. Att vissa OS rapporterar 3,2 och vissa 4GB är bara kosmetika.
1. Minnet som reserveras till system och grafikkort är lika stort i 64-bit som i 32-bit att det visas annorlunda är bara kosmetika i senare utgåvor av Vista 32-bit står det 4GB t.ex.
2. 32-bit program körs i kompablilitetsläge under 64-bit OS och går därför mer eller mindre långsammare
3. 64-bit OS och program tar större plats i minnet då minnespekare, variabler m.m. är dimensionerade att adressera 64-bit
4. Program som använder processorns cache mycket går långsammare då det får plats mindre i chachen åt gången.
5. Har du 32-bit program installerade på ett 64-bit OS så måste både 64-bit och 32-bit registren finnas i minnet samtidigt vilket tar plats.
o.s.v
Slutsats, har man 4GB finns det ingen anledning att installera ett 64-bit OS av bara den anledningen att det skall stå 4 istället för 3.2 
Behöver man dock köra stora databaser eller andra program som videoredigering eller annat minneskrävande är 64-bit att föredra...
EOD