• 1
  • 2
2009-03-09, 22:05
Medlem
Fitzenstrahls avatar
Har försökt utröna skillnaden mellan terrin och paté men lyckas inte riktigt, lite assistans skulle uppskattas. En teori jag hade var att en terrin inte behöver vara ugnsbakad medan en paté alltid är det, kan det stämma?
Citera
2009-03-09, 22:08
Medlem
Rhynns avatar
Bra fråga för det första men efter en snabb googling så står det att pate kan vara omsluten av en deg men terrin aldrig är det .. Låter lite mysko om du frågar mig
Citera
2009-03-09, 22:22
Medlem
Fitzenstrahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rhynn
Bra fråga för det första men efter en snabb googling så står det att pate kan vara omsluten av en deg men terrin aldrig är det .. Låter lite mysko om du frågar mig

Jo det där med omsluten av deg kan förstås stämma, men det känns som att även patéer oftast inte är degomslutna, så det kanske finns någon skillnad som är mera allmänt tillämpbar.
Citera
2009-03-09, 23:03
Medlem
Rhynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fitzenstrahl
Jo det där med omsluten av deg kan förstås stämma, men det känns som att även patéer oftast inte är degomslutna, så det kanske finns någon skillnad som är mera allmänt tillämpbar.

Kan hålla med dig där att till 90% av alla pateer som man får är inte omslutna av deg. Skulle själv av egen erfarenhet säga att terrin är som en smet, finmald medans pate kan vara lite mer rustik och större bitar.
Citera
2009-03-09, 23:28
Medlem
ostz0rs avatar
finns 3 "indelningar" paté som är gräddad i deg, terrin som gräddas i just en "terrin" som är en speciell terrakottaform och sista är en verrin, som gräddas i en glasburk eller glasbehållare.
namnen kommer ju från hur de tillagas, terrin-> terrakotta, verrin-> verre (glas på franska)

finns ju även tex laxterriner och verriner men dem ska ju inte alltid gräddas (för att få de på det klara)
Citera
2009-03-09, 23:36
Medlem
askbollens avatar
Den definition jag hittade när jag diskuterade saken med kollegor häromveckan är att en pâté är en pressad, kyld terrine, serverad i skivor. Verkar dock som begreppen används relativt godtyckligt.

Edit: Bläddrade precis i lite gamla franska kockböcker utan att få något definitivt svar på frågan. Termen Terrine används dock för rätter som ges form i ett kärl eller en form av något slag. Jag har känslan av att termen används mer idag än i det klassiska franska köket. Kanske är det något av ett modeord som ersätter 'pâté' i viss utsträckning utan att därmed indikera någon specifik matlagningsteknik.

Pâté används i betydelsen 'pastej', eller 'deg och används för att beskriva färserade, kött och fiskrätter både inbakta och 'naturella'.
Senast redigerad av askbollen 2009-03-09 kl. 23:53.
Citera
2009-03-09, 23:55
Medlem
askbollens avatar
Länkar här till en receptsamling som bekräftar ostz0rs tes om att en terrine är något som tillagas i en terracottaform. Funderar på att beställa den!

http://bokiboki.se/terrine+9780714848488/
Citera
2009-03-10, 00:11
I den franska begreppsvärlden görs en pâté på kött av vilt, nötboskap eller fågel, omsluts av ett degtäcke och tillagas i form. Den serveras antingen varm eller kall.

En terrine däremot kan göras på samma ingredienser som en pâté, men dessutom även på fisk och grönsaker. Den tillagas i en terrinform av porslin, terrakotta eller metall och serveras alltid kall. Ingredienserna till en terrin ska vara finhackade, ibland rör det sig till och med om en sorts mousse i vilken man kan blanda i större bitar. En terrin kan också vara skiktad och bestå av flera olika lager.

En terrin är med andra ord en finare sorts pâté (pâté de qualité supérieure).

Återstår då frågan vad det är för skillnad i Sverige på paté och pastej. Någon som vet?
Citera
2009-03-10, 00:18
Medlem
ostz0rs avatar
missförstår jag dig eller menar du att man ska stoppa en paté med deg runt i en form innan den ska gräddas, de verkar ju bara dumt med tanke på att degen är formen i motsats till en terrine där den inte har deg runt.
Citera
2009-03-10, 00:24
Citat:
Ursprungligen postat av ostz0r
missförstår jag dig eller menar du att man ska stoppa en paté med deg runt i en form innan den ska gräddas, de verkar ju bara dumt med tanke på att degen är formen i motsats till en terrine där den inte har deg runt.

Tja, formen ger väl degen stabilitet och just form, som namnet antyder.
Citera
2009-03-10, 00:30
Medlem
ostz0rs avatar
tycker de låter omständigt, gör man rätt deg behövs ju ingen form för att ge den stabilitet.
Citera
2009-03-10, 00:36
Citat:
Ursprungligen postat av ostz0r
tycker de låter omständigt, gör man rätt deg behövs ju ingen form för att ge den stabilitet.

Jo, men vissa tycker väl att det ska se riktigt snyggt ut på tallriken också, vad vet jag...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in