2009-03-11, 20:55
Medlem
gTab2s avatar
Bestämde mig nyligen för att uppgradera min dator lite och köpte en 1GB 667 Mhz ddr2 so-dimm (PC2-5300) och pluggade i.

I datorn, som har ett Intel 945GM-chipset med två slots för RAM satt det redan en 512 MB sticka (PC2-4300).

När jag startade datorn efter det så fungerade allt jättebra, minnet hittades och allt gick märkbart snabbare.

Dock så efter 1-2 timmars användande blir det en bluescreen och datorn bootar om sig (ska tilläggas att det inte är några problem efter omstarten). Detta har hänt en 3-4 gånger sedan jag installerade RAM-minnet i eftermiddags. Någon som vet vad felet kan va?
Citera
2009-03-11, 20:57
Medlem
Sbnr1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gTab2
Bestämde mig nyligen för att uppgradera min dator lite och köpte en 1GB 667 Mhz ddr2 so-dimm (PC2-5300) och pluggade i.

I datorn, som har ett Intel 945GM-chipset med två slots för RAM satt det redan en 512 MB sticka (PC2-4300).

När jag startade datorn efter det så fungerade allt jättebra, minnet hittades och allt gick märkbart snabbare.

Dock så efter 1-2 timmars användande blir det en bluescreen och datorn bootar om sig (ska tilläggas att det inte är några problem efter omstarten). Detta har hänt en 3-4 gånger sedan jag installerade RAM-minnet i eftermiddags. Någon som vet vad felet kan va?

Har du överhuvudtaget provat att ta ur det "nya" minnet för att se om BOD poppar upp?
Citera
2009-03-11, 21:08
Medlem
gTab2s avatar
Nej, eftersom det började hända i samband med att jag satte i minnet är det självklart att det kommer sluta om jag tar ut det. Men jag vill ju få det att fungera.

Har klickat bort att den ska starta om sig vid bluescreen så vid nästa ska jag iaf skriva ner informationen.
Citera
2009-03-11, 21:34
Medlem
Sbnr1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gTab2
Nej, eftersom det började hända i samband med att jag satte i minnet är det självklart att det kommer sluta om jag tar ut det. Men jag vill ju få det att fungera.

Har klickat bort att den ska starta om sig vid bluescreen så vid nästa ska jag iaf skriva ner informationen.

Samband o samband. 1-2h efter uppstart.
Jag skulle i alla fall inte använda ordet "självklart" utan "möjligt" kanske "troligt" men det är helt upp till dig att testa / felsöka din maskin. Jag tvingar dig inte
Citera
2009-03-12, 12:20
Medlem
j_runberts avatar
förmodligen ett DOA minne.. ladda ner och kör memtest från ett usb-minne. Låt den stå i minst 2-3 pass..
Citera
2009-03-12, 16:01
Medlem
gTab2s avatar
jo, förmodligen är minnesskiten defekt. Gjorde några observationer idag.

1. Jag hade datorn på undern natten då den bara idlade, hade förväntat mig en bluescreen när jag vaknade upp men icke.

2. Dock så kom det en bluescreen nu på eftermiddagen när jag satt och kollade på en film, (nästan vid slutet av den). Det verkar alltså vara så att den dör när den använder för mycket minne.

3. För att kolla så att det felet inte låg i att de båda minnena var av olika typer så tog jag ut det gamla. Satte också in det nya i den gamlas plats, för att utesluta att felet låg i själva sloten. När jag startade datorn sen drog jag igång Prime95 med ett torture test. Dröjde inte länge förrens den dog.

4. Nu sitter jag här med det gamla minnet i och Prime95 igång. Funkar prima.

Slutsats: Det nya minnet är defekt.

Ska springa ner till butiken och byta. Hoppas att det inte blir samma problem igen sen.
Citera
2009-03-12, 16:31
Medlem
Sen kan du även försöka ställa in inställningarna manuellt i BIOS (om samma problem uppstår).
Citera
2009-03-12, 17:12
Medlem
gTab2s avatar
okej, var och bytte nu, blev en sticka av ett annat märke, Kingston, hoppas att det funkar nu då. Den klarade Prime95-testet som den förra dog på iaf. Får hoppas att det håller nu
Citera
2009-03-12, 17:27
Medlem
DennisOlofs avatar
gTab2, tanka ner Hirens BOOT Cd.

Lägg ut den på en skiva, boota up och kör memtest86 samt goldmen.

Om minnen klarar dessa tester är det ok, om inte måste du skaffa nytt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in