2009-03-11, 16:40
Medlem
I mitt fall så gäller det naturvetenskap men frågan är väl aktuell även för det tekniska basåret.

Jag tänker att det borde vara bättre att läsa ett naturvetenskaplig basår på universitet eller högskola. Det känns smidigt att man slipper försöka få ihop ett schema själv och det är en fördel att vänja sig med miljön på universitetet eftersom man ändå ska dit sedan.

Vad missar jag om jag väljer basåret istället för komvux?
Citera
2009-03-11, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anders.Karlsson
I mitt fall så gäller det naturvetenskap men frågan är väl aktuell även för det tekniska basåret.

Jag tänker att det borde vara bättre att läsa ett naturvetenskaplig basår på universitet eller högskola. Det känns smidigt att man slipper försöka få ihop ett schema själv och det är en fördel att vänja sig med miljön på universitetet eftersom man ändå ska dit sedan.

Vad missar jag om jag väljer basåret istället för komvux?
Basårsbetygen kan du inte tillgodogöra dig i dina gymnasiebetyg! Du får bara behörighet. Sen kan skolan som står för basåret ta in basårselever i en annan kvot, men då är du låst dit!
Citera
2009-03-11, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phreak
Basårsbetygen kan du inte tillgodogöra dig i dina gymnasiebetyg! Du får bara behörighet. Sen kan skolan som står för basåret ta in basårselever i en annan kvot, men då är du låst dit!

I mitt fall så behöver jag bara behörigheten. Men jag blir lite betänksam ändå, i princip inga utbildningar har ju utskrivet att basåret duger som särskild behörighet.

I mitt fall så är det Karlinska Institutet som är aktuellt, är det ett problem att KI själva inte ger något basår? Om det blir basår för mig hade jag tänkt att läsa det på Sthlms Universitet.

Var kan man hitta mer info detta? KIs hemsida ger inget omedelbart svar och su.se nämner bara program på SU.
Citera
2009-03-11, 17:37
Medlem
Sosabowskis avatar
Det bästa är väl att ringa KI gissar jag.. De har studievägledare som säkert kan det.

Vilken utbildning gäller det?

Generellt sett kan man väl säga att du får behörigheten genom båda men på högskolan kan du varken sänka eller höja ditt betyg du redan har. Det kan du på KomVux.
Det är även generellt så att du har mer lektioner på KomVux, vad jag har förstått. Vilket ju kan vara bra.
Citera
2009-03-11, 17:49
Medlem
basåret är dubbelt så svår
komvux får du betyg för

vad jag rekommenderar? läs på komvux och gör högskoleprovet istället
Citera
2009-03-11, 18:20
Medlem
Basår brukar i många fall garantera platser på utbildningar. Dock bara på den aktuella skolan och inte andra skolor.

Komvux gör att du kan ta studielån för varje kurs och styra upp det hela. Du kan även läsa på distans vilket är rätt soft.
Citera
2009-03-11, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sosabowski
Det bästa är väl att ringa KI gissar jag.. De har studievägledare som säkert kan det.

Vilken utbildning gäller det?

Generellt sett kan man väl säga att du får behörigheten genom båda men på högskolan kan du varken sänka eller höja ditt betyg du redan har. Det kan du på KomVux.
Det är även generellt så att du har mer lektioner på KomVux, vad jag har förstått. Vilket ju kan vara bra.

Jag har mailat KI och väntar på svar. Mitt betygsnitt är inte så intressant eftersom det inte räcker till även med komvux-MVG i hela naturvetenskapen.

Mer lektioner är ju eventuellt av intresse då jag bara läste naturkunskap på gymnasiet och förmodligen kommer ha behov av lärarledda lektioner.

Det gäller läkarprogrammet, även om jag inte har bestämt mig riktigt än. Jag är lite till åren så det är inte bara att hoppa på en så pass lång utbildning utan planering.

