• 1
  • 2
2009-03-08, 20:17
Medlem
nVcs avatar
Hallå Flashback. Har lite trassel men min TV. Jag har kopplat datorn till TV:n med en TV-out sladd och ljudet fungerar, men skärmen är bara svart. TV:n fungerar annars med bild, så undrar vad felet kan vara? Någon inställning? Någon som vet? Är inte alls kunnig inom detta ämnet.

Tacksam för svar.
Citera
2009-03-08, 20:23
Bannlyst
Är det en lcd, plasma eller..?=
Citera
2009-03-08, 20:25
Medlem
Du måste skriva mer.

Vad är det för grejer (TV, grafikkort etc)?

Hur har du kopplat och med vad?
Citera
2009-03-08, 20:40
Medlem
nVcs avatar
TV:n är en vanlig TV med bildrör som har några år på nacken, men den fungerar finfint för DVD, kolla på kanaler etc. Grafikkortet är ATI Radeon x300/x550/x1050 series (+ secondary).

Den sitter inkopplad med en sådanhär sladd (vet ej vad dem heter):
http://alpha.uhasselt.be/Research/Al...s/tv/kabel.jpg
där den ena sladden går till ljuduttaget och den andra går till det TV-out-uttaget eller vad det heter.

Vet inte om detta är till någon nytta, men:
Skillnaden mellan kablen på bilden och min är att min har tre sladdar som sitter på den tjockare delen (den längst till höger på bilden). En svart, en vit och en röd. Den svarta går direkt till TV-out-uttaget på datorn och den röda och den vita går ihop till en sladd som sätts in i ljudutaget.
Citera
2009-03-08, 21:49
Medlem
Prova sänk upplösningen väldigt mycket, kan hända att din gamla tjock tv inte klarar mer än 800x600 t.ex.
Citera
2009-03-08, 21:50
Medlem
Koppla inte in den i AV1 på TV:n, din TV kanske bara stödjer S-video på Av2.

När man får ljud, men ingen bild och det är scartkontakt det handlar om så brukar det i 90% av fallen vara så att kontakten inte riktigt sitter som den ska i TV:n. Jag tror den sitter lite, lite snett.
Citera
2009-03-08, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeenta
Prova sänk upplösningen väldigt mycket, kan hända att din gamla tjock tv inte klarar mer än 800x600 t.ex.

Jo, det går ju inte att ha högre på en tjockis. Men å andra sidan KAN du ju inte skicka mer än 800*600 med en s-videokabel...... Så då spelar det ju ingen roll vilken upplösning grafikkortet skickar ut på VGA.
Citera
2009-03-08, 22:06
Medlem
nVcs avatar
Tack till alla som har svarat. Jag har sänkt upplösningen och försökt kolla om den sitter i riktigt. Har även sett den i AV2 (tror jag, är det det andra uttaget för scartkabeln?). Inget hjälper, ljudet fungerar fortfarande, men ingen bild. Har ingen aning om vad jag ska göra.
Citera
2009-03-08, 22:52
Medlem
felinställt på grafikkortet
Citera
2009-03-08, 23:24
Medlem
nVcs avatar
Vad t.ex.?
Citera
2009-03-08, 23:31
Medlem
trodde aldrig jag skulle svara på en tråd i dator forumet
men iaf, har du "aktiverat" att du vill skicka bild till tv:n i din dator? det måste jag iaf göra på min laptop, som iofs har några år på nacken, men iaf....
Citera
2009-03-09, 00:52
Medlem
nVcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skånsk_Sheriff
trodde aldrig jag skulle svara på en tråd i dator forumet
men iaf, har du "aktiverat" att du vill skicka bild till tv:n i din dator? det måste jag iaf göra på min laptop, som iofs har några år på nacken, men iaf....

Jo, har suttit och pillat på det, men den verkar vara aktiverad i alla fall Men vi får se. Ska be en polare som är grym på datorer kolla på detta.

Tack för all hjälp alla!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in