Citat:
Ursprungligen postat av BlueStar
Vill minnas att någon vetenskapsman på TV för något år sedan sa att om vi bara kunde ta tillvara en procent av den solenergi som träffar jorden så skulle det räcka för hela jordens energiförsörjning. Då är väl utmaningen att konstruera tillräckligt kraftfulla solceller? Någon som vet hur pass långt forskningen kommit på det här området och är "enprocentsmålet" realistiskt?
Sist jag räknade efter skulle USA behöva täcka 0.4% av sin yta med solceller med 10% verkningsgrad. Deras odlade areal (som jämförelse) uppgår till 0.21% och vägareal (nu sviktar minnet lite) men jag tror det är nära 0.5%.
Jag skulle tro att 1% av -hela- jorden mer än väl täcker jordens energiförbrukning. Att täcka alla vägar med solceller förefaller möjligt med tanke på hur mycket jobbigare det är att bygga en väg än att bygga ett tak över den.
De effektivaste solcellerna (i labb) uppnår ca 42% verkningsgrad. De bästa tunnfilmscellerna, är 20% (
http://www.treehugger.com/files/2008/03/thin-film-solar-panel-efficiency-record.php) men då tror jag det är med vakuumdeposition och då är inte priset "det rätta".
Den teoretiska gränsen för solceller ligger någonstans kring 70% (minns inte exakt och hittar inte någon referens just nu).