2009-03-09, 11:49
Medlem
Toshiba laptop Vista eller Ubuntu?

Har en Toshiba laptop med Vista men funderar på att slänga in Ubuntu.
Vad bör jag tänka på?
Och hur gör jag?

Datorn är en; Toshiba Satellite L300: http://nordic.computers.toshiba-euro...series/150081/
Citera
2009-03-09, 15:09
Medlem
wikholms avatar
Har en exakt likadan, jag kör på vista och ubuntu, det är inge problem, installera ubuntu via "wubi"

att tänka på? ingen aning, kör på bara xD
Citera
2009-03-09, 20:06
Medlem
Toshiba laptop Vista eller Ubuntu?

Ok.
Men hur startar jag?
Jag vill nog blåsa datorn först och bara köra Ubuntu för att minilera riskem med problem.
Kan jag välja om jag skall blåsa datorn inan jag påbörjar installationen från en Ubuntu CD eller måste jag göra det på ett anat set?
Hur är det med drivrutiner?

Jag har lite erfarenhet av Ubuntu, men inta att installera skälva operativsystemet.
Citera
2009-03-09, 22:24
Medlem
sydostmans avatar
Det är väl lite mer komplicerat än så. Det är som att fråga någon du skall köpa en Audi eller Bmw, eller i det här fallet Chrysler eller Toyota.

Jag har själv inte installerat Ubuntu på ett tag men jag har hittills inte stött på någon Linuxdist som inte kan partitionera om disken under installationsförfarandet. För övrigt så brukar fräschare distar klara av att ändra storlek på befintliga partitioner så du kan behålla ditt befintiliga OS medan du provkör din Linuxdist.

Jag vet inte vad du syftar på när du säger "minimera risken med problem" men jag kan inte se vad som skulle kunna strula om Vista redan är installerat. Problem uppstår dock frekvent när man installerar ett Windows OS på en dator som har ett icke windows OS(typ Linux) då windows lite ofint skriver över Bootloadern. Visserligen lätt fixat om man vet hur, men för en novis kan nog paniken infinna sig om man råkar göra så.
Citera
2009-03-10, 07:36
Medlem
Tack men

Tack, men hur gör jag?

Hur börjar jag installera Ubuntu när jag redan har Vista?
Citera
2009-03-10, 14:25
Medlem
sydostmans avatar
Gå till: http://www.ubuntu.com/getubuntu/download
och välj om du vill ha 32 eller 64 bitars version. Tanka sedan ner en CD-image, bränn denna till cd via ett brännarprogram.
Välj då optionen 'burn image', 'bränn avbild' eller liknande så att det skapas en korrekt & bootbar cd.
Boota om datorn med cdn i spelaren och sätt igång.
Installationen i sig tänker jag inte gå in på, det finns gott om guider från Ubuntu och annorstädes.

Lycka till!
och du behöver inte förbereda datorn innan du börjar, se bara till att du lagt över alla filer du vill behålla till något annat medium innan du börjar installera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in