• 2
  • 3
2016-01-06, 17:14
Medlem
JustZlatans avatar
Det är väldigt sällan jag köper frukt och grönt för att det är dyrt med vad man får. Morötter är väl det ända och illgröna sura äpplen ibland. Jag skulle vilja köpa mera auberigner men det är ofta de redan har börjat mögla i butiken. Ekologiska auberginer skulle jag vilja köpa.
Citera
2016-01-06, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Jag bor utomlands men är på besök hemma och grönsaker och frukt är bedrövliga, spruckna morötter i en påse som är så fuktig att det droppar vatten på insidan, den skulle knappt gå sälja där jag bor

Potatis som gror redan samma dag man bär hem den.

Köttet är heller inget vidare med all skum marinering.

Dock är ost/mjölk/grädde med mera i toppklass och sjukt billigt

Intressant.
Vilket land är morötter med fukt i påsen osäljbara?

JAG skulle vara mer orolig om det inte var fukt i morotspåsen, men vad vet jag....
Morötter är en väldigt känslig grönsak för temperatur på så vis att den avger fukt om den går över 6 grader.
Håller man moroten under 6 grader så är det inte så stort problem men med tanke på hur butikerna har det så är det inte ovanligt att de går över 6 grader.

Ekologiska auberigner är väldigt svårt.
Det är ofta lite gråfärgat på hatten redan när vi får de till vårt lager.
Men att hatten är grå eller brun är bara ett tidigt tecken på att den snart är dålig.
Den "ätbara" delen är fortfarande (oftast) fin även om hatten är dålig.

Gällande lösvikt/nät/låda.
Generellt av min erfarenhet (samt många av mina kollegors) är att ej lösviktade varor är sämre.
Oftast mindre frukter och sämre kvalité.
Men det kan jag inte säga till fullt med hedern i behåll, det är min känsla. Däremot är det mindre frukter i viktade varor.
Citera
2016-01-07, 17:37
Medlem
Kollade i pärmen nu när jag är på jobb om lök, hade lite fel.
Det ser ut att vara 2-3 veckor i rumstemperatur.

http://forumbilder.se/F8JER/img-20160107-103950
Citera
2016-01-07, 21:16
Medlem
rayraviolis avatar
Är det bara jag eller har avokadon blivit mer och mer omogen sen några år tillbaka? Samtidigt som affärerna kränger förpackningar med "mogen avokado" för ett högre pris!

Skönt med en gnälltråd där man kan avreagera sig efter en själsdödande dag i fabriken. Men en sak har faktiskt blivit bättre och det är utbudet på svenska äpplen.
Citera
2016-01-08, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Är det bara jag eller har avokadon blivit mer och mer omogen sen några år tillbaka? Samtidigt som affärerna kränger förpackningar med "mogen avokado" för ett högre pris!

Skönt med en gnälltråd där man kan avreagera sig efter en själsdödande dag i fabriken. Men en sak har faktiskt blivit bättre och det är utbudet på svenska äpplen.

Det går att mogna avocado med värme.
När den kommer från mogning till oss kan den ibland hålla en temperatur på ca 50 grader, så jag antar att det är ungefär där man ska hålla temperaturen för att mogna avocadon.

Allt som säljes paketerat är dyrare än lösvikt skulle jag nog påstå.
Men det finns mogen avocado både i lösvikt och i paket som du säger.

Hur bestämmer du mognaden på avocadon?
Är det enbart färgen så kan man bli lurad på vissa sorter av avocado.
Hass som är en mycket vanlig sort slår om till brun färg, men Pinkerton tror jag aldrig byter färg.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in