• 2
  • 3
2009-03-13, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Jo jag har märkt det Miffeltoffel verkar ha missat vad vi diskuterar helt...

Argh.
Det jag vill komma fram till är att ett 32bit OS stödjer upp till ungefär 3GB av den slags RAM som du sätter på moderkortet.
Beror litegrann på vilket grafikkort du har och så, men generellt på en dator idag, så brukar 1GB gå till att allokera grafikkortsminnet och minne för andra enheter.

Vilket även är anledningen till att du på en dator med 32bit OS och 4GB minne oftast ser det rapporterat som "3091MB RAM" eller därikring. För att när datorn har "reserverat" plats så att den kan hantera grafikkortets RAM-minne och övriga enheter, finns det oftast kring 3GB plats kvar för RAM-minnena som sitter på moderkortet, som 32bit OS klarar av att hantera.

Jag vet precis vad du syftar på, men jag tror att du har missförstått grundligt.
Citera
2009-03-13, 17:04
Medlem
TheEagle123s avatar
Vad tror ni om Windows 7?
Vet inte när den kommer ut dock men efter att ha sett test verkar operativsystemet lovande.
Citera
2009-03-13, 17:11
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miffeltoffel
Argh.
Det jag vill komma fram till är att ett 32bit OS stödjer upp till ungefär 3GB av den slags RAM som du sätter på moderkortet.
Beror litegrann på vilket grafikkort du har och så, men generellt på en dator idag, så brukar 1GB gå till att allokera grafikkortsminnet och minne för andra enheter.

Vilket även är anledningen till att du på en dator med 32bit OS och 4GB minne oftast ser det rapporterat som "3091MB RAM" eller därikring. För att när datorn har "reserverat" plats så att den kan hantera grafikkortets RAM-minne och övriga enheter, finns det oftast kring 3GB plats kvar för RAM-minnena som sitter på moderkortet, som 32bit OS klarar av att hantera.

Jag vet precis vad du syftar på, men jag tror att du har missförstått grundligt.

Nej jag har inte missförstått det utan försöker bara reda ut ditt fel,fel,fel som du skrev om mitt inlägg...

Fakta är att det finns ingen anledning att köra 64-bit os om du bara har 4GB minne. Att vissa OS rapporterar 3,2 och vissa 4GB är bara kosmetika.

1. Minnet som reserveras till system och grafikkort är lika stort i 64-bit som i 32-bit att det visas annorlunda är bara kosmetika i senare utgåvor av Vista 32-bit står det 4GB t.ex.
2. 32-bit program körs i kompablilitetsläge under 64-bit OS och går därför mer eller mindre långsammare
3. 64-bit OS och program tar större plats i minnet då minnespekare, variabler m.m. är dimensionerade att adressera 64-bit
4. Program som använder processorns cache mycket går långsammare då det får plats mindre i chachen åt gången.
5. Har du 32-bit program installerade på ett 64-bit OS så måste både 64-bit och 32-bit registren finnas i minnet samtidigt vilket tar plats.
o.s.v

Slutsats, har man 4GB finns det ingen anledning att installera ett 64-bit OS av bara den anledningen att det skall stå 4 istället för 3.2
Behöver man dock köra stora databaser eller andra program som videoredigering eller annat minneskrävande är 64-bit att föredra...

EOD
Senast redigerad av kimdah2002 2009-03-13 kl. 17:16.
Citera
2009-03-13, 17:12
Medlem
Dust0rs avatar
4GB RAM + 1GB Minne på Grafik + Annat= ~5GB

Jag tror att Miffeltoffel menar att 64 inte reserverar minne från RAM till grafiken + Annat medan 32 gör det därför att 32 inte kan adressera över 4GB.

Men minne reserveras av båda versioner.

Varför han börjar blanda in saft och hundspann vet jag dock inte.
Citera
2009-03-13, 18:42
Medlem
macka-pärs avatar
Citat:
Nej jag har inte missförstått det utan försöker bara reda ut ditt fel,fel,fel som du skrev om mitt inlägg...

Fakta är att det finns ingen anledning att köra 64-bit os om du bara har 4GB minne. Att vissa OS rapporterar 3,2 och vissa 4GB är bara kosmetika.

1. Minnet som reserveras till system och grafikkort är lika stort i 64-bit som i 32-bit att det visas annorlunda är bara kosmetika i senare utgåvor av Vista 32-bit står det 4GB t.ex.

