Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-03-16, 00:01
Medlem
Csharpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulse82
Det är inte vad som är för mig eller för dig. Det är att basic saker som t.ex dubbeklick på webbrowsen ska förstora hela rutan inte ens finns ?
dubbelklicka där uppe vid close/minimize/maximize förstorar inte rutan som den gör i windows utan det minnimerar fönstret..

Citat:
cmd+tab inte ens öppnar programmet som finns öppet ? Om ja vill t.ex har 2 firefox rutor öppna och jag vill skifta från ena till den andra så gör man de med alt-tab på Windows, de funkar inte sånt på OSX ? De e ju inte ens svårt att fixa sånna här småsaker som borde funkar ...istället måste man minska ena rutan för att hitta andra, eller köra expose...
skitsnack.. du har bara inte hittat det... cmd + tab..

EDIT: funkar dock inte med två av samma fönster :P typ 2x FF

EDIT 2: ett tips om du lätt vill byta mellan fönster; exposé.. så här:
gå till apple-menyn uppe till vänster.
klicka System prefrences.
välj "Exposé & Spaces"
se till att "Exposé-tabben" (eller vad man ska kalla den, knappen?) är markerad.
i rutan "Exposé" står det en text som det står "All windows"..
till höger om denna finns två combo boxar...
klicka på den längst till höger och välj "Mouse button 4"..
nu när du klickar på knapparna på sidan av din mus så visas alla fönstrena med exposé
bättre än i windows
Senast redigerad av Csharper 2009-03-16 kl. 00:08.
Citera
2009-03-16, 00:30
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:
Det är inte vad som är för mig eller för dig. Det är att basic saker som t.ex dubbeklick på webbrowsen ska förstora hela rutan inte ens finns ?
Varför är det basic saker? I Windows är det basic saker eftersom Windows har en kass fönsterhantering. I Mac OS finns inte konceptet "helskärmsfönster".
Citat:
De ja säger är att de e basic saker, saker som Windows 3.1 klarade av, och de gör inte OSX ? Men nu vet man ...nästa gång de blir diskussioner mellan Win vs OSX, då kan man diskutera .. då man vet vilka brister OSX verkligen har ...
Hahaha. Okej. Så för att Apple faktiskt har gränssnittsdesigners som bringar logik och sunt förnuft till ett operativsystem, något som saknas i Windows, så är det fel? Snälla.

De saker som du tar för givet som "basic" hör inte hemma i Mac OS. Det har aldrig varit så, och det kommer aldrig att bli så.
Citat:
cmd+tab inte ens öppnar programmet som finns öppet ? Om ja vill t.ex har 2 firefox rutor öppna och jag vill skifta från ena till den andra så gör man de med alt-tab på Windows, de funkar inte sånt på OSX ? De e ju inte ens svårt att fixa sånna här småsaker som borde funkar ...istället måste man minska ena rutan för att hitta andra, eller köra expose...
Läser du ens de svar du får i tråden? Mitt t.ex.?
Citera
2009-03-16, 14:21
Medlem
Ahlgrensbilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipper1446
Varför är det basic saker? I Windows är det basic saker eftersom Windows har en kass fönsterhantering. I Mac OS finns inte konceptet "helskärmsfönster".

Vad är det som är kasst med helskärmsfönster? Vad är det som är sämre med att alla aktiva fönster ligger samlade på "startraden" och att man klickar på det man vill öppna? Det är synnerligen enkelt faktiskt
Citera
2009-03-16, 15:11
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Enligt mig så är MSN för Mac http://www.microsoft.com/Mac/products/messenger/default.mspx iallafall 100 gånger bättre än Adium. Adium är extremt ful, primitiv och ful än en gång. Alla deras skin och tillägg gör skiten ännu fulare.

Några andra saker jag har märkt som verkligen är hopplöst på OSX är cmd+tab knappen. På Windows trycker man på ctrl+tab och programmet dyker upp. Om du är på t.ex firefox och vill snabbt få upp utorrent och du trycker på cmd+tab tills du kommer dit, så dyker inte programmet upp. Helt värdelöst. De står där uppe att du är på utorrent, men programmet är inte över firefox, som de gör på Windows. Du måste fortfarande klicka på utorrent ikonen på dockan för att programmet ska dyka upp..

