2009-03-11, 11:36
Medlem
lethaldoses avatar
Hej! Jag tar examen i år, med kanske två icke godkända kurser och resten G ungefär. Jag tror att jag en dag kommer vilja läsa upp betygen..

Men hur är det med Komvux och liknande? Detta gäller då också i framtiden. Jag får höra hela tiden att det ska tas bort. Vissa säger även att man ska få läsa upp dom kurser man har missat totalt, alltså om man har fått ett sträck, inte ens IG.

Vet ni något om det här?
Citera
2009-03-11, 12:01
Medlem
Om man får IG får man läsa upp dom. Man får dock inte läsa upp om man får G, man får bara göra prövningar då. Läser man på komvux hamnar man även i en annan grupp.
Citera
2009-03-11, 12:03
Medlem
jumpcuts avatar
Det har ju redan blivit "forbjudet" att lasa amnen som man har G eller hogre i i manga kommuner, och sist jag horde nagonting om det sa har flera kommuners komvux-skolor fatt sa lite pengar att de inte kan ta in alla som soker som har IG eller inte last kursen tidigare, sa det verkar ju ga at det hallet.

Men jag har inte hort nagonting om att det skulle tas bort helt och hallet, men en minskning ar ju en reell verklighet. Dessutom hamnar man ju i en annan urvalsgrupp an de med BG. Bra for de med BG, samre for de som laser upp ett betyg eller lagger till en kurs.
Citera
2009-03-11, 12:05
Bannlyst
Är inte helt säker men jag tror att det är upp till varje kommun att själva avgöra vilka möjligheter det finns till att läsa upp kurser på komvux.
Däremot tror jag att det alltid ska gå att tenta av kurserna. Då får du helt enkelt läsa kursen på egen hand och sen betala en avigft för att få göra några prov.

Sist jag kollade så är det också så att fram till och med antagningen till högskolan höstterminen 2010 kommer betyg som lästs upp på komvux att räknas in i ditt jämförelsetal som vilket betyg som helst. Efter det kommer däremot att folk som har kompletterat på komvux att hamna i en annan urvalsgrupp när man söker högskola. Praktiskt innebär det att folk med bra betyg direkt från gymnasiet gynnas gentemot folk som har kompletterat.
Citera
2009-03-11, 12:55
Medlem
lethaldoses avatar
Okej, så jag kan alltså inte läsa upp mina gymnasiebetyg? Borde det inte bli väldigt svårt isåfall? För man behöver väll en viss summa poäng för att komma in på vissa utbildningar i framtiden?

Så om jag går ut med G i alla ämnen och vill läsa till e.x. läkare i framtiden så är mina chanser i princip chanslösa?
Citera
2009-03-11, 12:57
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lethaldose
Okej, så jag kan alltså inte läsa upp mina gymnasiebetyg? Borde det inte bli väldigt svårt isåfall? För man behöver väll en viss summa poäng för att komma in på vissa utbildningar i framtiden?

Så om jag går ut med G i alla ämnen och vill läsa till e.x. läkare i framtiden så är mina chanser i princip chanslösa?

Nej, jo, ja, ja.
Citera
2009-03-11, 13:02
Medlem
lethaldoses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Nej, jo, ja, ja.

Om jag hoppar av skolan och börjar på komvux då?
Citera
2009-03-11, 13:07
Bannlyst
Citat:
Okej, så jag kan alltså inte läsa upp mina gymnasiebetyg?

I min kommun är det inga som helst problem. Ring och fråga en studievägledare i din kommun.
Citera
2009-03-11, 13:10
Medlem
lethaldoses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roxbox
I min kommun är det inga som helst problem. Ring och fråga en studievägledare i din kommun.

Okej, jag är väldigt dålig på hur det hela systemet fungerar, men om man har grundläggande behörighet så måste man väll ändå ha möjligheten att läsa till vad man vill eller?
Citera
2009-03-11, 13:20
Medlem
Ryghs avatar
Som jumpcut förklarade.
Du KAN läsa upp betyg som du har IG i just nu. Om du gör detta kommer du hamna i en särintagning (kompletteringsgruppen till högskolan) som endast har 1/3 av platserna. Dessa regler går dock i kraft först HT 2010.

Om du är intresserad av att höja ett godkänt betyg kan du göra en prövning.

Citat:
(...)men om man har grundläggande behörighet så måste man väll ändå ha möjligheten att läsa till vad man vill eller?
Absolut. Om betygen inte räcker till kan du testa högskoleprovet. Fixar du 20,0 där och har naturvetenskaplig behörighet har du chans på läkarutbildningen.

Grundläggande behörighet är inte lika med chans att få studera. De väljer hellre en elev med VG i alla ämnen än en med G.
Senast redigerad av Rygh 2009-03-11 kl. 13:22.
Citera
2009-03-11, 13:30
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Okej, jag är väldigt dålig på hur det hela systemet fungerar, men om man har grundläggande behörighet så måste man väll ändå ha möjligheten att läsa till vad man vill eller?

Sa lange du har grundlaggande behorighet sa har du en teoretisk chans att komma in pa vilket program som helst som kraver grundlaggande behorighet. Om programmet kraver t ex Naturkunskap B (som inte ingar i grundlaggande behorighet) sa maste du aven ha den kursen.

Men i Sverige sa finns det ett visst antal platser per program per skola, och ju mer populart ett program ar bland de med hogre betyg an du har, desto lagre blir dina chanser att kunna komma in. Detta innebar att du med grundlaggande behorighet med laga betyg absolut kan studera t ex ekonomi, men du kanske inte kommer kunna gora det pa Handelshogskolan i Stockholm, utan far soka dig till en mindre popular skola i stallet.
Citera
2009-03-11, 14:13
Avslutad
Du kan inte läsa upp dina betyg om de är G eller bättre. Detta togs bort för något år sedan för att cementera klasserna i samhället. Fördjävligt om du frågar mig, det missgynnar ju de barn som kommer från ett hem utan studietradition och spelar akademikerfamiljerna rätt i händerna. "Eget ansvar för studierna" "rättvisa" och "valfrihet"- my ass!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in