Du missar en sak; allokerade adressrymder för hårdvara i 64-bitarssystem kan ligga ovanför 4GB, vilket inte kan ske i 32-bitarssystem. Att hårdvara behöver nyttja adresser innebär inte att de installerade 4GB RAM behöver användas, vilket du verkar tro eller hävda. Hårdvara kan lika gärna ha eget RAM, intern eller i delad adressrymd.
Har du 4GB installerat i ett 32-bitarssystem måste allokerade adressrymder ligga inom det rymd som RAM täcker, och därmed måste överlappande RAM-adressrymder "plockas bort" för att inte skapa konflikter, därav den visade begränsningen på ~3,2GB.
Denna aspekt jag beskrivit finns (eller bör inte finnas) i 64-bitarssystem. Varför allokera adressrymden där RAM ligger när man inte behöver?

Citat:
Slutsats, har man 4GB finns det ingen anledning att installera ett 64-bit OS av bara den anledningen att det skall stå 4 istället för 3.2

Du har fel. Din åsikt om att det bara är kosmetika stämmer inte.

Citat:
EOD

Möjligen från din sida.
Citera
2009-03-13, 20:26
Medlem
Finns bättre stöd för drivrutiner i Vista x64 då microsoft slutat att ge support för XP x64.
Citera
2009-03-13, 21:02
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macka-pär
Du missar en sak; allokerade adressrymder för hårdvara i 64-bitarssystem kan ligga ovanför 4GB, vilket inte kan ske i 32-bitarssystem. Att hårdvara behöver nyttja adresser innebär inte att de installerade 4GB RAM behöver användas, vilket du verkar tro eller hävda. Hårdvara kan lika gärna ha eget RAM, intern eller i delad adressrymd.
Har du 4GB installerat i ett 32-bitarssystem måste allokerade adressrymder ligga inom det rymd som RAM täcker, och därmed måste överlappande RAM-adressrymder "plockas bort" för att inte skapa konflikter, därav den visade begränsningen på ~3,2GB.
Denna aspekt jag beskrivit finns (eller bör inte finnas) i 64-bitarssystem. Varför allokera adressrymden där RAM ligger när man inte behöver?

Du har fel. Din åsikt om att det bara är kosmetika stämmer inte.

Möjligen från din sida.
En teknikalitet som i vissa fall stämmer med hårdvara anpassad för 64-bitars OS. Dock vidhåller jag fortfarande att om du har 4GB minne i datorn så vinner du inget på att köra ett 64-bit OS framfört med ett 32-bit OS.

1. Overhead för ett 64-bit OS är mer än vad du får tillgång till via den utökade adresseringen
2. Kör du 32-bit program så är du tvingad att köra dom i kompabilietsläge och ha 32-bit registren i minnet förutom 64-bit vilket tar minne och går långsammare

Resultat = du förlorar mer än du tjänar på det.
Citera
2009-03-13, 22:26
Medlem
TheEagle123s avatar
Ja det är ju bra att tråden inte dör ut iallafall...
Citera
2009-03-15, 16:42
Medlem
macka-pärs avatar
Citat:
Frågan gällde vid 4GB RAM och en jämförelse mellan 32-bit och 64-bit

Fel. Frågan TS ställde gällde "mer än 3GB", inte 4GB specifikt.
Citera
2009-03-15, 16:54
Medlem
macka-pärs avatar
Citat:
En teknikalitet som i vissa fall stämmer med hårdvara anpassad för 64-bitars OS.

Jag noterar att argumentation som går på tvärs med dina argument av dig avfärdas som "teknikaliteter". Välkänd debatteknik...

Skillnaden mellan 3.2GB och 4GB är inte helt obetydlig, om man t ex hanterar stora bilder i Photoshop och Premiere samtidigt, bara för att ta ett exempel.

Visst har 64-bit ett visst overhead gentemot 32-bit. Men vad är det som hindrar TS att bygga ut sin dator utöver 4GB? Det vet vi ingenting om.

Det man däremot vet är att 64-bitars system kommer mer och mer och det kan vara trevligt för en genomsnittlig datorentusiast att ligga i framkant och nosa på det som tar över mer och mer. Vi vet ju alla att datorerna förses med mer minne för varje år som går, vilket automatiskt innebär att 32-bitssystem blir mindre intressant. Dessutom lär inte framtidens programvaror bli mindre minneshungriga...

Trådstartaren kan gott installera x64 och vänja sig vid framtiden. Och framtiden är som du vet något som ligger väldigt nära nutid, speciellt i IT-branschen.
Senast redigerad av macka-pär 2009-03-15 kl. 17:02.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in