2009-03-09, 09:50
Medlem
Hej Hej. Jag har kopplat in en extra hårddisk i min dator för att föra över bilder/filmer och rensa D-disken. När jag flyttat över c 6000 bilder och 100-120 filmer så kolla jag så allt var klart. Jag stängde av dator på kvällen. Dagen efter så skulle jag kolla på en film från hårddisken jag flytta till. Men datorn hittade inte disken. Så är mina 6000 bilder och 100 filmer borta? Har disken krashat?

Jag har provat att koppla in och ur disken.

Tack på förhand.
Citera
2009-03-09, 10:12
Medlem
errikos avatar
inte omöjligt..
kolla i bios ifall porten som disken är kopplad till är "aktiverad"
Citera
2009-03-09, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erriko
inte omöjligt..
kolla i bios ifall porten som disken är kopplad till är "aktiverad"

Okej. Men det knepiga är att jag har ju inte inaktiverat eller rört något av det.
Kan det ha något med att jag har stängt av datorn?
Citera
2009-03-09, 16:13
Medlem
StefPhoenixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markushelsing
Okej. Men det knepiga är att jag har ju inte inaktiverat eller rört något av det.
Kan det ha något med att jag har stängt av datorn?
Datorn har en tendens att ofta göra saker som man inte vill. Allt från smågrejer till större ändringar. Jag skulle kolla det där om jag var du. Det skulle ju va riktigt konstigt om hårddisken verkligen skulle vara helt borta från datorn.
Citera
2009-03-09, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefPhoenix
Datorn har en tendens att ofta göra saker som man inte vill. Allt från smågrejer till större ändringar. Jag skulle kolla det där om jag var du. Det skulle ju va riktigt konstigt om hårddisken verkligen skulle vara helt borta från datorn.

Okej, skulle någon förklara hur man ska göra? sitter på vista...
Citera
2009-03-09, 21:26
Medlem
StefPhoenixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markushelsing
Okej, skulle någon förklara hur man ska göra? sitter på vista...
Jag vet inte hur det är på Vista men på XP behöver man bara trycka delete några gånger när datorn startas innan man kommer in på Windows.

Fast du, jag kom på att först kanske du ska kolla om den syns i Enhetshanteraren.
Citera
2009-03-09, 21:55
Medlem
sydostmans avatar
Det låter helt enkelt som om hårddisken gått sönder. Ja, det är oturligt och visst kan det verka konstigt att den går sönder just när du lagt in en massa filer på den men om den inte är sprillans ny så kan den mycket väl ha gått sönder.

Under förutsättning att TS talar sanning och verkligen inte gjort något annat än att stänga av datorn så är det ganska sannolikt att den helt enkelt gått sönder.
Men jag tycker det saknas alldeles för mycket information för att kunna ge några goda råd. Är disken intern/extern? Är det IDE eller S-ATA, om det är IDE sitter den då som master/slave och då på en egen kabel eller inte?
Är disken ny eller gammal, har den varit i drift eller legat på hyllan (förvarats korrekt)?

Ett generellt tips vid massiva flyttningar av data är att inte radera källdata innan man vet att måldisken verkligen fungerar som den skall, om den inte är splitter ny.
Citera
2009-03-09, 22:02
Medlem
Hitta inte på massa lustigheter om att disken är sönder, en disk total-dör inte så utom i extrema fall.

Gå in i enhetshanteraren (högerklicka på Den här datorn) och se om du hittar den där, efter det kan du börja att gå in i bios å pilla runt.
Senast redigerad av Carlcral 2009-03-09 kl. 22:04.
Citera
2009-03-09, 22:06
Medlem
sydostmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlcral
Hitta inte på massa lustigheter om att disken är sönder, en disk total-dör inte så utom i extrema fall.

Gå in i enhetshanteraren (högerklicka på Den här datorn) och se om du hittar den där, efter det kan du börja att gå in i bios å pilla runt.

En disk totalförsvinner inte heller om man inte gjort något annat än att stänga av och starta datorn. Men därav min kommentar om att information saknas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in