2009-03-09, 13:33
Medlem
Hej hej!

Sitter och funderar på det här med solenergi.. Varför använder vi inte det mer när energin från solen är så gott som oändlig?

Finns det någonting negativt med det hela som jag har missat?

För hur mycket jag än funderar så kommer jag bara fram till positiva grejer med solenergi!

Sen så https://www.flashback.org/showpost.php?p=15501109&postcount=17
Dom funderar på att bygga en skitstor sattelit och låta den gå i omloppsbana..
denna bana är omloppstiden 24 timmar och då så är den ju alltid på samma ställe ovanför jorden.. Borde det inte bli skugga på jorden då?

MVH
Senast redigerad av Gothberg 2009-03-09 kl. 13:52.
Citera
2009-03-09, 13:42
Medlem
SjogrenXs avatar
Oljeshejkerna vill ha pengar
Citera
2009-03-09, 13:47
Medlem
Pivans avatar
http://pns.vasteras.se/sites/ronnbyskolanext/rnnbyborg/sol.jpg

Sol är bra, men ingen orkar investera i det!
Citera
2009-03-09, 14:52
Medlem
BaalZeBubs avatar
Solenergi är jättebra. Nu kommer bara en liten del av solenergin till jorden, så vi får bygga en dysonsfär.
http://en.wikipedia.org/wiki/Dyson_sphere
Citera
2009-03-09, 15:24
Medlem
BlueStars avatar
Vill minnas att någon vetenskapsman på TV för något år sedan sa att om vi bara kunde ta tillvara en procent av den solenergi som träffar jorden så skulle det räcka för hela jordens energiförsörjning. Då är väl utmaningen att konstruera tillräckligt kraftfulla solceller? Någon som vet hur pass långt forskningen kommit på det här området och är "enprocentsmålet" realistiskt?
Citera
2009-03-09, 16:58
Medlem
chibarikus avatar
Problemet är väl att få fram tillräckligt effektiva solceller och sen kräver dom ju att man täcker ganska stor yta. som det dessutom måste vara soligt på. Sen måste man ju lagra energin på ett bra sätt också.
Citera
2009-03-09, 18:08
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothberg

Sen så https://www.flashback.org/showpost.php?p=15501109&postcount=17
Dom funderar på att bygga en skitstor sattelit och låta den gå i omloppsbana..
denna bana är omloppstiden 24 timmar och då så är den ju alltid på samma ställe ovanför jorden.. Borde det inte bli skugga på jorden då?

MVH
Men solen lyser ju inte 24 timmar om dygnet på samma punkt. Satelliten följer ju med jorden och det innebär ju att skuggan vandrar över jorden när solen vandrar över himmelen.
Citera
2009-03-09, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Men solen lyser ju inte 24 timmar om dygnet på samma punkt. Satelliten följer ju med jorden och det innebär ju att skuggan vandrar över jorden när solen vandrar över himmelen.
Jojo, det är väl klart.. Men om vi säger att den alltid är ovanför malmö.. då kommer ju malmö ALDRIG få sol om den nu avger någon skugga alls? Förstår du vad jag menar?

Bah.. känns som att jag bara snurrar till allting..

Men iallafall, blir det verkligen någon skugga alls?
Citera
2009-03-09, 19:25
Medlem
SjogrenXs avatar
Enligt mina huvudkalkyler är solen såpass stor att strålarna som utsöndras från polerna på solen riktade mot oss kommer att överlappa satelliten så att skuggan inte kommer att märkas av
Citera
2009-03-09, 23:05
Medlem
sheridans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SjogrenX
Enligt mina huvudkalkyler är solen såpass stor att strålarna som utsöndras från polerna på solen riktade mot oss kommer att överlappa satelliten så att skuggan inte kommer att märkas av

Du har förmodligen rätt, kanske lite beroende på hur stort objektet är. Dessutom kommer skuggan att kunna falla på jorden endast några få dagar per år under höst och vårdagjämningen. Övriga tider på året kan inte geostationära sateliter (i ekvatorialplanet) skugga jorden på grund jordaxelns lutning.
Citera
2009-03-09, 23:24
Medlem
sheridans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueStar
Vill minnas att någon vetenskapsman på TV för något år sedan sa att om vi bara kunde ta tillvara en procent av den solenergi som träffar jorden så skulle det räcka för hela jordens energiförsörjning. Då är väl utmaningen att konstruera tillräckligt kraftfulla solceller? Någon som vet hur pass långt forskningen kommit på det här området och är "enprocentsmålet" realistiskt?

Sist jag räknade efter skulle USA behöva täcka 0.4% av sin yta med solceller med 10% verkningsgrad. Deras odlade areal (som jämförelse) uppgår till 0.21% och vägareal (nu sviktar minnet lite) men jag tror det är nära 0.5%.

Jag skulle tro att 1% av -hela- jorden mer än väl täcker jordens energiförbrukning. Att täcka alla vägar med solceller förefaller möjligt med tanke på hur mycket jobbigare det är att bygga en väg än att bygga ett tak över den.

De effektivaste solcellerna (i labb) uppnår ca 42% verkningsgrad. De bästa tunnfilmscellerna, är 20% (http://www.treehugger.com/files/2008/03/thin-film-solar-panel-efficiency-record.php) men då tror jag det är med vakuumdeposition och då är inte priset "det rätta".

Den teoretiska gränsen för solceller ligger någonstans kring 70% (minns inte exakt och hittar inte någon referens just nu).
Citera
2009-03-09, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sheridan
Deras odlade areal (som jämförelse) uppgår till 0.21% och vägareal (nu sviktar minnet lite) men jag tror det är nära 0.5%.
Det där känns instinktivt väldigt fel. Usa har gigantiska odlingsarealer och om du men vägareal menar vägar där bilar åker runt så finns det knappt en möjlighet att den arealen är dubbelt så stor som den odlade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in