2009-03-09, 00:31
Medlem
Hej, jag och en polare fick en underbar idé. Vi tänkte driva med hela kompiskretsen genom att göra någon typ av serie, likt family guy eller simpsons. Grejer är den att ingen av oss är särskilt bra på datorer (kanske t.o.m. lyckats posta tråden i fel kategori?).

Själva frågan är, finns det något hyfsat simpelt program där man kan göra en video av bilder? Det tråkiga är ju dock att vi kanske kommer lyckas knyta ihop ett 20-sekundersklipp om vi måste göra så många bilder som det krävs för ett sådant. Finns det inget annat typ av program som man kan göra en animerad video i utan att behöva rita så ***** mycket?

Hoppas ni förstår vad jag är ute efter..

/the real slim shady
Citera
2009-03-09, 00:40
Medlem
Brunsaxs avatar
Ganska oklart vad du vill göra tycker jag. Vill du animera? Rita gubbar som rör sig?
Eller vill du göra ett bildspel?

Du skriver att du vill gör en serie likt family guy men slippa att rita. Ta kort på en miljö och måla bara gubbarna. Använd fotot som bakrund. Animerade gubbar i verklig miljö så att säga.

Adobe Flash skulle jag rekommendera.
Citera
2009-03-09, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunsax
Ganska oklart vad du vill göra tycker jag. Vill du animera? Rita gubbar som rör sig?
Eller vill du göra ett bildspel?

Du skriver att du vill gör en serie likt family guy men slippa att rita. Ta kort på en miljö och måla bara gubbarna. Använd fotot som bakrund. Animerade gubbar i verklig miljö så att säga.

Adobe Flash skulle jag rekommendera.

Aa jag lyckas alltid formulera mig jäkligt konstigt. Vi vill kunna skapa en animerad serie likt family guy.. Men vi har inte direkt tid att rita 100-tals bilder som jag antar krävs för att kunna få gubbar att röra på sig i en verklig takt?

Så frågan är väl om det finns något program som kan underlätta det hela?

Tack på förhand
Citera
2009-03-09, 01:24
Medlem
Brunsaxs avatar
Tekniken har sprungit ifrån blädderblocket. Man behöver inte måla tusentals bilder för att senare lägga ihop dem och på så sätt skapa rörelse.

Ta en titt på flash och andra 3Dprogram på nätet. Kanske lite tutorials, så du iaf har ett hum om hur man arbetar. Det kommer dock krävas väldigt mycket arbete (om du vill få det bra) trots att tekniken gått framåt.
Citera
2009-03-09, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunsax
Tekniken har sprungit ifrån blädderblocket. Man behöver inte måla tusentals bilder för att senare lägga ihop dem och på så sätt skapa rörelse.

Ta en titt på flash och andra 3Dprogram på nätet. Kanske lite tutorials, så du iaf har ett hum om hur man arbetar. Det kommer dock krävas väldigt mycket arbete (om du vill få det bra) trots att tekniken gått framåt.

okej tack så mycket för hjälpen!
Citera
2009-03-09, 10:20
Medlem
OM du nu tänker rita för hand tror jag man ofta använder sig av ungefär 15 bilder per sekund. Men det är ändå extremt mycket jobb!

3d-animering som Family Guy ofta är gjort med tar år och dar att lära sig, så det du bör satsa på är flash. Jag har inte satt mig in i flash själv, men vad jag har förstått det som så är det relativt enkelt.

Den här tråden är förresten felplacerad, det finns ett helt eget forum för filmproduktion.
Citera
2009-03-09, 14:39
Medlem
503s avatar
bildhantering -> filmproduktion
/mod
Citera
2009-03-10, 17:49
Medlem
Stewie_griffins avatar
Flash skulle jag säga, ska man det inte ha några funktioner(knappar etc) så är det bara att måla på.
Citera
2009-03-10, 21:37
Medlem
Jag skulle nog rekommendera Anime Studio (pro)
Programmet myggan gjordes i.

Du ritar en gubbe, "ritar" ut ett skelett med 5 ben kanske, och animerar skeletten bara så fixar programmet allt annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in