2009-03-09, 15:52
Bannlyst
Har hört att Adobe Photoshop och liknande inte ska installeras på Windows C:, utan på en fri partition där den jobbar snabbare.

Kan någon reda ut vad som gäller? Skulle uppskattas. Jag brukar ha program på C: men om Ps blir mer kvick på en annan partition så lägger jag den där istället.
Citera
2009-03-09, 15:58
Medlem
carbsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RSX
Har hört att Adobe Photoshop och liknande inte ska installeras på Windows C:, utan på en fri partition där den jobbar snabbare.

Kan någon reda ut vad som gäller? Skulle uppskattas. Jag brukar ha program på C: men om Ps blir mer kvick på en annan partition så lägger jag den där istället.

förstår inte riktigt varför det skulle gå snabbare från en annan partition. tror faktiskt itne att det gör nån skillnad. släng in mer RAM istället.
Citera
2009-03-09, 18:59
Bannlyst
OK.

Det har väl något med scratchdisc att göra. Någon som vet får gärna fylla på med info.
Citera
2009-03-09, 19:07
Medlem
Skulle väl möjligen få lite bättre prestanda om du la det på en annan disk?
Citera
2009-03-09, 22:41
Medlem
bergsturks avatar
Nej, däremot kan det vara fördel att ha scratch och program på olika diskar. Obs, inte olika partitioner, utan fysiska diskar.
Citera
2009-03-12, 00:04
Medlem
man brukar få en varning om man har scratchdisken och installationen på samma partition. har man däremot den på en separat partition men samma hårdisk så varnar den inte. men det är väll bara en "bugg" av någon form.

för prestandan borde gå upp nämvärt om scratchen ligger på en annan "fysisk" disk.
Citera
2009-03-12, 10:33
Medlem
Annan partition hjälper inte alls, såvida den partitionen inte ligger på en annan disk.
Det handlar om den mängd data som kan hanteras av hårddisken. Så länge du är kvar på samma disk, spelar det ingen roll vilken partition du kör från.

VArningen testar väl bara på enhetsbokstaven om det är olika disk eller inte. Följden blir då att man inte varnas då också en annan partition har annan enhetsbokstav.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in