Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-03-12, 08:28
Medlem
smurfehs avatar
Lär er använda exposé.
Citera
2009-03-12, 09:13
Medlem
Adam87s avatar
En musknapp duger gott och väl.
Vill man högerklicka går det alldeles utmärkt. Antingen trycker man på ctrl + knapp eller så har man två fingrar på touchpaden samtidigt som man trycker.

Har man en extern mus har ju dessa en högerknapp.
Citera
2009-03-12, 09:47
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulse82
De händer att man klickar fel och bilden hamnar bakom webbrowsen, och i Windows e de så simpelt och klicka på ALT+tab och så är bilden framme igen, men på OSX så har inte ens bilden hamnat i cmd+tab, den finns inte ens där, så därför måste ja minimera webbrowsen för att få upp bilden igen som ligger bakom...
Testa cmd+<
Citera
2009-03-12, 12:25
Medlem
j_runberts avatar
cmd-§ (knappen ovanför tabb) är skiten! testa det
Citera
2009-03-12, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
Lär er använda exposé.

Jag googlade på Exposé och fann grunderna på Apples hemsidan: http://support.apple.com/kb/HT2503?viewlocale=sv_SE

Där står det t.ex "klicka på f9 om du vill se alla rutor.." Såklart menar dom inte f9, utan fn+f9. 2 knappar som är helt långt ifrån varandra att man måste använda båda händerna, inte lika smidigt som alt-tab i windows.

Sen så förstod jag att man kunde dra 4 fingrar ner eller upp på touchpaden för att få upp alla rutor man vill ha, för att sen klicka på den rutan, ännu nånting som tar ännu längre tid att göra. Först dra 4 fingrar för att sen klicka på med musen eller touchpaden på de program man vill ha, inte lika smidigt som alt+tab.

flipper1446

cmd+< ? Var ligger den knappen? Denna alltså < ?

Citat:
j_runbert

cmd-§ (knappen ovanför tabb) är skiten! testa det

De händer inget när jag klickar på cmd+§, du kanske borde säga vad som ska hända?

Tack ändå för alla svar..hmm
Citera
2009-03-12, 13:09
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Jag googlade på Exposé och fann grunderna på Apples hemsidan: http://support.apple.com/kb/HT2503?viewlocale=sv_SE

Där står det t.ex "klicka på f9 om du vill se alla rutor.." Såklart menar dom inte f9, utan fn+f9. 2 knappar som är helt långt ifrån varandra att man måste använda båda händerna, inte lika smidigt som alt-tab i windows.

Du kan ställa in så du slipper hålla in FN, du kan även ändra till någon annan knapp, dock är jag inte förvånad över att du gnäller, i knew it.
Citera
2009-03-12, 13:17
Medlem
GzGurrzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lopmak
Alla grejerna du tar upp är dem jag tycker är sämst med macosx!

Att man inte kan få safari över hela skärmen med ett knapptryck är bajs.

Sen finns det ingen msn klient som är bra. Jag kör lite med adium och lite med msn for mac men båda är skit. iofs inte apples fel... ichat är säkert bra. Har inte använt det.

Ingen deleteknapp är också konstigt att det inte finns.. Varför krångla till det med kommandon eller dra filer till papperskorgen? Sen har dom bara en musknapp också...

Tycker man har bättre översikt över öppna program i windows.

Annars tycker jag allt funkar skitbra. Det finns många smarta lösningar och det flyter på fint. Jag älskar min macbook. Men den är inte perfekt!
Jag kommer nog inte gå tillbaka till windows igen.

gaah kör firefox!
Citera
2009-03-12, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
Du kan ställa in så du slipper hålla in FN, du kan även ändra till någon annan knapp, dock är jag inte förvånad över att du gnäller, i knew it.

Hahaha, du ska veta att ja inte kommer gå tillbaks till Windows, så är det bara, och nej, jag gnäller inte, jag blev irriterad när ja lyssnade på musik och skulle trycka på f9 så bytte den låt. Hahahah

Var kan man byta detta, så man slipper hålls FN och så vidare? Sånt borde väl vara standard för tangentbord tycker man, att fn knappen är till för t.erx sänka volym, ljus, byta låt med mera, och utan fn ska vara F1-12 knappar ..

Citat:
GzGurrz

gaah kör firefox!

Håller verkligen med, kör firefox istället.
Citera
2009-03-12, 13:30
Medlem
Pallemans avatar
Citat:
Hahaha, du ska veta att ja inte kommer gå tillbaks till Windows, så är det bara, och nej, jag gnäller inte, jag blev irriterad när ja lyssnade på musik och skulle trycka på f9 så bytte den låt. Hahahah

Var kan man byta detta, så man slipper hålls FN och så vidare? Sånt borde väl vara standard för tangentbord tycker man, att fn knappen är till för t.erx sänka volym, ljus, byta låt med mera, och utan fn ska vara F1-12 knappar ..
.

Du har med andra ord en nyare macbook, där exposé ligger på F3. Kolla på knapparna så ser du ju vad de är till för.

Inställningar för tangentbordet hittar du, hör och häpna, i inställningarna för tangentbordet!
Citera
2009-03-12, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palleman
Du har med andra ord en nyare macbook, där exposé ligger på F3. Kolla på knapparna så ser du ju vad de är till för.

Inställningar för tangentbordet hittar du, hör och häpna, i inställningarna för tangentbordet!

God damn, jag måste verkligen be om ursäkt. Hahahah tryckte på f3 och alla rutor las upp perfekt, faen va niiiice. Nu kommer exposé vara gudagåva för mig.

tack än en gång, man lär sig nått nytt helatiden
Citera
2009-03-12, 13:49
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:
cmd+< ? Var ligger den knappen? Denna alltså < ?
Bredvid Z.

cmd+tab, cmd+shift+tab
Växla mellan alla olika program som är startade (oavsett om programmet har ett fönster eller ej).

cmd+<, cmd+shift+<
Växla mellan alla fönster i det aktiva programmet.

ctrl+F4 (ctrl+fn+F4)
Växla mellan alla fönster, oavsett program.

Observera att du kan ändra kortkommandon som du vill i Systeminställningar.
Senast redigerad av flipper1446 2009-03-12 kl. 13:52.
Citera
2009-03-12, 14:02
Medlem
lopmaks avatar
Testade att förstora fönstret i firefox.
Det funkade ju faktiskt!
Jag har haft Firefox hela tiden med aldrig sett nån anledning till att använda det. Men nu har jag en

Sen det där med EN musknapp.
Ja jag vet att det gåår att högerklicka genom att trycka på ctrl och med två fingrar på touchpaden vilket jag brukar göra.
Men fattar inte varför apple gör såhär. Dom vill förenkla men gör det bara krångligare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in