2009-03-09, 13:35
Medlem
Fy faan vad less jag är nu..

Igår skulle jag ta mig in på felsäkert läge, men hade glömt att det var F8 jag skulle trycka på när datorn startas. Därför testade jag de tre alternativ som står nere i kanten under uppstarten, dvs "Press ESC for Boot Menu", "F10 for Setup" och "F11 för Systemåterställningsalternativ".. Jag hoppades att jag under någon av dessa alternativ skulle kunna välja felsäkert läge, men det gick ju naturligtvis inte... Jag testade Esc och F10, och sedan var det dags för F11 vilket tar mig till en ruta där jag kan välja mellan ett gäng "Systemåterställningsalternativ", alltså inget jag behövde. Problemet är att nu kan jag inte välja något alternativ för att avbryta och fortsätta till Windows, utan det enda som går att göra är att välja "Stäng av datorn" eller "Avbryt och starta om datorn".. När jag startar om så kommer jag bara tillbaka till den här jävla rutan... Försöker jag välja t.ex. vanlig systemåterställning så står det bara att det inte finns några tidigare datum att återställa till, men jag har gjort återställningar förut, så det är lite märkligt.. Kan tillägga att längst upp på Systemåterställningsrutan står det något om att jag är inne på system_recovery, vilket är någon partition där det är meningen att man ska ha återställningsfiler. Försöker datorn boota från den disken eller?? Jag har dubbelkollat i Bios att C: är angiven som bootdisk, precis som det ska vara.

Just det, ett av alternativen är att starta en DOS prompt, där det står förmarkerat X: ... Vad fan är det? Jag har bara två hårddiskar, C: och F:

Någon som har ett bra svar? Jag är för dum för att fixa det här själv

Vet inte om min beskrivning blev lite luddig nu, men problemet är alltså att jag inte kommer in i Windows. Hur jag än stänger av eller startar om så kommer jag bara tillbaka till den där förbannade rutan!

Datorn är en HP. Windows Vista
Senast redigerad av Jäsan 2009-03-09 kl. 14:09.
Citera
2009-03-09, 19:14
Medlem
Ser ut som om det har hänt något med bootloadern.
Där du kommer inn, i DOS promt, försök skriva bcdedit, och se om det kommer upp något på skärmen.
Citera
2009-03-09, 19:29
Medlem
Testade det, och det kom upp en jävla massa Något speciellt jag ska kika efter?

Det kommer upp två sektioner. En som heter "Starthanteraren" och en som heter "Startinläsaren".

Det står som sagt en massa krims krams där som jag inte förstår, men under sistnämnda står det bl.a. "Path: \windows\system32\boot\winload.exe HP- Description: HP Recovery Manager

Hur fan kommer jag ifrån den här jävla Recovery-historian?
Citera
2009-03-09, 21:10
Medlem
Precis, det är det som är problemet här. Det ska stå något annat.
På min dator står det:
Path: \windows\system32\winload.exe

Jag skulle gissa at man skriver något sånnt här;
bcdedit /set {ntldr} description “Microsoft Windows Vista”

bcdedit /set {bootmgr} default “{ntldr}”

Men, jag har aldrig använt bcdedit förut, så jag vet faktiskt inte..
Men, det är iallfall det som är ditt problem..

Edit: vad står det under Windows Boot Manager eller Windows Boot Loader, under Device. Det ska stå partition=C:

Edit2: ntldr är kanske Windows XP?

Edit3: Vet faktiskt inte Google lite och se om du hittar någon med samma problem, och hur du kan fixa bootloadern i Vista, så löser det sig.
Senast redigerad av ZyberZone 2009-03-09 kl. 21:28.
Citera
2009-03-10, 12:27
Medlem
Okej, tack för svaren

Jag har lyckats krångla till det hela ännu mer nu iaf, så när jag kommer hem från jobbet ikväll blir det till att installera om Windows!
Citera
2009-03-10, 19:51
Medlem
Sådärja, då är det formaterat och klar!.. Vilket leder oss till nästa lilla problem. Av någon konstig anledning så har bootfilerna lagts på min D-hårddisk men Windows installerats på C: ... Dessutom är det D: som har formaterats, även fast jag skrev "format C:".

Jag orkar inte göra om skiten, så bootfilerna får ligga kvar på D: tills vidare.. Det jag undrar nu är:

Om jag försöker att återställa någon data på D:, kommer det då att påverka bootfilerna på något otrevligt sätt, eller är det bara att köra?
Citera
2009-03-10, 20:21
Medlem
Om jag inte missförstår nu.

Det här gäller vid flera fysiskt olika hårddiskar men möjligen också flera partitioner.

Även om C: är orörd med Win. Om något händer med D: så startar inte Windows. Om du formaterar, går sönder, korrupt, tas bort etc. Detta pga av att Win installeringen lägger vissa filer på den andra hårddisken (antar det gäller partitioner också). Vissa har även försökt och misslyckats med att reparera Win efteråt.

Rådet är 1 hårddisk och 1 CD/DVD enhet medan du installerar. Helst bara skapa 1 partition och vänta med resten. Efter att win skivan är klar kan du skapa partitioner, koppla in hårddiskar, extra CD/DVD, USB minnen etc.
Senast redigerad av panpo98 2009-03-10 kl. 20:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in