Det är dessutom genetiskt betingat, tom gammal svett har en funktion.
Det gjordes ett försök med manlig svett för att avgöra vilka mäns svett som kvinnor finner mer tilltalande. Med absolut statistisk säkerhet så stämplades det i försöket att kvinnor tycker svett från män som är deras genetiska motpoler som mer tilltalande.
Försöket inkluderade bara kaukasiska män tror jag.
Så det finns en inbyggd funktion mot inavel... som fortfarande fungerar på sätt och vis.
Det har gjorts många mer eller mindre seriösa försök med feromoner, men generellt så är det ingen vits att köpa dem på flaska när du ska ut på krogen.. eftersom det är så många andra faktorer som spelar in.
Med risk för att bli anklagad för att vara nasse, så har jag sett ett försök (inte direkt välrefererat) där man jämförde kroppsdofter från olika världsdelar.
Asiater/Europer/Amerikaner var mycket lika, infödda Afrikaner och Araber hade vissa likheter men inte lika mycket lika och vissa sydamerikaner hade drastiskt annorlunda kroppsdofter. Även om likheterna var stora mellan alla människor inblandade i försöket så fann de vissa igenkännbara saker när de körde gamla svettiga tröjor genom något sorts 'luktoskop'.. har ingen aning vad det heter. Tydligen berodde kroppsdoften mycket på i vilken miljö man växt upp i, inte lika mycket på vilken 'ras' man tillhörde.
Jag har desperat försökt hitta den, men kan tyvärr inte ge någon referens.