Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-03-12, 14:23
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lopmak
två fingrar på touchpaden vilket jag brukar göra.
Men fattar inte varför apple gör såhär. Dom vill förenkla men gör det bara krångligare.

Jag kör med Tap to click och tvåfingertap om jag ska högerklicka. Tycker att det är betydligt smidigare än att trycka på knappar med tummen.
Tryck med ett finger = klick.
Tryck med två fingrar = högerklick.
Citera
2009-03-12, 14:39
Medlem
Pallemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipper1446
Jag kör med Tap to click och tvåfingertap om jag ska högerklicka. Tycker att det är betydligt smidigare än att trycka på knappar med tummen.
Tryck med ett finger = klick.
Tryck med två fingrar = högerklick.

Second that!

Använder i stort sett aldrig knappen.
Citera
2009-03-12, 14:52
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lopmak
Testade att förstora fönstret i firefox.
Det funkade ju faktiskt!
Jag har haft Firefox hela tiden med aldrig sett nån anledning till att använda det. Men nu har jag en

Sen det där med EN musknapp.
Ja jag vet att det gåår att högerklicka genom att trycka på ctrl och med två fingrar på touchpaden vilket jag brukar göra.
Men fattar inte varför apple gör såhär. Dom vill förenkla men gör det bara krångligare.

Du behöver inte använda 2 fingrar samtidigt som du trycker ctrl.
Du kan även skita fullständigt i att använda ctrl och använda två fingrar.
Du kan ställa in högerklick genom att t.ex behöva trycka nere i högra hörnet för högerklick, eller så kopplar du in extern mus. För övrigt kan du ha högerklick på mighty mouse as well.
Citera
2009-03-14, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulse82
Några andra saker jag har märkt som verkligen är hopplöst på OSX är cmd+tab knappen. På Windows trycker man på ctrl+tab och programmet dyker upp. Om du är på t.ex firefox och vill snabbt få upp utorrent och du trycker på cmd+tab tills du kommer dit, så dyker inte programmet upp. Helt värdelöst. De står där uppe att du är på utorrent, men programmet är inte över firefox, som de gör på Windows. Du måste fortfarande klicka på utorrent ikonen på dockan för att programmet ska dyka upp..

Jag har absolut inga problem med med cmd + tab och jag får fram alla program som är AKTIVA. Tex har du stängt ner alla fönster i finder och sedan cmd + tab för att få fram finder så kommer det ju inte fram något fönster så klart. Utan då måste du trycka på ikonen för att öppna ett nytt fönster.
Citera
2009-03-14, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nerooo

Jag har absolut inga problem med med cmd + tab och jag får fram alla program som är AKTIVA. Tex har du stängt ner alla fönster i finder och sedan cmd + tab för att få fram finder så kommer det ju inte fram något fönster så klart. Utan då måste du trycka på ikonen för att öppna ett nytt fönster.

Det är där som var problemet, eller skillnaden mellan Windows och OSX. Att när jag tar cmd+tab så står de t.ex längst upp i hörnet att det är utorrent, men programmet är inte synlig. Jag måste alltså klicka på ikonen för att starta upp programmet. Då ät ju cmd+tab helt onödig, men i Windows är det alt+tab och så dyker programmet upp också, men nu e de exposé som gäller

Hade några andra problem också nu. Ett av dom är att jag installerade ett program som heter Traktor, den funkade inte så ja öppna Appzapper och markerar traktor filen och allt som har med programmet försvinner, sen startar jag om datorn och söker på spotlight, då ligger de traktor filer, textfiler m.m på sökningen, men när ja klickar på dom så startar dom inte, varför finns dom ens där ?

Sen en annan grej med att zippa upp filer. Om ja har 10zip filer så räcker de med att klicka på ett av dom så öppnas UnrarX och zippar upp allt bra, men tänk nu att inuti varje zipfil så ligger en annan zipfil, när ja klickar på ena, då kommer bara en ut, sen måste ja till fil nummer 2 och så vidare. På Windows är det bara att högerklicka på nån och ta extract all och alla filer inuti varje zip fil zippas upp ... Hur gör man detta på OSX ?
Citera
2009-03-15, 22:07
Medlem
Ahlgrensbilars avatar
Jag tycker att det är skönt att höra att det inte bara är jag som upplever en del problem med mac. Innan jag köpte den hörde jag så himla mycket positivt, och att det inte finns några nackdelar gentemot pc och windows förutom att man inte har lika stort utbud vad gäller program och spel. Men jag tycker verkligen att det är jobbigt med bland annat det att själva rutan inte dyker upp om man tar cmd+tab eller fyra fingrar åt höger/vänster (vilket självklart var vad jag menade, inte upp/ner :P). Nu sa någon smartpelle att man kan trycka ner s samtidigt, vilket var hjälpsamt, men irriterande krångligt.

Jag tycker dessutom att det är jobbigt att om jag vill lägga till exempel en låt jag har i itunes på skrivbordet, så måste jag minimera vartenda annat fönster jag har uppe för att kunna göra detta. För jag kan dra fyra fingrar upp (vet inte vad det har för kommando) för att visa skrivbordet, men då kan jag inte ha uppe itunes utan då är alla program liksom gömda...

