Citat:
Jag har en rätt pragmatisk inställning till frågan om ansvar. Inte för en sekund tror jag att den förra administrationen var villig att visa exakt hur klantig man var. Men jag ser ser också att de faktiskt inte kan släppa alla hemligstämplade detaljer fria. Det skulle avslöja väldigt mycket om hur deras underrättelsetjänst arbetar och vilka källor de hade tillgängliga. Det kan man inte bara kasta fram då det skulle förstöra för framtiden och möjliggöra för värre händelser.
Ursprungligen postat av Azzabrazza
Så att man kastat lite smulor till folket tycker du är fullgod ersättning för att man har vägrat genomföra en utredning som håller måttet? Du kan ju inte på något sätt tycka att vi ska vara nöjda med vad man hitintills lyckats prestera. Om du gör det förklara gärna vad det är du tycker det är för resultat vi borde jubla åt.
Citat:
Jag drar slutsatser som du själv ser, men jag låter dem inte vara grunden för ett resonemang som kräver ännu mer ofullständiga gissningar för att få alla bitar på plats. Se det som förnekelse om du vill. Jag ser det som ett val att inte tro på något som i bästa fall bevisas av tolkningsbara indicier. Det är svårt att försvara något som inte kan bevisas. Jag förespråkar det som är rimlig, sannolikt och bevisat. Men jag är villig att ändra på mig om bevisen säger att jag har fel.
Kalla det vad du vill men uppgifterna på att man åtminstone haft förkunskap om dåden är graverande. Att sedan din slutledningsförmåga inte räcker till för att dra några slutsatser kring detta, utan istället bara kommer med löjliga ursäkter, tycker jag tyder på att du trivs rätt bra med att leva i förnekelse. Du får så hemskt gärna berätta för mig vad du själv tycker är rimligt sammanhanget och vad det är som du ser som inte jag ser, som tyder på det motsatta.
Citat:
Jag säger emot. Visst jag är inte emot en ny omgång vittnesmål som kan vara sanna eller rena lögner. Men jag ser det som ett slöseri med allas tid. För innan någon, om det nu finns någon, kliver fram och säger att de medvetet lät allt ske så kommer truthersrörelsen inte att tro på resultatet av en sådan utredning.
Det är ju delvis därför en det behövs en ny utredning. Så att man kan få de människor som var ansvariga att under ed vittna om hur mycket det kan ha vetat om i förväg. Kommissionen har, precis som du, av någon märklig anledning valt att se förbi detta.
Citat:
Inte det minsta konstigt. Som någon skrev innan. USA var då inte en Michael Bay-film där jaktplan flög omkring i luften redo att skjuta ned inkräktare som plötsligt ploppade fram. Och om det nu hade funnits ett par divisioner jaktplan i luften, vad skulle de gjort? Skjutit ned passagerarplanen?
Så du menar fullaste allvar att du inte tycker det är dugg märkligt att USA med de resurser som de förfogar över inte ens var i närheten av att förhindra attackerna. Hade inte Norad t.om. haft övningar som var snarlika till det som senare kom att hända på 9/11?
Citat:
På vilket sätt skulle det vara osannolikt att någon kapade flygplan på amerikansk mark?
Det må va hänt att jag gör det. Men samtidigt försöker jag också, även om det kanske inte är av någon speciellt avgörande betydelse i sammanhanget, klargöra för vad jag finner som sannolikt. Och utefter det jag tror mig veta så finner jag det väldigt osannolikt att man skulle lyckas med detta.
Citat:
Visst, om man nu vill hitta någon att hänga. För min del är 9/11 en rejäl fuck-up där det nödvändigtvis inte finns en ansvarig att hitta. Och jag ser det som bättre spenderade resurser om man istället använder pengar och tid till att återställa världen till ett mer normalt läge än vad vi fick efter 2001.
Nej, jag tror att man vill att man utreder saken ordentligt. Vill inte du det?