2009-03-10, 23:03
Medlem
-X-hellfires avatar
...efter att datorn kraschat efter en spel installation där man fick trycka på OFF-knappen i 4 sekunder för att starta om datorn som sedan vid uppstarten påbörjade en "verifiering och reparation" i Intel Matrix Raid Storage Manager för volymen i Raid 5, tog ca 3 timmar men den hittade inga fel men vid avinstallation av spelet så kraschade dess avinstallationsprogramm varefter jag körde REVO uninstaller för att få bort spelet och sedan startade om datorn igen och allt verkade vara okej

...tills jag försökte starta winamp, vilket då kraschade datorn, bara musen rörde sig, OFF i 4 sekunder och ytterligare en omstart

körde därefter Registry Mechanic tog ytterligare några delar av spelet samt tog amnuellt bort *.tmp i "lokala inställinngar / temp" mappen samt tog bort winamps temp mapp där och startade om datorn och körde en annan media spelare, MPC och det funkade bra, inga problem alls, tänkte att problemen var lösta och provade Winamp igen och datorn låste sig igen och jag fick en 3:e gång trycka på OFF i 4 sekunder och starta om datorn

denna gång var det dock slut på det roliga

den visar bara den första hårddisken på SATA port 0
nu hänger sig datorn när den skall söka efter raid 5 volymen
kommer bara in i bios om jag kopplar ur SATA hårddiskarna

Vad göra?
Hur går man tillväga för att diagnostisera vad som är problemet och att försöka återfå all data som finns på Raid 5 volymen?

Fakta
3 x 500 GB i Intel Matrix Raid 0 + 5

2 volymer
c: 120GB i raid 0
d: 850 GB i raid 5

Moderkort Gigabyte P35-DQ6
(använde internt dess inbyggda ljudkort)
Q6600, 4GB ram, Windows XP
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in