En annan grej som är jävligt värdelöst är t.ex om jag sitter på Nattstad med firefox och klickar på en bild och bilden dyker upp, om ja nu vill breda ut bilden och klickar på hörnet för att breda ut bilden, så händer det att bilden hamnar bakom firefox rutan. Detta p.g.a att det bara går att breda ut bilden för att se hela bilden genom att dra på ena hörnet, å den e inte ens stor, så de händer att bilden istället hamnar bakom firefox rutan. Jag måste med andra ord klicka ner firefox för att få fram bilden som hamnat bakom. På Windows räcker de med att trycka på ctrl+tab för att snabbt få upp bilden igen.

Jag börjar märka en massa problem med OSX, seriösa problem också..

Hur kan du sæga att Adium ær fult? Du kan ju konfigurera lista och samtalsfønster næstan precis som du sjælv vill!?

Ang. cmd+tab problemet med utorrent och vissa andra program måste bero på hur utvecklarna har skrivit programmen, inte apples fel. Nær du har tabbat till utorrent och det fortfarande inte dyker upp, ta bara cmd+1 och fønstret dyker upp, samma gæller før Apples Mail.
Inte så jobbigt som du får det att låta.

Ang. firefoxfønsterproblemet, væxla fønster med cmd+<.
Anvænd Safari 4.

Ær du fortfarande inte nøjd, gå tillbaka till windows.
Citera
2009-03-16, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Hur kan du sæga att Adium ær fult? Du kan ju konfigurera lista och samtalsfønster næstan precis som du sjælv vill!?

Ang. cmd+tab problemet med utorrent och vissa andra program måste bero på hur utvecklarna har skrivit programmen, inte apples fel. Nær du har tabbat till utorrent och det fortfarande inte dyker upp, ta bara cmd+1 och fønstret dyker upp, samma gæller før Apples Mail.
Inte så jobbigt som du får det att låta.

Ang. firefoxfønsterproblemet, væxla fønster med cmd+<.
Anvænd Safari 4.

Ær du fortfarande inte nøjd, gå tillbaka till windows.

Bara för att se om det stämmer de du säger så startade jag iTunes och sen minimerade jag rutan. Klickade på cmd+tab tills jag kom till iTunes, men iTunes rutan dök inte upp. Såklart står det iTunes uppe vid vänstra hörnet, men själva programmet, själva rutan dyker inte upp.
Alltså är det inte fel på programmeringen av dessa program, utan det är OSX som inte är skapad för detta..
iTunes rutan är där nere vid papperskorgen just nu minimerad. Klickar på exposé knappen men rutorna som är minimerade dyker inte upp. Om iTunes rutan däremot är bakom t.ex firefox rutan då dyker den upp genom exposé, men inte om den är minimerad.

Sen så använder jag mig av Firefox, varför ska jag använda mig av Safari? Jag ska inte behöva använda mig bara av Apple produkter, det är val jag har gjort och jag älskar Firefox. Och jag använde Safari i 5 minuter sen flög den direkt till papperskorgen, samma sak med Adium. MSN for Mac enligt mig slår Adium. Adium är extremt ful enligt mig, kanske inte enligt dig, men det är en annan val jag har gjort.

Japp, just nu använder jag Windows genom Paralell, och när jag ska använda mig av Logic, Reason, Komplete, Dreamweaver, Flash eller Photoshop, då går jag över till OSX...
Citera
2009-03-16, 17:21
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahlgrensbilar
Vad är det som är kasst med helskärmsfönster? Vad är det som är sämre med att alla aktiva fönster ligger samlade på "startraden" och att man klickar på det man vill öppna? Det är synnerligen enkelt faktiskt
Normalt sett har jag mellan 25 och 40 fönster öppna samtidigt. Tycker du att aktivitetsfältet är ett bra sätt att hantera fönster på så visst, själv tycker jag att det blir jävligt rörigt och tar onödig plats. Dessutom försvinner titlarna på knapparna när man har för många fönster igång, så då blir det bara en enda lång rad med knappar, ikoner och avhuggna titlar.

Och anledningen att fullskärm är kasst är för att fönster inte ska ta mer plats på skärmen än vad som behövs. Tycker jag.
Citera
2009-03-16, 17:27
Medlem
Citat:
Bara för att se om det stämmer de du säger så startade jag iTunes och sen minimerade jag rutan. Klickade på cmd+tab tills jag kom till iTunes, men iTunes rutan dök inte upp. Såklart står det iTunes uppe vid vänstra hörnet, men själva programmet, själva rutan dyker inte upp.
Alltså är det inte fel på programmeringen av dessa program, utan det är OSX som inte är skapad för detta..
iTunes rutan är där nere vid papperskorgen just nu minimerad. Klickar på exposé knappen men rutorna som är minimerade dyker inte upp. Om iTunes rutan däremot är bakom t.ex firefox rutan då dyker den upp genom exposé, men inte om den är minimerad.

