2009-03-11, 14:15
Medlem
one_sizes avatar
Är det hela med inte läsa upp om man har G något som tillkommit väldigt nyligen? Känner åtminstone två personer som har G i matte och läser upp det denna termin på komvux och det verkar ju inte heller som om man har hört något om att ett nytt lag om detta ska stiftas. Visst, det skiftar från kommun till kommun men vad blir följderna av att enbart vissa får läsa upp sina betyg? Redan nu kan ens betyg variera på gymnasiet och lärarna och så nu kommer detta.
Citera
2009-03-11, 14:24
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av one_size
Är det hela med inte läsa upp om man har G något som tillkommit väldigt nyligen? Känner åtminstone två personer som har G i matte och läser upp det denna termin på komvux och det verkar ju inte heller som om man har hört något om att ett nytt lag om detta ska stiftas. Visst, det skiftar från kommun till kommun men vad blir följderna av att enbart vissa får läsa upp sina betyg? Redan nu kan ens betyg variera på gymnasiet och lärarna och så nu kommer detta.

Kommuner med hardare tryck pa komvuxutbildningarna erbjuder sedan ganska precis tre ar inte langre kurser for de med G eller hogre, bor man daremot i en kommun som inte har sa manga komvux-studerande jamfort med pengarna de far sa gar det alldeles utmarkt.

Foljderna blir att varlden inte ar rattvis, men det ar den ju inte annars heller...
Citera
2009-03-11, 14:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Foljderna blir att varlden inte ar rattvis, men det ar den ju inte annars heller...

Näeh. Förvisso inte. Men då ska läroplanen inte förespråka "rättvisa" och "livslångt lärande" heller.

OT: Jag älskar din signatur, tack för den
Senast redigerad av arioch 2009-03-11 kl. 14:51.
Citera
2009-03-11, 15:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av one_size

Man kan absolut ifrågasätta hur rättvist det är när bara vissa kan dra nytta av det.
Men man får också fråga sig om det är rimligt att få betald studietid till samma kurser om och om igen. Man ska komma ihåg att det finns möjlighet att på eget initiativ plugga kursen och sedan begära en prövning. Det blir med andra ord inte helt omöjligt att förbättra sina betyg bara för att man inte får en plats på komvux, om än svårare.
Citera
2009-03-11, 17:08
Medlem
patss avatar
Alltså, vissa av er nämner att möjligheten till att plugga upp nån kurs på komvux ska försvinna men hur är det med prövningar i en kurs som ingår i mina 2500 poäng? Jag vill alltså inte läsa en ANNAN kurs än vad som ingick i mitt gymnasieprogram. Och jag vill plugga in kursen på egen hand hemma. Ponera att jag läst natur och har VG i Ma C, kommer jag inte kunna plugga in denna kursen på egen hand och gå till Prövningsenheten, Göteborgs stad och försöka skriva ett MVG utan att placeras i en annan kvot efter HT10?
Citera
2009-03-11, 17:34
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pats
Alltså, vissa av er nämner att möjligheten till att plugga upp nån kurs på komvux ska försvinna men hur är det med prövningar i en kurs som ingår i mina 2500 poäng? Jag vill alltså inte läsa en ANNAN kurs än vad som ingick i mitt gymnasieprogram. Och jag vill plugga in kursen på egen hand hemma. Ponera att jag läst natur och har VG i Ma C, kommer jag inte kunna plugga in denna kursen på egen hand och gå till Prövningsenheten, Göteborgs stad och försöka skriva ett MVG utan att placeras i en annan kvot efter HT10?

Det ar precis sa jag forstatt det, alla betyg som laggs till eller andras efter avklarad gymnasieutbildning innebar att man hamnar i den nya urvalsgruppen.
Citera
2009-03-11, 17:47
Medlem
Bigeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arioch
Du kan inte läsa upp dina betyg om de är G eller bättre. Detta togs bort för något år sedan för att cementera klasserna i samhället. Fördjävligt om du frågar mig, det missgynnar ju de barn som kommer från ett hem utan studietradition och spelar akademikerfamiljerna rätt i händerna. "Eget ansvar för studierna" "rättvisa" och "valfrihet"- my ass!

Helt felaktigt, du har samma möjligheter som innan att läsa upp betygen på Komvux skillnaden är att du får finansiera studerna via CSN (eller ur egen ficka) som alla andra studenter.

Du har alltid möjlighet till prövning av kurser men du får betala en avgift (max 500:-) om du gör det för att höja ditt betyg. Har du IG i den aktuella kursen är det fortfarande gratis.

All information finns på Skolverkets och Centrala Studiestödsnämndens hemsidor.

Sluta sprida vanföreställningar!
Citera
2009-03-11, 19:20
Medlem
Min fråga är hur man kan slösa bort tre år av sitt liv på att bara få G, för att sen göra om allt en gång till för att man plötsligt kom på att det ställs krav på en om man vill läsa någon högre utbildning.

Ett jävla slöseri på såväl statliga pengar som på den personliga tiden (och ja, jag vet att det finns personer som stöter på problem etc. under gymnasiet som försvårar deras studier, men det drabbar fan inte alla som ska läsa upp sina betyg i efterhand. Tacka Gud för den nya kvoteringsgruppen)
Citera
2009-03-11, 19:23
Medlem
Exaktes avatar
Högskoleprovet är din chans.
Citera
2009-03-11, 20:13
Medlem
Kommer man fortfarande få lov att göra prövningar efter nästa år? De betalar man ju själv

1500kr sen läkarprogrammet here I come
Citera
2009-03-11, 20:15
Medlem
Beeenjamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exakte
Högskoleprovet är din chans.

Hur ska man plugga på till högskola provet?
Läsa gamla prov?
Citera
2009-03-11, 22:03
Medlem
Sosabowskis avatar
Läs tråden om Högskoleprovet..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem