2009-03-15, 03:20
Medlem
DDKs avatar
Rätt fantastiskt att ett ganska oskyldigt tilltag får folk som Bob Lunta att sätta i halsen NATURLIGTVIS kommer Pop med tiden att inse vilket kön h*n har, det är inte det som är poängen. Men Pops föräldrar tänker sig att Pop under ett par års tid ska slippa att bli duttad med och passiviserad för att h*n är en flicka, eller uppjagad i ett träd och tvingad att spela fotboll om h*n är en pojke.

Tyvärr bortser Pops föräldrar från att de allra flesta, barn som vuxna, kommer att bli oerhört obehagliga till mods inför Pop. Om de inte vet ifall Pop är en kille eller en tjej kommer de inte att veta hur de ska bemöta Pop. Om Pop hamnar på dagis kommer blöjan att åka av inom 10 sekunder efter att föräldrarna lämnat bygget så att fröknarna får veta Könet. För annars kan de inte INTEGRERA Pop i (rätt del av) gruppen och då kan det uppstå kalabalik i fröknarnas huvven.

Antagligen kommer Pop att stötas och blötas på personalmötena och det skulle inte förvåna mig om det blev en anmälan till soc av det hela. För det är oerhört viktigt att små barn vet vilken del av mänskligheten de tillhör, annars rubbas hela världsordningen och de stackars barnen får psykiska men.

För Pops egen del kan det hända att Pop är en utpräglad pojke/flicka och genast väljer bilarna framför dockorna eller vice versa. Det kan också hända att Pop skiftar mellan det ena och det andra. Det är många barn som gör så på dagis, fast de heter Olle och Klara. Men den stora skiljelinjen är KJOLAR och KLÄNNINGAR. För fy fanken så hemskt om en liten POJKE skulle komma till dagis i FLICKKLÄDER!

Man kan fråga sig varför.

Jag tycker mest lite synd om Pops föräldrar som de idealister de är, de kommer att få det hett om öronen för en på det hela taget skitbagatell som inte kommer att göra varken från eller till för Pop i slutänden.
Senast redigerad av DDK 2009-03-15 kl. 03:22.
Citera
2009-03-15, 08:07
Medlem
Det måste vara skönt att leva hela sitt liv på en jävla syratripp!
hoppas bara dom har råd att betala psykologen sen bara när h*n har fyllt 15

nä men OnT
Jag tycker verkligen att det är vidrigt att göra så här mot ett barn h*n kommer verkligen att få en jobbig uppväxt =/
att inte få gå på dagis just av den här anledningen också... jag har några av mina första och bästa minnen ifrån dagis och jag umgås fortfarande med lite folk därifrån, det är ju superviktigt att lära sig det sociala som man gör på dagis också speciellt om man inte ska veta riktigt om man är tjej eller kille =( tycker väldigt synd om barnet.
Citera
2009-03-15, 08:16
Medlem
tror detta är ett bra ex på en god tanke tagen för långt. könsidentitet o att få ha dne som del av samhället ÄR viktigt. om föräldrarna lät en pojke vara jätteflickig o rentav identifera se som flicka om han trivs med det o det kommer naturligt eller vise versa (flicka ->pojk) vore br ai mina ögon men detta låter inte sunt alls. tycker det är ätteviktigt att oavsett kön o könsidentitet introducera det för omvärlden o inte hålla det hemma som nån sorts hemlighet. vilka signaler sänder det ? ag är väldigt liberal med kön o grejer men detta är inte ok i min bok
Citera
2009-03-15, 10:33
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob Lunta
Du säger att barn inte ska välja, men du skriver inte vilka val det rör sig om så jag kan varken hålla med dig eller tycka tvärt om... Om du menar att barn inte själva ska få fatta alla beslut rörande sig själva under sin uppväxt så håller jag med dig. Det håller jag absolut med om. Precis som varken jag eller (förhoppningsvis) någon annan ifrågasätter mamman som ger sitt barn riktig mat till middag istället för godis som jag skrev tidigare. Fick barn välja själva skulle med största sannolikhet de flesta smågrabbar heta Spindelmannen typ vilket naturligtvis inte skulle fungera. Den här sortens trams hör till de som vill ge sina barn en "fri uppfostran" (som låter barnen göra vad som faller dem in) och det har jag aldrig svamlat om. Det tycker jag också är både verklighetsfrånvänt och korkat.

Skillnaden i att uppfostra ett barn med sekulära, humanistiska värderingar är att barnet inte tvingas in i en religion eller en ideologi utan att det själv få avgöra vad det vill tillhöra, om det vill vara muslim, hindu eller asatroende, homosexuell, transexuell eller vad du vill när det är stor nog att fatta ett sånt beslut. Du får det att låta som om jag skulle tvinga en femåring att välja partitillhörighet eller ståndpunkt i abortfrågan och det menar jag naturligtvis inte. Att däremot, till skillnad från exempelvis en religiös uppfostran, få lära sig om de olika livsåskådningar och ideologier som existerar, att få lära sig att tänka kritiskt och sedan låta denna individ välja vilken gemenskap det vill tillhöra (eller inte tillhöra) när individen är så pass stor att den faktiskt kan fatta relevanta beslut själv tycker jag själv inte låter så dumt. Föräldrar älskar ju sina barn gränslöst och förutsättningslöst oavsett vilka val man gör här i livet...

Om jag minns rätt så pratar vi här om en 2-3-åring, varför jag menar att det blir avigt att hänvisa till att h*n ska välja. Följaktligen menar jag att ditt resonemang om det förfärliga i att "tvingas" in i en religion eller ideologi blir ungefär lika avigt. Jag köper inte heller att "sekulär humanism" inte är en ideologi. Jag köper helt och hållet att du tycker att sekulär humanism är bättre - däremot menar jag att det inte är någon skillnad i principen att föräldrar uppfostrar sina barn på det sätt de uppfattar vara just bäst. Därav följer att föräldrarna i det här fallet inte är "konstigare" eller "farligare" för sina barn än andra föräldrar som försöker implementera en viss ideologi/religion i sina barn.
Citera
2009-03-15, 15:51
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneUp
Ok, Bob, visst är det ett lite radikalt sätt att få igång debatten, men jag tror nog att de förstår att när man väl kan se vilket kön ungen har så slutar de. Dock anser jag det inte vara ett helt ovärt "experiment".

Nu vet jag inte om det är helt sant, jag har inte sett någon källa på det, men tydligen ska det finnas fler män som heter Gunnar i styrelsen i näringslivet än det finns kvinnor. Hur ska vi få bukt på detta då? Kanske genom att få samhället att frångå de ideal som både pojkar och flickor ska leva upp till. Som ännu ett exempel vill jag ta upp proceduren som följer när förskolelärare ska klä på ett barn. En studie visar att om det är en flicka så säger man "Nu ska vi klä på oss", medan en pojke får höra "Nu ska vi klä på dig". Detta visar att pojkar förväntas vara mer självständiga.

Har du ett bättre sätt att få bort dom här jävla könsrollerna? De vägrar sätta sitt barn i ett fack och har fått publicitet om det vilket, förhoppningsvis, får människor att tänka till. Tycker inte du att det finns ett problem i samhället?

Det du säger om att alla har ett val om de väljer att hänga med i mängden eller sticka ut, det håller jag inte med om. Självklart finns det individer som har styrkan nog att sticka ut och klarar av den mobbning som följer, men inte alla. Det kräver att det finns andra ungar som tänker som du, men då blir de en grupp och har sitt eget grupptryck. Håller du inte med dem att Broder Daniel är världens bästa band så blir du mobbad även där och har inte någon vän alls. Nu drar jag det ju till sin spets, men klimatet är hårt och du kan inte döma ut de som väljer att följa med strömmen. Det som kan bryta strömmen är de människor som försöker att få folk att inse att den existerar.
Men ärligt talat, om klimatet är så hårt som det är i dagsläget; på skolgårdar, i näringslivet och samhället i stort, hur gör Pop's föräldrar någon skillnad för sitt barn? Jag kan gå med på att om fler personer experimenterade som Pop's föräldrar så kanske samhället skulle kunna förändras, men vilken skillnad gör det här för Pop?

Könsroller har alltid varit ett problem i samhället, ett problem som börjat åtgärdas och som gör framsteg även utan experiment på barn. När något har varit så problematiskt under flera tusen år som mäns syn på kvinnor och det först är under de senaste hundra åren som kvinnans status faktiskt börjat att förändras på riktigt, hur lång tid kommer det då inte ta att gå den sista biten? Är det verkligen någon här inne som på fullaste allvar tror att Pop's uppväxt kommer att vara kul om h*n uppfostras på det här sättet och blir indoktrinerad till att tro att hela samhället är lika tolerant som mamma, pappa och deras vänner är? Fallet kommer att bli så mycket hårdare för Pop än för någon som själv valt att sticka ut. Det är vad jag tror. Jag tror inte att det blir lättare att sticka ut bara för att man blir tvingad till det av sina föräldrar än det är för de som väljer att sticka ut på egen hand.
Citera
2009-03-15, 16:33
Medlem
DDKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob Lunta
Men ärligt talat, om klimatet är så hårt som det är i dagsläget; på skolgårdar, i näringslivet och samhället i stort, hur gör Pop's föräldrar någon skillnad för sitt barn? Jag kan gå med på att om fler personer experimenterade som Pop's föräldrar så kanske samhället skulle kunna förändras, men vilken skillnad gör det här för Pop?

