• 1
  • 2
2009-03-09, 19:06
Medlem
blink21s avatar
Har fått ett förslag på en dator jag främst ska använda för surfning och lite spelande dock inga jätte tunga spel (fm och cs främst).

Undrar nu om någon kunnig skulle kunna var snäll att säga om det är är en rimlig dator till ett rimligt pris jag har fått till förslag (5500 kr)?

Dator paket
Pcu duo-core 2,5 GHz 800 775 2 MB
Asus Moderkort
HD 260 GB
Kingston ddr2 2GB
Samsung dvdrw 22x DL
Miditower 450 W
Mus och tangentbord
Windows vista
Senast redigerad av blink21 2009-03-09 kl. 19:11.
2009-03-09, 19:26
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Eftersom du inte skrivit något om grafikkort, utgår jag från att du blir pålurad en dator med intern grafik på moderkortet?
2009-03-09, 19:33
Medlem
Finlirets avatar
Jag tycker att det är för dyrt...
2009-03-09, 19:35
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Det är på tok för dyrt. Komponenterna du listat går att köpa nya för lite drygt 4000kr (beroende på chassi/moderkort).

EDIT: ca5000 med operativsystemet. Det är fortfarande ocker.
2009-03-09, 19:38
Medlem
claymanns avatar

köp inte.... du bygger ihop en sån ny för cirka 3500:-
2009-03-09, 20:14
Medlem
blink21s avatar
Japp grafik kortet är inbyggt är det mycket sämre att ha det jämfört med ett externt?

Många olika bud på vad den egentligen skulle kosta med operativ system.

Har ni nått tips på en bra färdigbyggd dator som passar till mina behov för ungeför 5 000?
2009-03-10, 01:07
Medlem
claymanns avatar
Här har du något mer vettigt..
http://img3.imageshack.us/my.php?image=14483920.jpg
Färdigbyggt från inet..

Skit i vista, ladda ner windows 7 betan, bättre på alla sätt förutom att det är en beta.. men det fungerar ypperligt.. Detta kan du ladda hem på microsofts hemsida och är gratis fram till augusti, sedan kanske du kan fundera på att köpa det..

edit: ja inbyggt grafikkort är värdelöst.. Med detta kommer du kunna spela alla nya spel, kanske inte på högsta, men bra inställningar i alla fall..
Senast redigerad av claymann 2009-03-10 kl. 01:09.
2009-03-10, 01:37
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Av intresse: vem/varifrån fick du erbjudandet ifrån? Personen/företaget var rätt fula nämligen. Som sagt går delarna att köpa NYA för omkr. 4000kr på vilken välkänd webbutik som helst.
2009-03-10, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Mojo Risin'
Av intresse: vem/varifrån fick du erbjudandet ifrån? Personen/företaget var rätt fula nämligen. Som sagt går delarna att köpa NYA för omkr. 4000kr på vilken välkänd webbutik som helst.
undrar jag med
2009-03-10, 21:36
Medlem
blink21s avatar
Vill inte hänga ut företaget då det är en bekant som har det. Men verkar inte vara någon kompis rabatt i det priset då.

Tack för tipset på dator claymann. Är det svårt att montera ihop en dator utan att ha gjort det innan eller klarar man det om man inte har tummen mitt i handen?

Följer det med någon guide eller liknande när man plockar ihop datordelarna själv?

Hittade en färdigbyggd dator som jag tyckte såg bra ut http://www.dustinhome.se/pd_5010206971.aspx

Vad tror ni om den jämfört med claymanns förslag?
2009-03-10, 21:40
Medlem
Doffwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blink21
Följer det med någon guide eller liknande när man plockar ihop datordelarna själv?

Det brukar stå i manualen till moderkortet vart allt ska sitta. Det klarar du hur lätt som helst. Enda problemet jag hade när jag satte ihop min första dator helt själv var att koppla in hörlursuttaget ifram. Sen att jag glömde ta bort plastskyddet på CPUn är en annan femma.

/Doffward
2009-03-10, 21:54
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blink21
Vill inte hänga ut företaget då det är en bekant som har det. Men verkar inte vara någon kompis rabatt i det priset då.

Tack för tipset på dator claymann. Är det svårt att montera ihop en dator utan att ha gjort det innan eller klarar man det om man inte har tummen mitt i handen?

Hittade en färdigbyggd dator som jag tyckte såg bra ut http://www.dustinhome.se/pd_5010206971.aspx

Vad tror ni om den jämfört med claymanns förslag?
Du får gissa lite då!? Haha, sånna som dig är ganska kul! Ni får tips av personer som är betydlig mer insatta och ska ändå ifrågasätta, och då med en dator som är ljusår sämre. Ifall du använt google hade du märkt det tex! Claymanns alla dagar i veckan.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in