2009-03-08, 22:11
Medlem
Sotarmurres avatar
Ordet normalt kommer ofta upp när man samtalar med vänner. "Det där är inte normalt" är en vanlig fras.

Men hur kan man definera det? Hur kan man mäta normalitet?
Citera
2009-03-08, 22:12
Medlem
Headcharges avatar
Samhället/Gruppens syn på något.

Majoriteten av killar tycker att det är konstigt att vara bög, därför är det onormalt.
Citera
2009-03-08, 22:15
Medlem
Sotarmurres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Headcharge
Samhället/Gruppens syn på något.

Majoriteten av killar tycker att det är konstigt att vara bög, därför är det onormalt.

Men det handlar om uppfattningar. En bög tycker att det är normalt att vara bög, eller tycker han att han är onormal? Finns individer som försöker vara onormala och folk som vill vara normala.

Jag tänker att det är individens uppfattning om samhällets åsikter.
Citera
2009-03-08, 22:30
Medlem
Headcharges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotarmurre
Men det handlar om uppfattningar. En bög tycker att det är normalt att vara bög, eller tycker han att han är onormal? Finns individer som försöker vara onormala och folk som vill vara normala.

Jag tänker att det är individens uppfattning om samhällets åsikter.

Klart som fan att bögar känner sig onormala, iaf till en början.
Människor tänker inte som individer hela tiden, speciellt inte i sammanslutna grupper.
Citera
2009-03-08, 22:32
Medlem
adequates avatar
Normalt sett (jävla självreferens) använder man detta för att mäta vad som är normalt: http://en.wikipedia.org/wiki/Normal_distribution
Citera
2009-03-08, 22:56
Medlem
Jrgens avatar
Majoriteten ar normal, minoriteten ar onormal.
Citera
2009-03-09, 00:43
Medlem
Normen är normal, men idealet är inte normalt.
Normer och ideal.

http://en.wikipedia.org/wiki/Norm_(sociology)
http://en.wikipedia.org/wiki/Ideal_(ethics)

Det intressanta, tycker jag, är att egentligen kan det vara så att ingen enskild person följer normen till punkt och pricka. Det handlar ju om statistiska avvikelser och normfördelning. Troligtvis är det så, att ingen följer normen, att det är ett ideal, en idealnorm. Men det kan vara så, att alla följer normen. Det beror oftast på vad man talar om. Generellt sett är det inte troligt att någon enskild person är normal, men om man tittar på ett enskilt beteende så kan många vara normala. Till exempel, kanske det är så att ingen är både högerhänt, arbetar på fabrik, får 13000 i lön, och kör en vit toyota. Men det är väldigt många som bara är högerhänta. Så det beror helt på vad man talar om, i vilken kontext någon säger "Det är inte normalt".

Själv vill jag inte vara normal, det är inte ett idealbeteende för mig. Men det är bara för att jag internaliserat värderingar från den neoliberalistiska ideologin, där individualism värderas högre än kollektivism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in