Frågan är väl varför du envisas med att minimera det, dölj fönstret med äpple+H istället?
Citera
2009-03-16, 17:32
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:
Jag hoppas att du läser detta nu då.

Du kan ändra tangentbordskommandon genom att gå till Systeminställningar, klicka på Tangentbord & mus och sedan fliken Kortkommandon (eller vad det nu kan heta på svenska, Keyboard Shortcuts står det för mig som har engelska).
Sen kan du kolla på den här bilden och ändra det valet som jag har markerat.
Ställ in kortkommandot Ctrl+Esc t.ex., eller något annat kommando som du tycker är lämpligt.
Då växlar du MELLAN ALLA FÖNSTER I ALLA PROGRAM.
Oavsett om det är minimerat eller inte.

Så som du vill ha det alltså.
Citera
2009-03-16, 17:35
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
Frågan är väl varför du envisas med att minimera det, dölj fönstret med äpple+H istället?
Men då döljer han inte fönstret utan programmet.

En viktig skillnad i den här tråden eftersom Windowsfolk verkar likställa fönster med program.

Edit: tragiskt att mitt 600:e inlägg inte handlar om någonting viktigt.
Citera
2009-03-16, 17:59
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:

Inte lustigt att det inte fungerar, du minimerade ju rutan? Har du minimerat förblir fönstret minimerat.
CMD+Tab väljer PROGRAM, inte enskilda fönster. Ogillar du detta är det synd för dig och jag hoppas istället du vänjer dig vid detta. Jag har varit van vid detta länge då jag har använt macar hela mitt liv.
Använder du dig aldrig av CMD+H? Väldigt effektivt.

Citat:
MSN for Mac enligt mig slår Adium. Adium är extremt ful enligt mig, kanske inte enligt dig, men det är en annan val jag har gjort.

Här är ett exempel på hur jag har ändrat min Adiumlista.
Jag får verkligen inte ihop hur man kan säga att Adium är "extremt ful". Du kan bokstavligen få Adium att se ut precis hur du vill. Så då är det väl upp till var och en vad man kan göra av saken...

Plain and simple, inga onödiga kanter, skuggor, färger, etc. endast namn.
http://img13.imageshack.us/img13/4590/bild1ktj.png
Citera
2009-03-16, 18:00
Medlem
Ahlgrensbilars avatar
Citat:
Normalt sett har jag mellan 25 och 40 fönster öppna samtidigt.

25-40 fönster? :O Jag har då inte uppe ens över 5-10 fönster om det inte är msnkonversationer. Men vadå, är exposé användbart om man har 40 fönster uppe? Känns ju som om det skulle vara lite jobbigt att leta igenom miniatyrer av 40 fönster för att hitta rätt...? Men det är inte min ensak. Däremot tycker jag att windows har löst det enklare för dem som är som mig och inte har särskilt många fönster på samma gång, man slipper liksom ett moment när man ska öppna något av dem.
Citera
2009-03-16, 18:38
Medlem
Citat:
Jag hoppas att du läser detta nu då.

Du kan ändra tangentbordskommandon genom att gå till Systeminställningar, klicka på Tangentbord & mus och sedan fliken Kortkommandon (eller vad det nu kan heta på svenska, Keyboard Shortcuts står det för mig som har engelska).
Sen kan du kolla på den här bilden och ändra det valet som jag har markerat.
Ställ in kortkommandot Ctrl+Esc t.ex., eller något annat kommando som du tycker är lämpligt.
Då växlar du MELLAN ALLA FÖNSTER I ALLA PROGRAM.
Oavsett om det är minimerat eller inte.

Så som du vill ha det alltså.

jag hittade det du sa, kortkommandon och hittade där det står som i din bild, hur ändrar jag det till cmd+tab? Och kommer progammet att dyka upp? Alltså kommer rutan att dyka upp väl man ställer in det till cmd+tab ?

De hade vart bra om de funka, men hur ändrar man kortkommandon. Jag klickar på fn+f7, inget händer, klickar runt, och plustecknet där nere, men inget ändras...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in