Jag tycker faktiskt inte att exposé är en gudagåva, det är bara krångligt om man till exempel har uppe flera msnrutor, då blir det så plottrigt. Tacka vet jag windows som kategoriserar. Jag är verkligen sugen på windows, trodde inte att jag skulle känna så :P Hoppas dock att jag bara behöver ge OSX lite tid för att jag ska fastna för det.
Citera
2009-03-15, 22:20
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahlgrensbilar
Jag köpte för någon månad sedan min första MacBook, och trivs hur bra som helst, men några funderingar har jag. Bland annat som rubriken lyder: Finns det något sätt att ha översikt över de program jag har öppna, utöver exposéläget? Mer som det fungerar i Windows, där de aktiva programen syns där i Startraden.

Öppna terminalen och skriv top.. om du där vill avluta en process så skriver du bara kill och PID nr.
Citera
2009-03-15, 22:27
Medlem
miklons avatar
Ett annat sätt att se vilka program som körs är ju i "Force quit"-fönstret, nås från Äppel-menyn eller alt+äpple+esc.

Edit: Annars kan man köra Activity monitor och välja "Windowed processes" i rullgardinsmenyn, då får man upp alla processer som körs som ett fönster, vilket torde vara de flesta vanliga program.
Citera
2009-03-15, 22:44
Medlem
Ahlgrensbilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Öppna terminalen och skriv top.. om du där vill avluta en process så skriver du bara kill och PID nr.

Terminalen? PID nr? Jag kan inga såna avancerade grejer :P
Citera
2009-03-15, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahlgrensbilar
Jag tycker att det är skönt att höra att det inte bara är jag som upplever en del problem med mac. Innan jag köpte den hörde jag så himla mycket positivt, och att det inte finns några nackdelar gentemot pc och windows förutom att man inte har lika stort utbud vad gäller program och spel. Men jag tycker verkligen att det är jobbigt med bland annat det att själva rutan inte dyker upp om man tar cmd+tab eller fyra fingrar åt höger/vänster (vilket självklart var vad jag menade, inte upp/ner :P). Nu sa någon smartpelle att man kan trycka ner s samtidigt, vilket var hjälpsamt, men irriterande krångligt.

Jag tycker dessutom att det är jobbigt att om jag vill lägga till exempel en låt jag har i itunes på skrivbordet, så måste jag minimera vartenda annat fönster jag har uppe för att kunna göra detta. För jag kan dra fyra fingrar upp (vet inte vad det har för kommando) för att visa skrivbordet, men då kan jag inte ha uppe itunes utan då är alla program liksom gömda...

Jag tycker faktiskt inte att exposé är en gudagåva, det är bara krångligt om man till exempel har uppe flera msnrutor, då blir det så plottrigt. Tacka vet jag windows som kategoriserar. Jag är verkligen sugen på windows, trodde inte att jag skulle känna så :P Hoppas dock att jag bara behöver ge OSX lite tid för att jag ska fastna för det.

Måste börja hålla med. Alla dessa positiva saker om mac man hörde och så vidare. Om min firefox ruta e liten och ja vill göra de fullskärm, då dubbelklickar ja på rutar, varsomhelst så blir den fullskärm på Windows, men inte på OSX, för ja måste peta på den gröna 0.1millimeter stora plus tecknet för att de ska bli fullskärm ? Go damn ..snart kommer väl ångesten och tankarna på varför man inte fixa en riktig Windows dator ..hmm.. massa problem med OSX ju. För er OSX användare, eller som använt OSX i typ 10år, ni borde seriöst testa Windows... de e stor skillnad på windows 95 och dagens Windows ..men men ..som du säger, man kanske borde ge den tid ..
Citera
2009-03-15, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulse82
Måste börja hålla med. Alla dessa positiva saker om mac man hörde och så vidare. Om min firefox ruta e liten och ja vill göra de fullskärm, då dubbelklickar ja på rutar, varsomhelst så blir den fullskärm på Windows, men inte på OSX, för ja måste peta på den gröna 0.1millimeter stora plus tecknet för att de ska bli fullskärm ? Go damn ..snart kommer väl ångesten och tankarna på varför man inte fixa en riktig Windows dator ..hmm.. massa problem med OSX ju. För er OSX användare, eller som använt OSX i typ 10år, ni borde seriöst testa Windows... de e stor skillnad på windows 95 och dagens Windows ..men men ..som du säger, man kanske borde ge den tid ..

Om du nu gillar och saknar windows så mkt, varför inte bara sälja macen och köpa en windows dator? Mac kanske helt enkelt inte är något för dig. Precis som windows inte är något för mig!
Citera
2009-03-15, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meetoo
Om du nu gillar och saknar windows så mkt, varför inte bara sälja macen och köpa en windows dator? Mac kanske helt enkelt inte är något för dig. Precis som windows inte är något för mig!

Det är inte vad som är för mig eller för dig. Det är att basic saker som t.ex dubbeklick på webbrowsen ska förstora hela rutan inte ens finns ?

cmd+tab inte ens öppnar programmet som finns öppet ? Om ja vill t.ex har 2 firefox rutor öppna och jag vill skifta från ena till den andra så gör man de med alt-tab på Windows, de funkar inte sånt på OSX ? De e ju inte ens svårt att fixa sånna här småsaker som borde funkar ...istället måste man minska ena rutan för att hitta andra, eller köra expose...

De ja säger är att de e basic saker, saker som Windows 3.1 klarade av, och de gör inte OSX ? Men nu vet man ...nästa gång de blir diskussioner mellan Win vs OSX, då kan man diskutera .. då man vet vilka brister OSX verkligen har ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in