2009-03-12, 16:29
Medlem
Tack för uppmuntran och hjälpen! Jag lyckades faktiskt skriva 2,0 på HP, vilket jag hoppas ska räcka till Karolinska eller i annat fall Linköping eller Uppsala. Jag vill inte flytta för långt.

Men det blir förmodligen något öppet-hus besök eller liknande innan jag bestämmer mig helt.
Citera
2009-03-12, 17:30
Medlem
Sosabowskis avatar

Du kommer in på Karolinska med 2,0..! Kika på statistiken på medicinstudent.nu och bli glad. Kan ju alltid ändras men 2,0 är 2,0.. När kommer du söka, till nästa höst?
Citera
2009-03-12, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sosabowski

Du kommer in på Karolinska med 2,0..! Kika på statistiken på medicinstudent.nu och bli glad. Kan ju alltid ändras men 2,0 är 2,0.. När kommer du söka, till nästa höst?

Tidigast nästa höst blir det, måste ju klara av naturvetenskapen först och jag tror inte det går att ordna på bara en termin. Vill gärna försöka hitta något extrajobb inom vården också för att se hur det ser ut. Och jag vet att det ska finnas möjligheter till studiebesök på karolinska också.

Att komma in är ju en sak men man vill ju gärna veta vad som väntar en och om det är ett yrke som man passar för.

Det är egentligen det jag är mest orolig för, hur reagerar man när man får syn på någon riktigt ruskig skada från t.ex en bilolycka? Kommer man vara väldigt obekväm med att peta, klämma och känna på uteliggare, drogmissbrukare eller 95-åriga tanter? Nästan omöjligt att veta men fan för att kämpa i flera år och sedan inte kunna utföra jobbet för att man märker att man inte riktigt grejar sådant!
Citera
2009-03-12, 19:04
Medlem
Sosabowskis avatar
Den inställningen gör dig nog ganska lämplig.. Bra idé, häng på en student på KI (du nämnde det själv också) läs på och se vilken praktisk erfarenhet du kan få.

Lycka till!
Citera
2009-03-12, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sosabowski
Den inställningen gör dig nog ganska lämplig.. Bra idé, häng på en student på KI (du nämnde det själv också) läs på och se vilken praktisk erfarenhet du kan få.

Lycka till!

Stort tack! Och lycka till du också.
Citera
2009-03-13, 00:12
Bannlyst
Basårsbetygen

Lånar tråden lite,
får man tillgodogöra sig kurserna man läser under basåret i sina gymnasiebetyg(behörigheten) om man väljer att söka till en annan skola än den man gått basåret på?
Citera
2009-03-13, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krippa9
Lånar tråden lite,
får man tillgodogöra sig kurserna man läser under basåret i sina gymnasiebetyg(behörigheten) om man väljer att söka till en annan skola än den man gått basåret på?

Du får kurserna, behörigheten gäller för alla högskolor oavsett vart du läser basåret. Men jag vill poängtera att om du vill läsa uppföljande kurser på komvux går det ej. Dvs, om du har läst kemi A på basåret och vill ha kemi B är du tvungen att läsa om kemi A på komvux ty basårets behörighet gäller inte på komvux.
Citera
2009-03-13, 00:35
Medlem
Pilfinkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LennyGlenny
Men jag vill poängtera att om du vill läsa uppföljande kurser på komvux går det ej. Dvs, om du har läst kemi A på basåret och vill ha kemi B är du tvungen att läsa om kemi A på komvux ty basårets behörighet gäller inte på komvux.
Jag har hört att man paralellt med basåret kan läsa in nån extrakurs som inte ingår på komvux, men jag klan ha fel för mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in