Jag själv tycker att det är svårt o få en maträtt som är extremt stark och smaka gott då man sitter o försöker lida ut hettan.
Här är ett recept iallafall:
Tärna kycklingfileer och bryn dem lätt i en stekpanna med finhackad lök,vitlök och röd chili. Slå på kokosmjölk,kycklingfond,färsk hackad koriander samt en skvätt thai sweet chili. Låt koka till en bra konsistens och till kycklingen är klar. Smaka av med ev salt o peppar/mer thai sweet chili. Servera med jasminris.
Jag själv tycker att det är svårt o få en maträtt som är extremt stark och smaka gott då man sitter o försöker lida ut hettan.
Här är ett recept iallafall:
Tärna kycklingfileer och bryn dem lätt i en stekpanna med finhackad lök,vitlök och röd chili. Slå på kokosmjölk,kycklingfond,färsk hackad koriander samt en skvätt thai sweet chili. Låt koka till en bra konsistens och till kycklingen är klar. Smaka av med ev salt o peppar/mer thai sweet chili. Servera med jasminris.
sweet chili och kokosmjölk är inte riktigt de jag sökte. jag vill ha något riktigt riktigt starkt
Vindaloo är bra rätt i sammanhanget och har en fin hetta om den görs rätt
Thai mat har förmåga att vara starka och goda.
Sen kan man ju fixa till det mesta med lite habanero eller nått annat stark chili.
Nej jag vet att det inte är hettan. Då hettan i detta är chili som du tar i så mycket du tycker är bra!
Men berätta gärna mer utförligt vad du söker isåfall?
de jag skulle vilja ha helst av allt är riktigt stark och "äkta" asiatisk mat.
när man hör människor berätta om olika rätter som inte finns i sverige som är riktigt starka och goda. då pratar jag inte om att bara lägga i massa chili osv i maten utan att de ska smaka gott.. som vindaloo och olika sådanna varianter
Chili (con carne) är en rätt som kan göras djävluskt het utan att det smakar illa. Jag brukar använda habanero och stora mängder tabasco, men jag tror att det fungerar med vilken chili som helst.
Chili (con carne) är en rätt som kan göras djävluskt het utan att det smakar illa. Jag brukar använda habanero och stora mängder tabasco, men jag tror att det fungerar med vilken chili som helst.
Är helt klart med på det du skriver. Denna rätt är väldigt bra att göra väldigt stark men som fortfarande smakar riktigt bra.
Köttfärssås med blairs mega death sås.
Samma med starka piroger
stark chilie con carne som nämd.
Stark tomatsoppa ?
kokta ägg o tabasco
starka pannbifar med lök sås och potatis
Du kan ta de flesta thairecept som innehåller grön eller röd currypasta och spica upp med extra currypasta eller sambal oelek, chiliflakes eller färsk chili tills de blir så starka som du vill ha dem.
En personlig favorit som är snabb är spaghetti con aglio olio e peperoncini, dvs du kokar spaghetti i saltat vatten, under tiden finhackar du chilifrukt och vitlök. Hetta upp "stora spisplattan" och sätt stekpannan på plattan så att den är het när det återstår ca 30 sek av koktiden. Häll i olivolja, rätt rejält, och vänta några sekunder tills den är ordentligt het. I med chili sen vitlök, häll av pastan innan vitlöken hinner brännas och i med spaghettin i stekpannan. Rör runt så chilioljan blandas med spaghettin, upp på tallrik och servera med parmesan.
Indisk mat har en hel del chili i sig ibland, vindaloo som någon nämnde och andra. Du kan göra egna indiska currypastor eller köpa färdiga men ta då de som anges som "very hot" om du vill ha hetta utan att behöva tillsätta extra chili.
Chili con carne som någon nämnde funkar såklart bra - i princip allting där du bryner köttfärs, lök och vitlök kan kryddas med chili av olika sorter.
En favorit hemma hos oss är
Kycklingfilé ca 1/pers - i bitar
Paprikor i olika färger totalt ca 1/pers - strimlad
Gul lök ca 0,5 / pers - grovhackad
vitlök 1 klyfta / pers - finhackad
färsk chili eller sambal oelek efter smak
ancho style chili - rejält (pulver eller hel, det är torkad och rökt chili)
cayenne efter smak
spiskummin
salt alternativt en hönsbuljongtärning
Sweet chilisås om man gillar det
ev lite vatten
Bryn kycklingen i en stor stekpanna (gärna traktörpanna) och lägg i lök, vitlök och chili. sänk värmen lite och slå i kryddorna - det ska vara mycket av dem. Lägg i paprikan och rör om regelbundet. Slå på lite sweet chili eller lite vatten så det inte bränner fast (brända kryddor är inte gott) och puttra tills det är så mjukt du vill ha det och kycklingen är klar.
Servera med ris som wraps i tortillabröd, gärna med hackad rödlök och gräddfil eller creme fraiche (balanserar hettan). Jag har krossad ananas till också ibland, tycker det passar bra till kryddorna.
Huevos rancheros - du kokar ihop en tomat- och chilisås som du steker ägg i.
Cheddarfyllda färska jalapeños på grillen.
Häromdagen testade jag tunt skivad fläskfilé, stekt i rapsolja. Sen i med hackad gul lök, vitlök, sambal oelek och lite salt. Lät det fräsa lite och tog i en liten burk ananas i bitar med spadet (juice) också. Jag hade i bra med sambal så det blev ordentligt hett. Funkade bra med ris och var mycket enkelt.
Ja det finns mycket mycket mer men här är några saker som jag ofta gör iaf.
Senast redigerad av Sugarsnap 2009-03-11 kl. 22:37.
Vi äter ibland en fisk-rätt som består av 2 burkar makrill i tomatsås, en halv röd lök finhackad, saften från en citron, thailändsk fisksås för sältan + till detta chilli efter smak (minst 3 finhackade)
Jag brukar värma ris men äta fisken kall och dem flesta som smakat tycker detta är något av det starkaste dem smakat men att det starka ändå passar väl in.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!