2009-03-09, 22:50
Medlem
Hejsan, Jag tänkte börja spela gitarr.
Har en el-gitarr som jag fick för länge sedan som bara står och skräpar i ett hörn.

Så om ni vet någon bra guide eller nåt som kan hjälpa mig att bli en bra gitarrist så skulle det vara toppen!
Citera
2009-03-09, 23:11
Medlem
Skaffa Guitar Pro (ett tabulatur-program) och upptäck youtube!

Lycka till
Citera
2009-03-10, 17:35
Medlem
FaFners avatar
Yeah, dags att börja från scratch. Det finns inga genvägar till det perfeka ljudet så det är bara att börja plugga ackord, skalor och tabs. Stort lycka till.
Du kanske vill investera i någonting att stämma gitarren med också.

Peace !
Citera
2009-03-10, 19:08
Medlem
Jean Claudes avatar
Min personliga erfarenhet är att det finns inga bra metoder, det finns endast metoder som funkar för dig.

Själv är jag totalt värdelös på tabulatur och att läsa noter, även om jag någon gång snappat upp hur man gör... blä, gitarr ska spelas. Jag ska inte finjustera en motor eller dylikt.

Jag tog tag i en gitarr när jag började, slet i strängarna så det lät förjävligt, lyssnade på musik (vilket jag heller inte gjort innan) och till slut började det formas harmonier... lyssningsbart material. Efter endast ett par år var jag åtråvärd för flertalet band där jag bodde då. Lirade i fem band och alla ville repa jämt... örk, blev slut och bestämde mig för att bli studiomusiker. Passar mig ypperligt, kan jobba i princip när jag vill eftersom jag har studion hemma. Fortfarande inte gått genom några teorier, skalor etc... jag kör på känn.
Citera
2009-03-11, 20:38
Medlem
Som Jean Claude säger så finns det inga generella metoder att lära sig spela gitarr på. Att lära sig spela efter tabulatur kan dock vara ett tips, det brukar oftast gå snabbare att lära sig en låt, även om man inte hört den många gånger innan.

En metod som du kan prova, som brukar kunna passa är att hitta en låt som du tänker "tänk om jag kunde spela denna"! Det är strängt förbjudet att tänka att man inte klarar den innan man försökt. Googla "låtens namn" och "tab", ibland även artistens namn om det finns flera låtar med samma namn.

Klurar du inte ut hur tabulaturen ska läsas finns mängder med info om just detta, det är lättare än man tro. Tabulatur har dock nackdelen att det inte går att se hur lång en ton ska vara, så man bör ha låten till hands.

PM:a om du får problem, så kan vi nog lösa det!

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in