2009-03-09, 16:17
Medlem
Hr. Grips avatar
Jag har fått i uppdrag av kommunen i staden jag bor att ta bilder till en reklamkampanj. Denna kampanjen riktar sig till tjejer under 18 års ålder. Jag har därför lite frågor om rättigheter vid reklamfotografering av minderåriga.

När man skall fotografera till reklam kräver det ju att de som är med på bilderna ger sitt tillstånd till detta och om det är barn under 18 är det väl målsmännen som ger detta tillstånd, stämmer detta? Och när man väl har fått detta tillstånd, kan detta tillstånd dras tillbaka när som helst ifall personerna/målmännen säger detta?

Tack på förhand!
Citera
2009-03-09, 16:29
Medlem
Androass avatar
Kom ihåg att inte klä av dem för mycket bara
Citera
2009-03-10, 16:45
Medlem
Hr. Grips avatar
Nån som har ett seriöst svar på min fråga?
Citera
2009-03-11, 01:40
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hr. Grip
När man skall fotografera till reklam kräver det ju att de som är med på bilderna ger sitt tillstånd till detta och om det är barn under 18 är det väl målsmännen som ger detta tillstånd, stämmer detta?

Jag har fattat det så, ja.

Citat:
Och när man väl har fått detta tillstånd, kan detta tillstånd dras tillbaka när som helst ifall personerna/målmännen säger detta?

Tror det är det mer som ett avtal. Du kanske kan få hjälp av proffs på fotosidan.se (forumen) eller forumen på istockphoto.com
Citera
2009-03-11, 15:44
Medlem
Jag som trodde att reklam inte får rikta sig till barn i Sverige. Det kanske gäller mer barn som är typ.. Under tio eller något. Min gamla mediekunskapslärare sa det iaf. Han kanske var ute och cyklade. Men som jag förstått det är t.ex anledningen till att tv3 får visa barnreklam är för att dom sänder från England.
Citera
2009-03-11, 16:39
Medlem
Hr. Grips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onionflip
Jag som trodde att reklam inte får rikta sig till barn i Sverige. Det kanske gäller mer barn som är typ.. Under tio eller något. Min gamla mediekunskapslärare sa det iaf. Han kanske var ute och cyklade. Men som jag förstått det är t.ex anledningen till att tv3 får visa barnreklam är för att dom sänder från England.

Reklam och reklam, informationskampanj är väl kanske ett bättre ord
Citera
2009-03-11, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hr. Grip
Reklam och reklam, informationskampanj är väl kanske ett bättre ord

Typ "sluta knarka" eller? Då förstår jag :P
Citera
2009-03-11, 17:15
Medlem
Hr. Grips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onionflip
Typ "sluta knarka" eller? Då förstår jag :P

Eller snarare "Titta här, denna typen gör det - då kan du också det!"
Citera
2009-03-11, 21:53
Medlem
Frinks avatar
Jag tror inte att du behöver bry dig om något sådant, du ska ta bilderna, inte stå som utgivare för reklamen/informationen.
Men du kanske är nyfiken bara
Citera
2009-03-11, 22:46
Medlem
Hr. Grips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frink
Jag tror inte att du behöver bry dig om något sådant, du ska ta bilderna, inte stå som utgivare för reklamen/informationen.
Men du kanske är nyfiken bara

Dock är anledningen till att de inte fixar bilderna själva just att de vill slippa bry sig om rättigheterna och istället lastar det på mig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in