2009-03-10, 21:02
Medlem
R.Rs avatar
Sådär, då har min andra bärbara dator också kastat in handduken.
Allt började i fredags när den hängde sig helt (något den aldrig gjort förut).
Efteråt när jag startat om den var det idel problem. Det första jag märkte var hur otroligt trögt allting gick. Att starta valfritt program tog 5-10 minuter, och CPU låg konstant på 100%. Sedan upptäckte jag att varken nätverket eller ljudet fungerande.

Trodde först att det blivit trassel med drivrutinerna, men alla enheter är installerade och fungerar korrekt enligt Windows. Ändå listades bl.a inte mina nätverksanslutningar. Tittade då igenom listan på tjänster, och upptäckte att bl.a Network Connections inte var igång. Försökte starta denna men fick bara timeout error. Tänkte då att den kanske var beroende av andra tjänster som också stoppats. Dock gick det inte att lista beroenden eftersom jag får felmeddelande om att RPC-servern inte är tillgänglig.

Nu vet jag inte hur jag ska gå vidare från detta.
En systemåterställning vore givetvis det enklaste, men det går inte eftersom jag bara får felmeddelande om att systemåterställning inte kan skydda datorn och att man ska starta om den. Har provat i både vanligt och felsäkert läge med samma resultat. Har även provat boota från den senaste fungerande konfigurationen men datorn är likadan även där.

Vill ogärna formatera om möjligt att undvika pga allt jobb med att säkra filer och installera om program/konfigurera datorn. Hur ska man felsöka detta?
Loggboken ger inte mycket information heller om vad som hänt.
Citera
2009-03-10, 21:30
Medlem
Uber0ns avatar
Prova att boota från en Live CD med exempelvis någon Linuxdistribution och se om ljudet och nätverket fungerar där. Annars finns risken att din hårdvara har skadats
Citera
2009-03-10, 21:34
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uber0n
Prova att boota från en Live CD med exempelvis någon Linuxdistribution och se om ljudet och nätverket fungerar där. Annars finns risken att din hårdvara har skadats

Verkar det inte osannolikt att båda enheterna skulle ha skadats bara sådär?
Tips på liten linuxdistribution då, sitter på 0.25 mb bredband just nu så det går tyvärr inte snabbare än 33~ kb/s ner.

Edit: Glömde förresten tillägga i trådstarten att jag kör windows xp sp2.
Citera
2009-03-10, 21:34
Medlem
ivanrebroffs avatar
Kom då ihåg att installera drivrutiner för ljudkortet om linux inte hittar det
Det funkar inte att starta i felsäkertläge?

I såna fall:

"1. Starta om datorn, och tryck sedan på F8 i början av starten för att starta datorn i felsäkert läge med Kommandotolken.
2. Logga in på datorn med ett administratörskonto eller med ett konto som har administratörsbehörighet.
3. Skriv följande kommando vid Kommandotolken och tryck på RETUR:
%systemroot%\system32\restore\rstrui.exe
4. Följ instruktionerna på skärmen för att återställa datorn till ett tidigare tillstånd."

http://support.microsoft.com/kb/304449/sv
Citera
2009-03-10, 21:48
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ivanrebroff
Kom då ihåg att installera drivrutiner för ljudkortet om linux inte hittar det
Det funkar inte att starta i felsäkertläge?

I såna fall:

"1. Starta om datorn, och tryck sedan på F8 i början av starten för att starta datorn i felsäkert läge med Kommandotolken.
2. Logga in på datorn med ett administratörskonto eller med ett konto som har administratörsbehörighet.
3. Skriv följande kommando vid Kommandotolken och tryck på RETUR:
%systemroot%\system32\restore\rstrui.exe
4. Följ instruktionerna på skärmen för att återställa datorn till ett tidigare tillstånd."

http://support.microsoft.com/kb/304449/sv

Du måste nog ha slarvat lite när du läste trådstarten, annars hade du sett att jag både kunde starta i felsäkert och redan har provat systemåterställning utan resultat
Citera
2009-03-10, 21:50
Medlem
ivanrebroffs avatar
Jag tolkade det som att du inte kunde köra systemåterställning när du startade normalt
Nu har jag slut på idéer
Citera
2009-03-10, 21:53
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ivanrebroff
Jag tolkade det som att du inte kunde köra systemåterställning när du startade normalt
Nu har jag slut på idéer

Ah, det är sånt som kan hända
Tack för ditt försök iallafall
Citera
2009-03-10, 22:00
Medlem
Uber0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Verkar det inte osannolikt att båda enheterna skulle ha skadats bara sådär?
Om båda enheterna är integrerade (sitter på moderkortet) så är det inte omöjligt...

Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Tips på liten linuxdistribution då, sitter på 0.25 mb bredband just nu så det går tyvärr inte snabbare än 33~ kb/s ner.
Vissa distron kan man beställa hem gratis, men det kan ta ett tag. Till exempel tar Ubuntu 6-10 veckor https://shipit.ubuntu.com/

Du kan nog få bra tips på små distron med stöd för ljud och nätverk i linuxforumet, själv är jag inte den kunnigaste på det området.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in