2009-03-10, 19:28
Medlem
Juckers avatar
Skulle gärna vilja lära mig att höra musik bättre om en säger så. I nuläget när jag försöker ta ut en låt slutar det oftast med att jag blir frustrerad och lägger av när jag inte hittar rätt ton eller basackord (spelar dragspel).

Har ni några tips på hur man kan träna örat eller är det bara till att börja med lätta låtar och arbeta sig uppåt?
Citera
2009-03-10, 20:44
Medlem
miloudots avatar
Detta kanske vore något för dig?

Den här är oxå jävligt rolig!

Citera
2009-03-10, 20:51
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jucker
Skulle gärna vilja lära mig att höra musik bättre om en säger så. I nuläget när jag försöker ta ut en låt slutar det oftast med att jag blir frustrerad och lägger av när jag inte hittar rätt ton eller basackord (spelar dragspel).

Har ni några tips på hur man kan träna örat eller är det bara till att börja med lätta låtar och arbeta sig uppåt?
Det man kan tänka på är ju att ofta är ju låtarna uppbyggda på ungefär samma sätt.
Om du kan skilja mellan ett dur och ett moll är det är fördel. Jag menar att om du hör att första ackordet är ett dur och att det till exempel följer ett moll-ackord efter så finns det ofta inte många ackord det kan vara.

Till exempel: om en låt börjar med dur så låtsas vi att det är ett C-dur. Efter ett C-dur kommer oftast Am, Dm. Mer sällan Em. Så om det är ett dur-ackord som följs av ett moll-ackord ska du testa am,dm ( andra lite mer ovanliga ackord är Em Hm, Fm och Gm.
Nu är det ju oftast så att de inte spelar ett C-dur utan det kanske är något annat ackord. Då gäller det att plinka på en gitarr på tonen A till exempel och höra om detta är grundtonen i ackordet, eller så testar du D, G eller E ( alla lösa strängar på gitarren alltså). När du hör att det är ett A-dur de spelar då testar du ( om du har hört att det är ett mollackord som följer efter A-dur) att spela F#m eftersom ackordsföljden A-dur, F#m är motsvarigheten till C-dur, Amoll.
Sedan gäller det igen att höra om det är ett moll eller dur som spelas. Om vi fortsätter med att ha C-dur som exempel så är det oftast så att de spelar fem sex olika ackord. Efter att man till exempel har spelat C-dur, Am så följer oftast F, Dm eller G.

Sammanfattningsvis kan man väl säga att om man kan vilka ackord som de oftast spelar om låten går i C-dur (Dm, Am om det är moll, och F och G om det är dur) så kan man ta ut de flesta låtar. De som gör det svårare är att de kanske spelar i Eb-dur till exempel. Då får man transponera och kolla i tabell eller nåt sånt om man nu inte vet att Eb-dur ner till Cm är samma sak som C-dur ner till Amoll.

Det kanske inte var helt kristallklart skrivet men hoppas det är till lite nytta i alla fall.
Citera
2009-03-10, 21:23
Medlem
Juckers avatar
Man tacker man tacker. Har det ännu grundligare problemet bara att jag har svårt för att höra om första grundtonen verkligen är ett c, med det kanske är lättare att höra om man provar med gitarren.
Citera
2009-03-10, 22:24
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jucker
Man tacker man tacker. Har det ännu grundligare problemet bara att jag har svårt för att höra om första grundtonen verkligen är ett c, med det kanske är lättare att höra om man provar med gitarren.
Om du gör så här då. Du testar med tonen C. Om den låter helt fel kan man utesluta några ackord: C, Am, F.

Om du däremot hittar en ton som låter helt ok är det troligtvis någon av de tre tonerna i ackordet. Om vi säger att det är ett C-dur så kommer tonen c,e och g låta bra. Så det du ska göra är att testa olika toner tills du hör att en låter helt ok. Om vi antar att det är tonen c som låter ok så är det väldigt troligt att det är något av ackorden C ( som innehåller c,e och g) eller F ( som innehåller f, a och c) eller Ab (som innehåller Ab, C och E).

Så när du väl hittar en ton som låter bra( och du tror att det är ett dur-ackord som spelas) så vet du att det är ett av dessa tre ackord. Problemet är ju att du måste veta vilka toner alla ackord innehåller. Men om du hör att tonen c låter bra till ackordet som spelas kan du ta ackordet som har C som grundton, sedan ackordet som har tonen c som ters och sedan ackordet som har tonen c som kvintton.

Nu vet jag inte hur det är på ett dragspel men på ett piano är det ju enkelt att räkna ut var olika toner ska vara i ett dur-ackord då man vet att mellan grundtonen och tersen ska det vara tre toner och mellan tersen och kvinten ska det vara två toner ( som man hoppar över alltså).
Citera
2009-03-11, 03:05
Medlem
Juckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Om du gör så här då. Du testar med tonen C. Om den låter helt fel kan man utesluta några ackord: C, Am, F.

Om du däremot hittar en ton som låter helt ok är det troligtvis någon av de tre tonerna i ackordet. Om vi säger att det är ett C-dur så kommer tonen c,e och g låta bra. Så det du ska göra är att testa olika toner tills du hör att en låter helt ok. Om vi antar att det är tonen c som låter ok så är det väldigt troligt att det är något av ackorden C ( som innehåller c,e och g) eller F ( som innehåller f, a och c) eller Ab (som innehåller Ab, C och E).

Så när du väl hittar en ton som låter bra( och du tror att det är ett dur-ackord som spelas) så vet du att det är ett av dessa tre ackord. Problemet är ju att du måste veta vilka toner alla ackord innehåller. Men om du hör att tonen c låter bra till ackordet som spelas kan du ta ackordet som har C som grundton, sedan ackordet som har tonen c som ters och sedan ackordet som har tonen c som kvintton.

Nu vet jag inte hur det är på ett dragspel men på ett piano är det ju enkelt att räkna ut var olika toner ska vara i ett dur-ackord då man vet att mellan grundtonen och tersen ska det vara tre toner och mellan tersen och kvinten ska det vara två toner ( som man hoppar över alltså).

På ett dragspel så är det ännu enklare iochmed at man har ackordknappar, dvs. en knapp ger ett helt ackkor på bassidan då.
Citera
2009-03-11, 04:17
Medlem
MycketBras avatar
För att hitta grundtonen i en melodi kan det vara bra att tänka på hur det skulle låta om melodin avslutades med den tonen du testar. De flesta melodier "kommer hem/landar" i en viss ton och avslutar med den.(även om man kan färga avslutet på olika sätt)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in