Citat:
Ursprungligen postat av Noema
Min fråga är hur man kan slösa bort tre år av sitt liv på att bara få G, för att sen göra om allt en gång till för att man plötsligt kom på att det ställs krav på en om man vill läsa någon högre utbildning.
Ett jävla slöseri på såväl statliga pengar som på den personliga tiden (och ja, jag vet att det finns personer som stöter på problem etc. under gymnasiet som försvårar deras studier, men det drabbar fan inte alla som ska läsa upp sina betyg i efterhand. Tacka Gud för den nya kvoteringsgruppen)
Visserligen är jag inget fan av komvuxstudier i syfte att höja snitter och välkomnar nya urvalsgrupper med glädjen (att jag inte blir läkare innebär ju inte att det inte finns något annat av värde som man studera och senare jobba med) men jag tror nog att du själv förstår att nästan inga ungdomar tänker på konsekvenserna i dags läge. Folk vill bara slappa igenom skola men senare inser att det där jobbet på fabriken inte alls var så roligt som man trodde och att Norge inte lockar lika mycket som tidigare. Nog ska man få en chans till... vilket man fortfarande får då komvuxbetyg innebär ENBART att man kommer i en annan sökgrupp och högskoleprovet finns fortfarande.