Könsroller har alltid varit ett problem i samhället, ett problem som börjat åtgärdas och som gör framsteg även utan experiment på barn. När något har varit så problematiskt under flera tusen år som mäns syn på kvinnor och det först är under de senaste hundra åren som kvinnans status faktiskt börjat att förändras på riktigt, hur lång tid kommer det då inte ta att gå den sista biten? Är det verkligen någon här inne som på fullaste allvar tror att Pop's uppväxt kommer att vara kul om h*n uppfostras på det här sättet och blir indoktrinerad till att tro att hela samhället är lika tolerant som mamma, pappa och deras vänner är? Fallet kommer att bli så mycket hårdare för Pop än för någon som själv valt att sticka ut. Det är vad jag tror. Jag tror inte att det blir lättare att sticka ut bara för att man blir tvingad till det av sina föräldrar än det är för de som väljer att sticka ut på egen hand.

Pop och Pops föräldrar kommer inte att göra någon större skillnad mer än att väcka debatt och i bästa fall få oss att var och en fundera över hur vi bemöter små flickor och pojkar och varför vi gör just så. Pop själv kommer att växa upp och bli en helt vanlig flicka eller pojke, under förutsättning att Pop inte är så lågbegåvad att h*n inte upptäcker eller ens bryr sig om ifall h*n har en snopp eller en springa. Barns intresse för könet och därmed deras könsidentitet börjar ta form i treårsåldern. Man får utgå ifrån att Pops föräldrar ser ut och låter som en kvinna respektive en man, varmed Pop helt av sig själv kommer att förstå att h*n är antingen eller, och vilja utforska saken närmare.

Jag är själv inte helt säker på att våra könsroller egentligen är ett problem. Problemet består i hur vi värderar dem och vilka sanktioner vi använder för att tvinga in pojkar och flickor i sina fållor. Detta drabbar sällan majoriteten, som glatt och villigt axlar typiskt manliga respektive kvinnliga roller, utan gränsöverskridarna, som har en oerhört viktigt funktion för att definiera var gränserna egentligen går, och hur långt vi är beredda att töja dem.

Fortfarande är det i vårt samhälle långt mera tillåtet för flickor att vara pojkaktiga än vice versa. Dock förväntas flickorna att i samband med puberteten tona ner den pojkaktiga sidan. Flickaktiga pojkar ger föräldrar och lärare gråa hår redan från starten och löper större risk att i unga år bli sedda som problembarn än aggressiva gossar.

Hoppas man får följa Pops utveckling, skulle vara mycket intressant.
Citera
2009-03-15, 18:11
Medlem
Rizados avatar
Hehe, folk som diskuterar vem som blev mest mobbad som barn hittar man bara på flashback
Citera
2009-03-15, 20:09
Medlem
Weissess avatar
Könsneutralitet är dumheter, är man pojke är man pojke är man flicka är man flicka! Blir man uppfostrad på fel sätt har det inte med könet o göra! Man kan leka med vad man vill oavsett om man har rosa eller blått på sig. Det stackars lilla barnet som TS skriver kommer tyvär att hamna i det mobbade facket då dess föräldrar anser att det ska ta deras strider med samhället! Som sagt somliga ska inte få barn. Vill föräldrarna strida mot något ska det göra det själva inte tvinga in sina barn!!
Citera
2009-03-16, 07:23
Medlem
ZahriMs avatar
Fan folk är ju dumma i huvudet...
tror nästan att dom gör det bara för att dom ska få uppmärksamhet och hur fan kan man döpa ungen till pop?

borde det inte vara ganska lätt att få reda på om detär en kille eller tjej?
(utan att dra ner byxorna då.)
Citera
2009-03-16, 14:20
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZahriM
Fan folk är ju dumma i huvudet...
tror nästan att dom gör det bara för att dom ska få uppmärksamhet och hur fan kan man döpa ungen till pop?

borde det inte vara ganska lätt att få reda på om detär en kille eller tjej?
(utan att dra ner byxorna då.)
Namnen är hittepå från tidningens sida. Hur menar du att man skulle ta reda på könet utan att titta efter?
Citera
2009-03-16, 15:17
Medlem
bessies avatar
man slutar alldrig att förvåna sig , det finns konstiga människor , det är ju lite kul ( mitt barn har inget kön) haha ska man skratta eller gråta. ja det, barnet blir nog omhänder taget om några år.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in