Citat:
Ursprungligen postat av lord_vader
Ang debatten om det ev. barnmordet på Astrid Lindgrens barnsjukhus. Hörde målsägande ombudet på P1 i morse som talade om klarläggande av ev. aktiv handlig i fallet.
Detta verkar vara den distinktion som praxis inom läkarkåren(och indirekt lagstiftningens tillämpning) vilar på, men jag är tveksam att den finns.
Vari består den moraliska skillnaden i att göra något eller att (medvetet) undlåta att göra något?
Om man tror att man kan undlåta att göra något, att det skulle vara dåligt, då tror man att ansvar kan delas. För, varför skulle det på något sätt vara mitt fel om några andra bestämmer sig för att slåss framför mig? Så resonerar man i Frankrike, där man har lagstiftat att om man ser ett brott begås så får man inte strunta i det. Man vill tvinga folk att genomgå en attitydförändring genom governance, vilket inte är helt omöjligt, men ändå lustigt. Lite som att se folk döda varandra över ideologi, som om man kan bomba/dödsstraffa en idé. Men det är ju inte mentala modeller som krockar, det är människor som krockar.
Det får mig att tänka på tre saker:
- Skillnaden mellan responsibility och accountability. Responsibility kan delegeras och delas, mellan människor och grupper. Accountability kan inte delegeras eller delas, det är alltid begränsat till individen. Inom PR och "image consulting" har Corporate Social Responsibility alltmer vuxit förbi Corporate Accountability. Corporate Accountability kan låta ett företag retroaktivt betala böter för förgiftning av miljön, istället för som med CSR att man arbetar proaktivt med att undvika förgiftning av miljön. CA är kortsiktigt, CSR är långsiktigt. - http://www.talkbiz.com/digest/emt11.html
- Neoliberalistisk individualism idealism kontra Kommunistisk kollektivism idealism. Helt enkelt ett tecken på att politiken rört sig från Höger- och Vänster-blocken mot en Centrism, "The Third Way". För individualism har ju varit ett starkt ideal sedan 50-talet, men så helt plötsligt menar man att man ska kanske ta sig en funderare över huruvida man faktiskt kan bry sig om sina medmänniskor också.
- Michel Foucault har skrivit om hur vi i Väst gått från att (intrastatligt) bestraffa fysiskt för att hämnas på individen till att (intrastatligt) straffa psykiskt och statuera exempel för att förebygga brott. Men nu kan man undra om vi inte gått ifrån den sortens syn på lagboken, här i Sverige iaf. I vilket fall som helst är det viktigt att påpeka att hämnden riktar sig mot personen, men förebyggandet riktar sig mot saken. Är det personen eller brottet man vill straffa, och kan folk skilja på sak och person?

Vad är passivt handlande? På Socialpsykologin fick jag lära mig att alla val är medvetna. Men eftersom även att-inte-välja är detsamma som att-välja, så det kan finnas en mening med termen passivt handlande. Men är verkligen att-inte-välja passivt?
Edit:
Det Kan också vara så att jantelagen har ett finger med i spelet, att vi har en tendens att negativt moralisera över handlingar som värderar individen högre än kollektivet. Det skulle förklara varför svenskar upprör sig mer över barnmordet på Astrid Lindgrens sjukhus. Inte desto mindre för att det är just på Astrid Lindgrens sjukhus dessutom, Astrid Lindgren som är en av dom starkaste symbolerna för svenskhet och allt vad det innebär. Det gör att undlåtandet blir en attack mot den svenska kulturidentiteten, och det skrämmer folk existentiellt, ger dom ångest. En sådan ångest är lättast att undvika genom att skylla på personen istället för på brottet/saken i sig, ett "fundamental attribution error":
http://en.wikipedia.org/wiki/Actor-observer_bias