Citat:
Ursprungligen postat av LennyGlenny
basåret är dubbelt så svår
komvux får du betyg för

vad jag rekommenderar? läs på komvux och gör högskoleprovet istället

Högskoleprovet är redan gjort! Vad menar du med att basåret är dubbelt så svårt? Förutom behörigheten är jag naturligtvis intresserad av att lära mig den grundläggande naturvetenskapen ordentligt. Så svårare är inte nödvändigtvis sämre.

Citat:
Ursprungligen postat av Abingdon
Basår brukar i många fall garantera platser på utbildningar. Dock bara på den aktuella skolan och inte andra skolor.

Komvux gör att du kan ta studielån för varje kurs och styra upp det hela. Du kan även läsa på distans vilket är rätt soft.

Är studiestödet för komvuxstudier separerat från högskole-stödet? Jag kommer förmodligen behöva det bättre om några år så jag tänkte avstå det nu i början. Men om det inte räknas av mot högskole-stödet så är ju det intressant.
Citera
2009-03-11, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anders.Karlsson
Är studiestödet för komvuxstudier separerat från högskole-stödet? Jag kommer förmodligen behöva det bättre om några år så jag tänkte avstå det nu i början. Men om det inte räknas av mot högskole-stödet så är ju det intressant.
Ja, de är separerade, man kan få maximalt två år för att läsa kurser på gymnasienivå, för högskolestudier kan man få maximalt 6,5 år om jag inte minns fel.
Citera
2009-03-11, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shadow_S
Ja, de är separerade, man kan få maximalt två år för att läsa kurser på gymnasienivå, för högskolestudier kan man få maximalt 6,5 år om jag inte minns fel.

Där ser man, det ska jag titta lite på.
Citera
2009-03-11, 21:53
Medlem
Sosabowskis avatar
6 år är det.

Tror att det inte spelar någon roll var du läser basåret, KomVux eller högskolan - det går på gymnasiebidraget och lånet, men jag är inte säker.

Hur menar du "till åren", född -75..?

Har du ett bra HP-resultat, känner dig motiverad och så - kör på! Jag hade nog dessutom tagit KomVux om du ändå inte skall läsa på den högskola som du skall fortsätta på, om det stämmer som jag fått för mig att du får fler lektioner där.

Vet inte om det stämmer att basåret på högskolan måste vara svårare.. De ger ju kurserna som skall motsvara KeA, KeB etc.

Om du kör på KomVux, är det också i Stockholm eller i en annan stad?
Citera
2009-03-11, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sosabowski
6 år är det.

Tror att det inte spelar någon roll var du läser basåret, KomVux eller högskolan - det går på gymnasiebidraget och lånet, men jag är inte säker.

Hur menar du "till åren", född -75..?

Har du ett bra HP-resultat, känner dig motiverad och så - kör på! Jag hade nog dessutom tagit KomVux om du ändå inte skall läsa på den högskola som du skall fortsätta på, om det stämmer som jag fått för mig att du får fler lektioner där.

Vet inte om det stämmer att basåret på högskolan måste vara svårare.. De ger ju kurserna som skall motsvara KeA, KeB etc.

Om du kör på KomVux, är det också i Stockholm eller i en annan stad?

Inte 75 men väl 80, man är ju inte gammal egentligen men dom flesta börjar ju plugga på allvar mellan 20-25 känns det som.

Komvux blir här i Stockholm, jag är dock lite osäker på var. Kollade som hastigast på åsö gymnasium som har ett stort komvuxutbud, men jag hittade inte B kurserna i kemi och fysik. Det vore ju dessutom trevligt om man kunde hitta en skola som erbjöd Bi, Ke, fy och Matte i någon form av paket, främst för att slippa knepa ihop schemat själv.

Du har inga tips själv på komvuxställen?
Citera
2009-03-11, 22:47
Medlem
Sosabowskis avatar
Inte i Stockholm tyvärr.. Men försöka hitta ett ställe där du kan få allt ja.

-80..? Lugnt ju, men jag förstår vad du menar. Kör på!

Vad fick du på Högskoleprovet då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in